سینماروزان: نوروز که میشود زنگ آوای “آمده نوروز در ایران زمین/خاک ما شد رشک فردوس برین…”، بیشتر از بسیاری از قطعات بهاری دیگر در گوشها طنینانداز میشود؛ قطعهای که گرچه ابتدا در دهه ۶۰ توسط مرتضی برجسته اجرا شد ولی اجرای چندصدایی آن در دهه هفتاد با حضور مرتضی+ویگن+عارف+ستار+اندی+دلارام+فتانه+لیلا فروهر+کوروس، بود که باعث شد این قطعه حسابی بگیرد و همچنان تر و تازه بماند.
یک دلیل ماندگاری این قطعه، ترانهی هما میرافشار بود که پر است از نمادهای ایرانی و دلیل دوم، همراهی چند نسل از خوانندگان که از قدمای پاپ مثل ویگن و عارف و ستار و فتانه و مرتضی و درکنارش، لیلا فروهر، اندی، کوروس و دلارام را دربرمیگیرد.
مرتضی برجسته که برادر کوچکتر علی برجسته-تهیهکننده سینمای بعد از انقلاب است- ابتدا در دهه ۶۰ و براساس ترانه ای از خودش، “نوبهار” را با همخوانی گروهی از دوستان و آشنایان خواند که چندان شنیده نشد.
یک دهه بعد و پس از آن که منوچهر بیبییان، تلویزیون جام جم را در لسآنجلس راه انداخت، این قطعه مجددا و به صورت چندصدایی ضبط شد.
بیبییان با تجربیات تولید موسیقی در کمپانیهای آپولون و آرگامان در ایران، دریافته بود که قطعه “نوبهار” برای فراگیری نیاز به اصلاح ترانه و تنظیم حرفه ای دارد.
اینجا بود که هما میرافشار وارد شد و براساس ملودی اولیه مرتضی، ترانه را اصلاح کرد. تنظیم قطعه هم به ارکستر افام فیلارمونیک-به مدیریت فرشید مقصود- سپرده شد.
اجرای جدید با ۹ خواننده ضبط و در نوروز ۷۲ منتشر شد و نه تنها در ایران که در کشورهای فارسی زبان مثل افغانستان و تاجیکستان، محبوبیت بالایی پیدا کرد…به طوری که تاجیکها نسخهی خود را از آن ارائه دادند.

هما میرافشار ترانهسرای نوبهار درباره آن میگوید: نوبهار را برای همهی ایران سرودم و در مقیاسی کلانتر برای تمام فارسی زبانان. دوست داشتم همانند ای ایران گل گلاب، این قطعه هم به ترانهی ملی نوروزی بدل شود و خوشبختانه با حضور خوانندگانی توانا، این اتفاق تا حدود زیادی محقق شد. شخصا به معین ارادت دارم چون در ابتدای شروع به کارم در لسآنجلس و در شرایط بغرنج اقتصادی، بیمنت دوهزار دلار در اختیارم گذاشت و من نیز هرچه ترانه خوب نوشتم در اختیار او گذاشتم؛ از صبحت بخیر عزیزم و همقسم تا حلقه طلایی و صفای اشک و…! دوست داشتم معین هم یکی از خوانندگان حاضر در این قطعه باشد ولی نشد…
اینکه چرا معین در اجرای نوبهار نبود و عارف جایش را گرفت، به دلیل درگیری های شخصی معین و همچنین قراردادش با کمپانی ترانه-وارطان آوانسیان- بوده که مانع همکاری با پارسویدئو-بیبییان- شده.
متن ترانه نوبهار را میخوانیم:
آمد از ره فصل زیبای بهار/نوبهاران خنده زد بر سبزه زار
پیک نوروزی رسید از آسمان/از سفر آمد پرستو نغمه خوان
بازشد چشم بنفشه بر بهار/زرد و نیلی در کنار چشمه سار
بخت اگر خواب است بیدارش کنید/عاشقانه باز دیدارش کنید
آمده نوروز در ایران زمین!/خاک ما شد رشک فردوس برین
بوی نارنج و ترنج و عطر بید/میتوان از تربت حافظ شنید
باز شد چشم بهاران بر خزر/شد صدف ها خانه در و گوهر
دشت ارژن باز هم بیدار شد/از شقایق دامنش گلنار شد
قاصدک گوید که مهمان آمده/بوی نرگس های ایران آمده
خاک من ای قبله گاه عاشقان!/نوبهارانت همیشه جاودان
رودهایت پرخروش و بی قرار/کوه هایت سر بلند و استوار
بند بند ما همه از خاک تو/تارو پود ما ز خاک پاک تو
آمده نوروز در ایران زمین/خاک ما شد رشک فردوس برین
بوی نارنج و ترنج و عطر بید/میتوان از تربت حافظ شنید
خون پاک عاشقی در جان ماست/ریشه این عشق در ایران ماست
هموطن نوروز تو پیروز باد/ای وطن هر روز تو نو روز باد
برای تماشاي ویدئو اینجا را ببینید.
هموطن آمد دوباره نوبهار/ شد سراسر خاک ایران لاله زار
چون فلک از باد نوروزی، جهان/باز کرده چرخی از گل ارغوان
آسمان برداشت زیر ابروی عشق/پر شده دنیا ز عطر و بوی عشق
بخت اگر خواب است بیدارش کنید/عاشقانه باز بیدارش کنید
نوبهاران خنده زد بر کوهسار/سبزهزاران شد کنار چشمه زار
قطره شبنم به برگ گل چکید/شانه زد باد بهاران زلف بید
دامن ایران ز گل سرشار شد/ای عزیزان موقع دیدار شد!
بعد از این هر روز بهتر روز ما/جاودانه تا ابد نوروز ما
آمده نوروز در ایران زمین/خاک ما شد رشک فردوس برین
بوی نارنج و ترنج و عطر بید/میتوان از تربت حافظ شنید
خون پاک عاشقی در جان ماست/ریشه این عشق در ایران ماست
هموطن نوروز تو پیروز باد/ای وطن هر روز تو نوروز باد

































