سینماروزان/احمد محمداسماعیلی: مینی سریال هفت قسمتی “متولد آوریل” یک اثر بیوگرافی درباره آدمهای جنگ است. حسین قاسمی جامی در گذشته هم سریال “سیمرغ” را درباره دو خلبان شجاع زمان جنگ یعنی شهیدان شهرودی و کشوری در دهه هفتاد ساخته بود و حالا به سراغ یک شهید اروپایی رفته. شاید فکر کرده خیلی سورپرایز دارد برای مخاطب که زندگی یک شهید خارجی را ببیند؟
“متولد آوریل” به زندگی تنها شهید اروپایی جنگ تحمیلی به نام ژروم (کمال) می پردازد و مشکل اصلی کار آن است که سازنده از نشان دادن وجوهات رئالیستی شخصیت اصلی کارش ابا داشته و شاید همین ضعف است که سایهای سنگین بر سریال انداخته.
وقتی قرار است یک قهرمان سه دهه قبل برای نسل جوان که فضای آن دوران را درک نکرده روایت شود نیازمند شخصیتپردازی و تا حدی اضافه و کم کردن برخی از ویژگیهای فردی است تا مخاطب قهرمان اثر را باور کند؛ با این حال در “متولد آوریل” چنین رویکردی دیده نمی شود و با روایتی سرد، خشک و بیروح مواجه هستیم.

روایت غیرخطی دیگر مشکل سریال است چون بدون هیچ اثرگذاری دوربین کات میخورد به گذشته و بالعکس و خب چنین روایتی نیاز به استفاده از ساختاری درست و منسجم دارد. فلاشبکهای سریال علیرغم ضعفهایش تا حدی بهتر از بخشهای معاصر درآمده ولی صد حیف که در متن سریال، دوباره شاهد حرفهای کلیشهای درباره عدم ارتباط نسل جوان با نسل قدیمی و سودای مهاجرت پوچ و زیاده خواهی نسل جوان هستیم.
سوای پرداخت بد کارگردان بازی بازیگر اصلی این بخش ارسلان قاسمی هم سرد، بیروح و غیر جذاب است.
مینی سریال “متولد آوریل” آنچه که از ظاهرش برمیآید با بودجه اندکی ساخته شده و این ضعف بودجه به خوبی در ساختار داستان ، فضا و صحنه آرایی و لوکشین خودش را به رخ می کشاند.
شاید تنها بخش قابل دفاع سریال بخش های درون حوزه علمیه است که کارگردان توانسته بی پیرایگی و ساده زیستی فضا را به مخاطب منتقل کند با این حال همجنان غلبهی تکرار و پناه بردن به کلیشههای رایج، سریال را به اثری سرد و بیروح بدل کرده.

































