• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
سه شنبه 25 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه یادداشت

پیشنهاد قابل تأمل یک رسانه مستقل⇐در دوران «طفیلی»شدن انجمن موسوم به منتقدان نیاز داریم به راه‌اندازی «خانه سینمایی‌نویسان مستقل»⇔خانه‌ای که خدمات آن شامل تمامی اعضاء شود و نه عده‌ای محدود و انگشت‌شمار!

8 دی 1396
در یادداشت
0 0
A A
7
پیشنهاد قابل تأمل یک رسانه مستقل⇐در دوران «طفیلی»شدن انجمن موسوم به منتقدان نیاز داریم به راه‌اندازی «خانه سینمایی‌نویسان مستقل»⇔خانه‌ای که خدمات آن شامل تمامی اعضاء شود و نه عده‌ای محدود و انگشت‌شمار!

انجمن منتقدان

سینماروزان: درباره ایرادات و اشکالات وارده به انجمنی موسوم به منتقدان خانه سینما بارها و بارها نوشته‌ایم؛ انجمنی که نام منتقدان را یدک میکشد اما در بزنگاههای حساس سینمایی کمترین بازخوردی از خود نشان نمیدهد و کار به جایی کشیده که در ماههای اخیر از سوی برخی ارگانهای دولتی با تحقیر نواخته می‌شود.(اینجا را بخوانید)

برگزاری تازه ترین جشن مرتبط با این انجمن و اعطای بخش عمده جوایز آن به رسانه هایی که کمترین سهمی در شفاف سازی اوضاع سینما ندارند و تقدیر از افرادی که به جای درپیش گیری مشی مستقل به کارمندان مستقیم و غیرمستقیم نهادهای دولتی بدل شده اند با واکنش رسانه مستقل «سینمامثبت» مواجه شده است.

«سینمامثبت» با مرور برخی از انحرافات وارده به این انجمن پیشنهاد راه اندازی صنفی واقعی برای سینمایی نویسان مستقل را داده است؛ صنفی که نه تنها در برهه های زمانی حساس و مثلا به محکمه بردن سینمایی‌نویسان حامی آنها باشد بلکه خدمات رفاهیش هم شامل بدنه صنف باشد و نه حلقه ای بالادستی.

متن گزارش «سینمامثبت» را بخوانید:

برگزاری مراسم اهدای جوایز به برگزیدگان پنجمین جشن نوشتار سینمایی ایران بار دیگر به خانواده بزرگ سینمایی نویسان کشور این مسئله را یادآوری کرد که تا چه اندازه ساختارهای قدیمی و کهنه قدرت انطباق با شرایط جدید را ندارند و با هرگام که به جلو برمی دارند، بیش از آنکه «سازندگی» را به دنبال داشته باشند به رخدادهای تنش زا منجر می شوند.

 انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در حالی طی سال های گذشته جزو زیر مجموعه «خانه سینما» محسوب شده که فعالیت هایش قرابتی با کلیت «خانه سینما» ندارد. این تشکل که بخشی از وظایف آن نقد شرایط و مسائل روز سینمای ایران است، در سال های اخیر به واسطه رفتار برخی اعضای شورای مرکزی آن قدرت و صلابت لازم را از دست داده و از تشکلی که می‌توانست با صدور بیانیه، موضع گیری، برگزاری برنامه های نقد و بررسی و… به «مجموعه ای راهبردی» تبدیل شود، به صنفی «طفیلی» تبدیل شده که گاه با رفتاری به دور از شان و منزلت انجمن صرفا از قِبَل برخی رویدادها و جشن ها «ارتزاق» می‌کند.

«استقلال» عنصر فراموش شده در رفتار این انجمن طی سال های اخیر بوده و این مسئله حتی ماهیت معنوی این مجموعه را نیز به خطر انداخته است؛ به گونه ای که حتی رسمی ترین جلسات این انجمن نیز با واکنش سرد اعضاء مواجه می شود و در جشنی رقابتی آن گونه که دبیر می گوید صرفا «30 اثر» برای رقابت ارسال می شود!

در طول سال های گذشته کدام بیانیه را از انجمن به خاطر داریم که در آن به اثرات مخرب حضور آقازاده ها در سینما اشاره کرده باشد یا نسبت به گسترش روز افزون پول های مشکوک در سینما ابراز نگرانی کرده باشد؟! زمانی که برخی فیلم سازان اقدام به شکایت از نویسندگان مستقل کرده و آن ها را راهی دادگاه می کنند، انجمن کجاست تا به صیانت از حقوق اعضای خود بپردازد؟! احتمالا در چنین برهه هایی انجمن مشغول مذاکره جهت کنترات فعالیت های رسانه ای یک جشنواره نان و آبدار است!!!؟؟؟

مشکل جدی دیگر انجمن در طول سال های اخیر بلاتکلیفی آن نسبت به «فضای مجازی» است که همچنان آن را نادیده گرفته و نه در ترکیب جوایز و نه در ترکیب هیات داوران آن نماینده ای شایسته از این گروه به چشم نمی خورد.

قطعا چشم بستن بر این بخش مهم و موثر سینمای ایران در مقابل بخشی که صرفا به واسطه دریافت «آگهی های کمپانی های خارجی فعال در ایران» ادامه حیات می دهد، نقطه ضعفی بزرگ است که با هیچ توجیهی پذیرفته نیست.

«بلاتکلیفی نسبت به تلویزیون» نیز مسئله مهم دیگری است. با این حجم از انتشار مطلب درخصوص رسانه مهمی مانند تلویزیون مگر می شود هیأت داوران در بخش نقد، یادداشت، گفتگو و گزارش تلویزیونی، هیچ اثری را شایسته نداند؟! از همین موضع گیری و نیز بخش دیگری که در آن «هیئت داوران برای بهترین سرمقاله و یادداشت سینمایی اثری را مناسب تقدیر ندانست» می توان به این نتیجه رسید که نگاهی بر این انجمن و انتخاب هایش حاکم است که به واسطه آن مطالبی که دایره تأثیرگذاری فراوانی دارند را در مقابل مطالبی که در شمارگان محدودی منتشر می شوند و نویسندگان آن احیانا برای نگارش آن مطلب یک ماه فرصت داشته‌اند را قربانی می‌کنند.

برگزار کنندگان این جشن آنقدر دور از رویه های حرفه ای هستند که عامدانه افرادی که برای این رویداد احترام قائل شده و اثر فرستاده اند را به این جشن دعوت نمی کنند.

این ساختار پوسیده به هیچ وجه قابل اصلاح نیست و لازم است تا آن دسته از اهالی رسانه که به این وضعیت نقد دارند، در قالب تشکلی جداگانه با نام «خانه سینمایی نویسان مستقل»، مجددا طرحی نو دراندازند و بنیانی صحیح برچینند تا هم آبروی از دست رفته منتقدان سینمایی بازیابی شود و هم «صنف» به معنی واقعی خود محقق شود. صنفی که خدمات آن شامل تمامی اعضاء می شود نه گعده و عده ای محدود و انگشت شمار.

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=46421
image_print
برچسب ها: انجمن منتقدان و نویسندگان خانه سینماخانه سینمایی نویسان مستقل
نوشته قبلی

واکنش دبیرخانه جشنواره به انتشار فهرست غیررسمی فیلمهای جشنواره⇐روح هیأت انتخاب هم خبر ندارد

نوشته‌ی بعدی

روایت یک کارگردان از بازگشت پرویز پرستویی به عرصه طنز با ایفای چند کاراکتر مختلف در یک کمدی-فانتزی+عکس

مطالب مرتبط

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

23 آذر 1404

سینماروزان/ احمد محمداسماعیلی: مستند «لاماسو» محصول نماوا جزو مستندهای پرتره است که براساس زندگی شخصیت های معروف هنری ، سیاسی...

فیلم های کپی

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404

سینماروزان/حامد مظفری: آیا به صرف استفاده از یک ستاره‌ی سابقا ممنوعه و معدود مظاهر باقیمانده از فیلمفارسی میتوان فیلمی ساخت...

یزدان عشیری+جشنواره جهانی فجر

وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

18 آذر 1404

سینماروزان: اصرار مجدد بر جدایی بخش بین الملل از جشنواره اصلی فجر و برپایی آن در شیراز -علیرغم تجربیات بی...

نوشته‌ی بعدی
روایت یک کارگردان از بازگشت پرویز پرستویی به عرصه طنز با ایفای چند کاراکتر مختلف در یک کمدی-فانتزی+عکس

روایت یک کارگردان از بازگشت پرویز پرستویی به عرصه طنز با ایفای چند کاراکتر مختلف در یک کمدی-فانتزی+عکس

دیدگاه‌ها 7

  1. یک عضو پیوسته می‌گوید:
    قبل 8 سال

    به شدت درست میگید
    این انجمن فعلی واقعا چه کاری کرده واسه منی که ده سال عضوش بودم
    حتی تو چهار سال اخیر کارت جشنواره رو هم از رسانه م گرفتم مبادا به اقایون فشار بیاد
    اخه این انجمن چه فایده ای داره
    با این کارتش چه میشه کرد؟
    حتی یک فیلم هم نمیشه با تخفیف دید

    پاسخ
  2. الهه ی. می‌گوید:
    قبل 8 سال

    بله
    جشن امسال که کاملا در خدمت
    مجله ف… بود
    واقعا که از ا.ن دبیر جشن بعید بود
    این بی توجهی به رسانه های شفاف ساز
    اقای نعیمی شما دیگه چرا

    پاسخ
    • مصیری می‌گوید:
      قبل 8 سال

      به نظر من ربطی به شخص خاصی نداره
      وقتی یه سیستم از مسیرش منحرف میشه
      تفاوتی نمیکنه کیو بزارن بالای سر این سیستم
      هر کی بیاد تفاوتی نمیکنه
      مگه حیدریان اومد تو سینما کاری کرد؟؟

      پاسخ
  3. علی ز. می‌گوید:
    قبل 8 سال

    این همه اتفاق تو این سینما میفته چرا از این 400 تا عضو این انجمن صدا درنمیاد
    یکیش فقط بحث پولشویی و اقازاده های سینماییه
    یکیش تعدد جشنواره های دولتیه
    یکیش تعدد تولیدات ارگانیه
    یکیش استخدام شکست خورده های سینما تو تلویزیونه
    یکیش کارمندی منتقد برای ارگانهای دولتیه
    و….
    چرا هیشکی حرف نمیزنه
    چرا هیچ بیانیه ای از این انجمن ندیدیم؟

    پاسخ
  4. رفییعی می‌گوید:
    قبل 8 سال

    امسال هم انجمن مذاکره کرده برای گرفتن نشستهای نقد و بررسی؟
    امسال چطوری ه قرارداد؟؟

    پاسخ
  5. توانا بود هر که پاچه خوار، نبود می‌گوید:
    قبل 8 سال

    من مدتهاست هیچ مجله سینمایی رو نمیخونم
    بخصوص وقتی که فهمیدیم رییس یکی از این مجلات که مدام ژست روشنفگری میگرفت
    الان شده یکی از اعضای شورای سیاستگذاری یک گروه کاملا وابسته به دولت!!!
    بیخود نیست تو مجله ش هم هر ماه کلی مطلب در حمایت از فیلمها ی این گروه میره
    خب این یعنی چی؟
    یعنی اینکه شما هم اگه به این جماعت پول بدین و استخدامشون کنید برای شما هم پشتک وارو میزند
    البته بلانسبت همه نویسنده ها

    پاسخ
  6. علی اکبر می‌گوید:
    قبل 8 سال

    بابا مجله کیلو چنده
    ول کنید تو روخدا
    من یه زمانی روزنامه ه رو میخریدم واسه نیازمندیهاش
    الان دیگه اونم نمیخرم
    میرم سراغ دیوار و شیپور
    چه کاریه اخه پول بدی مجله هایی رو بخری که با پول خود مردم راه افتادن
    یعنی چی اخه
    از بین المال پول برمیدارن مجله میزنن
    و بعد همون و به مردم که صاحب اصلی بیت المالن میفروشن

    پاسخ

پاسخ دادن به الهه ی. لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    355 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 142 توئیت 89
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    179 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 72 توئیت 45
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • حرفهای ده‌نمکی درباره تعدد دوست‌دختر! +فیلم

    21 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 8 توئیت 5
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • ماجرای انتقادات ناصر تقوایی از کیمیایی و مهرجویی/در گزارش روزنامه اصلاح‌طلب آمد

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • احضار به ساواک به‌خاطر یک کلاه!+مواجهه با خلخالی بابتِ سرقفلی ملک نماینده‌ی خلخال!++ماجرای گریه‌ی یک‌ساعته بابت نقش پُرمویی که مهرجویی به او داد/اصغر سمسارزاده در تازه‌ترین گفتگویش مطرح کرد

    13 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 5 توئیت 3

آخرین مطالب

«شیفت گورستان» به بازار کتاب آمد/ دلهره در دیدارهای شبانه

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

پایان فیلمبرداری «داستان‌های موازی» جدیدترین فیلم اصغر فرهادی+تصاویر

ورود «آقای زالو» به باشگاه ۱۰۰ میلیاردی‌ها

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

فیلم «یازده یازده» در فیلمنت

۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم‌-کنسرت «بازی تاج و تخت»

تشخیص، هوشیاری و آگاهی؛ ابزار مهم عکاسی جنگ و مستند اجتماعی

فیلم کوتاه «مِه» آماده نمایش شد

تبلیغات

ویژه ها

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی
خبر وسط

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

24 آذر 1404

سینماروزان: لیلا حاتمی بازیگر سینما که اخیرا فیلم پیرپسر را روی پرده داشت و فیلمهای بت و زمانی برای ابدیت...

ادامه مطلب
حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

23 آذر 1404
مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

23 آذر 1404
پردیس اکومال کرج

آقای زالو مماس با صد میلیارد/قسطنطنیه ۷۵میلیارد/عبور یوز از ۷۴میلیارد/کفایت مذاکرات ۲۳میلیارد/بچه مردم ۱۳میلیارد/دوروز دیرتر ۱۱میلیارد/وصال طهران۵۷ و دختر برقی در ۶میلیارد+آمار کامل فروش 

21 آذر 1404
دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

20 آذر 1404
فیلم های کپی

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404
یزدان عشیری+جشنواره جهانی فجر

وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

18 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم