• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
چهارشنبه 26 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه خبر وسط

رئیس اسبق سینما مطرح کرد⇐به دنبال تشکیل سازمانی خارج از ارشاد بودیم که تمام شاخه‌های هنری را دربرگیرد!/برای رهایی بدنه سینما از سلطه شاه‌نشینان و ایجاد عدالت در ایجاد فرصت‌ها، شورای عالی سینما راه افتاد!/شورای عالی سینما به این دلیل شکل گرفت تا منابع و فرصت‌ها را به صورت عادلانه بین همه اهالی سینما تقسیم کند!/با راه اندازی شورای عالی سینما، گام‌های خوبی در حوزه معیشتی سینماگران از جمله مسکن و بیمه برداشته شد ولی با فریبکاری، شورا را منحل کردند!/شورای عالی سینما را منحل کردند تا همه رانت‌ها و فرصت‌ها برای خودشان باشد!/احیای شورای عالی سینما می‌تواند به نفع بدنه سینما باشد

2 آبان 1400
در خبر وسط
0 0
A A
0
جواد شمقدری رییس اسبق سازمان سینمایی⇐«به رنگ ارغوان» را قبل از رفع توقیف برای نمایندگان مجلس نمایش دادیم؛ تأیید آنها باعث پشت‌گرمی ما شد/دلیل پایین کشیدن «گشت ارشاد» و «زندگی خصوصی» از درون خود سینما بود/بخشی از جریان خانه سینما و حوزه هنری با هم دست به یکی کردند و از پشت خنجر زدند!/اگر مدیریت ما ادامه پیدا می‌کرد همان فیلمنامه اولیه «عصبانی نیستم» تولید می‌شد و توقیف هم نمی‌شد!//در هالیوود نمی‌توانید به راحتی کارگردان شوید، اما در ایران به راحتی می‌توانید فیلمساز شوید/اخیرا تیزر فیلمی را دیدم که عرق شرم برچهره انسان می‌نشاند!

جواد شمقدری

سینماروزان/نیوشا روزبان: رئیس اسبق سینما که شورای عالی سینما برای اولین بار در زمان وی راه‌اندازی شد، از مفید بودن احیای این شورا درجهت خدمت‌رسانی به بدنه سینما گفت.

جواد شمقدری معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت محمود احمدی‌نژاد که در دوره او شورای عالی سینما و سازمان سینمایی شکل گرفت،  درباره طرح موضوع فعال شدن دوباره این شورا در دوران ریاست محمد خزاعی در سازمان سینمایی پس از ۸ سال تعطیلی این شورا به خبرگزاری مهر گفت: اینکه چرا و چگونه شورای عالی سینما در دوره‌ای که به‌عنوان معاون سینمایی فعالیت می‌کردم شکل گرفت، دلایل پنهان و آشکار بسیاری دارد، اما مساله این است که هرچند تلاش و زحمات بسیاری صورت گرفت تا این شورا بتواند شکل گرفته و به وظایف خود عمل کند، اما با روی کار آمدن دولت اعتدال شورا منحل شد. فکر می‌کنم اگر اهالی سینما دغدغه و دل سوزی نسبت به حوزه سینما دارند، باید بررسی کنند که چرا در دولت اعتدال، رؤسای سینمایی و وزیر وقت تصمیم می‌گیرند که این شورا را منحل کنند. اگر به دنبال دلایل این امر بگردید متوجه بسیاری از فریبکاری‌ها در سینما می‌شوید.

وی با اشاره به اینکه چنین تجسمی در زمان تصمیم‌گیری برای انحلال شورای عالی سینما نشان می‌دهد که عده‌ای فریبکار و دروغگو هستند که به دنبال ارتقای سینما به مفهوم حرکت کلانی که در کشور باید رخ دهد، نبوده و تنها به دنبال منافع شخصی خود هستند، توضیح داد: این گروه که منافع شخصی خود را در سینما دیده‌اند به دنبال آن بودند که همه امتیازها، فرصت‌ها و رانت‌ها برای آنها باشد و دیگران نتوانند از این امکانات استفاده کنند. به گونه‌ای که امروز نزدیک به ۹۰ درصد کسانی که در سینما هستند شرایط مطلوبی ندارند اما در مقابل آن، برخی از افراد تبدیل به کارتل‌های بزرگی شده‌اند که ثروت‌های میلیاردی برای خود جمع کرده‌اند.

اولین رئیس سازمان سینمایی بیان کرد: همین شرایط نشان می‌دهد که سینما تبدیل به سکویی برای منافع این گروه شده است. در حالی که شورای عالی سینما در آن زمان به این دلیل شکل گرفت تا منابع و فرصت‌ها را به صورت عادلانه بین همه اهالی سینما تقسیم کند و بی شک مدیریت جدید سازمان سینمایی نیز با همین نگاه به دنبال شکل‌گیری دوباره شورای عالی سینما است.

شمقدری با اشاره به اینکه در سینمای ایران با افرادی سروکار داریم که شاهنشینان سینما هستند، گفت: در آن زمان برای اینکه از شر این شاهنشینان رها شویم (به این معنا که از شاهنشینی فاصله بگیرند نه اینکه از سینما خارج شوند) و برای ایجاد عدالت در ایجاد فرصت‌ها در سینما، نیازمند تشکیل شورای عالی سینما بودیم. زمانی که این پیشنهاد را ارائه کردم، طرح مورد استقبال قرار گرفت و در نهایت شورای عالی سینما شکل گرفت.

وی ادامه داد: در مجموع قوانین و آئین نامه‌هایی که در حوزه سینما وجود دارد، شاید بیش از ۷۰ درصد آن، مصوبات هیأت دولت است که این مصوبات در جریان برگزاری جلسات هیأت دولت با حضور رئیس‌جمهور تصویب می‌شود. در دوره‌هایی، این آئین نامه‌ها و قوانینی که دستمایه کار کارگزاران حوزه سینما است، نیاز به بازبینی، بازنگری و اصلاح دارد. حتی گاهی نیاز به حذف برخی از آئین نامه‌ها بوده تا به جای آن قوانین جدیدی را جایگزین کنند.

معاون سینمایی دولت احمدی‌نژاد تاکید کرد: البته این را هم نباید فراموش کرد که قانون زمانی قانون است که در مجلس شورای اسلامی و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود. ما در آن زمان به دنبال آن بودیم که این مصوبات در شورای عالی سینما که یک شورای جمع و جورتر است دنبال شود تا دیگر در صف لایحه و مصوبات هیأت دولت قرار نگیریم، چرا که در چنین صفی سینما همیشه در آخر قرار می‌گرفت و هیچ وقت نیز به نتیجه نمی‌رسیدیم. به همین دلیل شورای عالی سینما سبب می‌شود که خارج از این صف، مسائل سینما مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی بیان کرد: در آن زمان حتی به دنبال این بودیم که شورای عالی سینما حکم شورای عالی انقلاب فرهنگی را پیدا کند و یا مصوبات مورد تأیید در شورای عالی سینما به شورای عالی انقلاب فرهنگی رفته تا حکم قانون را نیز پیدا کرده و تنها مصوبه هیأت دولت تلقی نشود. در واقع این شورا را می‌توان یک مسیر میانبر برای حل معضلات سینما در محضر بالاترین مقام کشوری دانست.

شمقدری گفت: معتقدم شورای عالی سینما در طول فعالیت خود تأثیرات مثبتی‌بر ساختار سینما داشت که یکی از مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد، تشکیل سازمان سینمایی است. در واقع تأسیس سازمان سینمایی در ابتدا در شورای عالی تصویب شد، اگر قرار بود برای ایجاد این سازمان در هیأت دولت تصمیم گرفته شود، شاید اصلاً چنین سازمانی تشکیل نمی‌شد. اما در نهایت تأسیس سازمان سینمایی به سرعت تصویب شد و معاونت نیروی انسانی رئیس جمهور موظف شد ساماندهی جدید این تشکیلات را تدوین کرده و مصوب کنند. منظور من از این توضیح این است که همین شورای عالی سینما بود که تصمیم‌گیری و اجرای آن را در بسیاری از امور سینمایی تسریع کرد.

وی با بیان اینکه در آن دوره با راه اندازی شورای عالی سینما، گام‌های خوبی در حوزه رفاهی و معیشتی سینماگران از جمله مسکن و بیمه برداشته شد، توضیح داد: البته این را هم باید بگویم زمانی که مسأله‌ای تصویب می‌شود باید مسیری را طی کند تا در نهایت جنبه اجرایی پیدا کند. برخی از این موارد بار مالی داشت که باید در مجلس تصویب می‌شد، در سال ۱۳۹۱ که شرایط ارزی کشور دچار یک تشنج و شوک شدید شده و دلار به ۳ برابر قیمت رسید، در آن دوران بودجه اکثر نهادها و سازمان‌ها بسیار تقلیل پیدا کرد. زمانی که بودجه یک نهاد یا سازمان به نصف تقلیل پیدا کند عملاً حوزه کاری مورد نظر نیز نصف می‌شود. اما سینما از طریق شورای عالی توانست نقص بوجود آمده را جبران کرده و آن سال سینما دچار شوک نشد و سینمای ایران همان برنامه‌هایی که در دستور کار داشت را دنبال کرد، در واقع توانستیم مبلغ قابل توجهی را مصوب کنیم تا به سینما کمک کنیم.

رئیس سازمان سینمایی دولت دهم تاکید کرد: یکی دیگر از مواردی که به آن می‌توان اشاره کرد، بحث ساماندهی صنوف سینمایی بود، در همین راستا مصوبه‌ای را دنبال می‌کردیم که در نهایت با روی کار آمدن دولت اعتدال این امر به نتیجه نرسید. مساله این است که هرکسی می‌تواند در هر زمان هرچیزی را خراب کند، اما هنر این است که بتوان با وجود شرایط مختلف، چیز جدیدی را ایجاد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این احتمال وجود دارد که شورای عالی سینما با آئین نامه جدید کار خود را آغاز کند توضیح داد: با توجه به اینکه چگونگی ترکیب شورا و مأموریت‌های آن در آئین نامه شورای عالی سینما مشخص است، بعید می‌دانم که برای ایجاد دوباره شورا، آئین نامه اصلی دست کاری یا تغییر داده شود، در حال حاضر مهم این است که آئین نامه مورد نظر اجرایی شود. در واقع آئین نامه‌ای که آن زمان تدوین شد یک کار کامل بوده و زمان بسیاری برای آن صرف شد. زمانی که به‌عنوان مشاور هنری رئیس جمهور فعالیت می‌کردم، بسیاری از مباحث را در دستور کار قرار داده و با گروه‌های مختلف مشورت می‌کردیم و در همان دوران بود که بحث ایجاد سازمان سینمایی و شورای عالی سینما طراحی شد.

شمقدری در پایان گفت: البته این را هم باید بگویم که در ابتدا نام سازمان سینمایی، سازمان امور هنری و سینمایی بود و به دنبال آن بودیم که سازمانی که تشکیل می‌شود حوزه هنر را نیز در بر بگیرد و فعالیت‌های آن شامل هنرهای نمایشی، موسیقی، سینما و بسیاری دیگر از شاخه‌های هنری باشد. حتی پیشنهاد را داده بودیم که این سازمان خارج از چتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گیرد، که به دلیل حجم بالای تغییرات با شکل‌گیری چنین سازمان گسترده‌ای به خصوص از سوی وزارت ارشاد موافقت نشد.

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=65860
image_print
برچسب ها: #جواد_شمقدری#سازمان_سینمایی#سایت_سینماروزان#شورایعالی_سینماسینماروزان
نوشته قبلی

بیش از یک دهه پس از تولید و توقیف “گزارش یک جشن”⇐بهروز شعیبی و مریلا زارعی باز به‌هم رسیدند!/تجربه تازه این دو بازیگر را کارگردان یک فیلم ضدآقازادگی می‌سازد!

نوشته‌ی بعدی

همراهی لیلا زارع با “آزردگان”+عکس

مطالب مرتبط

صدور پروانه‌ی عشق کی‌پاپ!+صدور چهار پروانه دیگر

صدور پروانه‌ی عشق کی‌پاپ!+صدور چهار پروانه دیگر

25 آذر 1404

سینماروزان: با دستور شورای صدور مجوز سینمایی، پنج فیلم سینمایی پروانه نمایش گرفتند. دو فیلم کودک بامبولک۲ و دختر برقی۲...

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

24 آذر 1404

سینماروزان: لیلا حاتمی بازیگر سینما که اخیرا فیلم پیرپسر را روی پرده داشت و فیلمهای بت و زمانی برای ابدیت...

پایان فیلمبرداری «داستان‌های موازی» جدیدترین فیلم اصغر فرهادی+تصاویر

پایان فیلمبرداری «داستان‌های موازی» جدیدترین فیلم اصغر فرهادی+تصاویر

24 آذر 1404

سینماروزان: فیلم‌برداری دهمین اثر اصغر فرهادی با عنوان «داستان‌های موازی» در پاریس به پایان رسید. فیلمبرداری این فیلم با حضور...

نوشته‌ی بعدی
لیلا زارع در فیلم آزردگان

همراهی لیلا زارع با "آزردگان"+عکس

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    355 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 142 توئیت 89
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    179 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 72 توئیت 45
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • ماجرای انتقادات ناصر تقوایی از کیمیایی و مهرجویی/در گزارش روزنامه اصلاح‌طلب آمد

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • احضار به ساواک به‌خاطر یک کلاه!+مواجهه با خلخالی بابتِ سرقفلی ملک نماینده‌ی خلخال!++ماجرای گریه‌ی یک‌ساعته بابت نقش پُرمویی که مهرجویی به او داد/اصغر سمسارزاده در تازه‌ترین گفتگویش مطرح کرد

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4

آخرین مطالب

فیلم‌های «سینماحقیقت» چه تعداد بلیت فروختند؟

صدور پروانه‌ی عشق کی‌پاپ!+صدور چهار پروانه دیگر

پخش «وحشی ۲» با مردم آغاز شد/ فصل سه در آستانه فیلمبرداری

«شیفت گورستان» به بازار کتاب آمد/ دلهره در دیدارهای شبانه

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

پایان فیلمبرداری «داستان‌های موازی» جدیدترین فیلم اصغر فرهادی+تصاویر

ورود «آقای زالو» به باشگاه ۱۰۰ میلیاردی‌ها

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

فیلم «یازده یازده» در فیلمنت

تبلیغات

ویژه ها

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی
خبر وسط

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

24 آذر 1404

سینماروزان: لیلا حاتمی بازیگر سینما که اخیرا فیلم پیرپسر را روی پرده داشت و فیلمهای بت و زمانی برای ابدیت...

ادامه مطلب
حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

23 آذر 1404
مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

23 آذر 1404
پردیس اکومال کرج

آقای زالو مماس با صد میلیارد/قسطنطنیه ۷۵میلیارد/عبور یوز از ۷۴میلیارد/کفایت مذاکرات ۲۳میلیارد/بچه مردم ۱۳میلیارد/دوروز دیرتر ۱۱میلیارد/وصال طهران۵۷ و دختر برقی در ۶میلیارد+آمار کامل فروش 

21 آذر 1404
دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

20 آذر 1404
فیلم های کپی

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404
یزدان عشیری+جشنواره جهانی فجر

وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

18 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم