• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
پنجشنبه 24 مهر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گفتگو

مهدی صباغ‌زاده: جشنواره پر شده بود از کُپی‌کاران فرهادی!/لطف مجیدی شامل حالم نشد که به تماشای “محمد(ص)” دعوت شوم!

5 اسفند 1393
در گفتگو
0 0
A A
0
مهدی صباغ‌زاده: جشنواره پر شده بود از کُپی‌کاران فرهادی!/لطف مجیدی شامل حالم نشد که به تماشای “محمد(ص)” دعوت شوم!

مهدی صباغ زاده

سینماژورنال/ورتا چمانی: مهدی صباغ زاده را باید جزو نسل اول کارگردان سینمای بعد از انقلاب قلمداد کرد. چهره ای که در روزگاری با ساخته هایی چون “خانه خلوت”، “مارال” و “تصویر آخر” تلاش می‌کرد پلی بزند میان خواسته‌های مخاطبان عام و منتقدان.

صباغ زاده که در چند سال اخیر بیشتر وقتش را صرف دفتر پخش نیمروز کرده است درباره اوضاع و احوال جشنواره سی و سوم فیلم فجر و کیفیت فیلمها به سینماژورنال گفت: فکر میکنم فیلمهای جشنواره امسال به غیر از چند مورد در ارتباط با مخاطب موفق نبودند. تعدادی فیلم ضعیف داشتیم و تعدادی ضعیفتر و البته بلحاظ سوژه نیز اغلب ایده های سطحی دستمایه تولید قرار گرفته بودند.

جشنواره پر شده از فیلمنامه های کوتاهی که به فیلم بلند بدل شده بودند

وی ادامه داد: مشکل، نگاه آماتوری فیلمسازان بود که انگار فقط برای تجربه کردن فیلم ساخته بودند و متاسفم بگویم جشنواره پر شده بود از فیلمنامه های کوتاهی که با توسعه کمی و نه کیفی به فیلم بلند بدل شده بودند.

این کارگردان که از دهه شصت به این سو در سینمای ایران حضور داشته با اشاره به معضل کپی کاری در جشنواره امسال بیان داشت: متاسفانه برخی از فیلمسازان ما گمان می کنند اگر دنبال خط و خطوط قبلی حرکت کنند و از نمونه های تحسین شده کپی برداری کنند موفقترند در صورتی که فیلمساز باید راه خودش را برود.

کپی برداری از الگوی اسکاری فرهادی تعجب برانگیز بود

صباغ زاده افزود: اینکه جشنواره پر شده بود از فیلمهایی که با کپی برداری از الگوی اسکاری فرهادی ساخته شده اند واقعا تعجب برانگیز بود. فرهادی اگر اسکار هم گرفت بخاطر این بود که به سراغ کپی برداری نرفت.

برخی جوانان دست و پا زده بودند برای ساخت فیلمهای متفاوت

کارگردان آثاری چون “مهاجران” و “بازی تمام شد” با اشاره به یکی دیگر از مشکلات فیلمهای جشنواره به سینماژورنال گفت: یک سری از جوانان در جشنواره بودند که هدفشان نه فیلمسازی که تلاش و دست و پازدن برای متفاوت جلوه کردن بود و فیلمهایی ساخته بودند که نه ریتم داشت نه ساختار و نه حتی یک شخصیت پردازی نصفه و نیمه.

فیلمهایی که خمیازه مخاطب را موجب می شوند

مهدی صباغ زاده ادامه داد: سینما نیاز دارد به قصه گویی و فیلمی که نتواند درست قصه بگوبد فقط باعث خمیازه مخاطب می شود. سینمای ما قصه گویی را کنار گذاشته و به کلیشه ای ترین شکل ممکن به سمت کپی کاری میرود و نتیجه اش هم میشود سینمایی که نه به درد جشنواره می خورد و نه به درد مخاطب عام.

محمد(ٌص)
محمد(ص)

لطف مجیدی شامل حال ما نشد

صباغ زاده در پاسخ به این سوال سینماژورنال که “محمد(ص)” مجیدی را دیده است یا نه بیان داشت: متاسفانه لطف جناب مجیدی شامل حال ما نشد و ما را قابل ندانستند که برای تماشای فیلم دعوتمان کنند. البته که ایشان برای ساخت این فیلم زحمت زیادی کشیدند و رسانه های خاص خود را هم دارند که از ساخته شان حمایت کنند.

برای “راه بهشت” به من 1 میلیارد دادند و برای “محمد(ص)” مجیدی 100 میلیارد

این کارگردان که آخرین ساخته سینمایی خودش “راه بهشت” هم یک درام تاریخی-مذهبی بود درباره سختیهای کار خود در قیاس با کار مجیدی گفت: به من هم بودجه فاخر دادند اما بودجه فاخر یک میلیاردی. یک میلیارد را مقایسه کنید با بودجه 100 میلیاردی “محمد(ص)” و سپس به مقایسه بپردازید.

وی ادامه داد: مهمترین مشکلی که من در “راه بهشت” با آن روبرو بودم کمبود سیاهی لشکر و هنرور بود. من بودجه لازم برای استخدام حداقل سیاهی لشگر برای نماهای جنگ و درگیری که میشد حدود 2 تا 3 هزارنفر را نداشتم و مجبور شدم تعدادی از دانشجویان علاقمند رشته های بازیگری را به خدمت بگیرم که البته تعداد آنها به 100 نفر هم نرسید. با این حال سعی کردم در درام و شخصیت پردازی و خلق نقاط عطف اصلی داستان همه تجربیاتم را به کار ببندم تا فیلم مقبولی خلق کنم.

وقتی تکنیسین داخلی داریم رفتن به سراغ فرنگیان، اتلاف منابع است

صباغ زاده با اشاره به اینکه تصویرسازی تاریخی در سینما یا تلویزیون در حیطه پشت صحنه کم ندارد افزود: شخصا چه بلحاظ فیلمبرداری که به بهترین شکل توسط حسن پویا انجام شد چه طراح صحنه و لباس که پیام سوری و فرانک حمزه ای بودند و چه موسیقی که بهزاد عبدی برای کار ساخت هیچ کمبودی نداشتم. برای ساخت جلوه های ویژه نیز یک گروه مجرب داخلی را به خدمت گرفتیم که اتفاقا خیلی خوب هم تصویرسازیهای رایانه ای را انجام دادند. دلیلی هم نمی دیدم که برای حیطه ای که تکنیسین کاربلد داخلی داریم به سراغ فرنگیان بروم چون آن را فقط اتلاف منابع می دانستم.

مخاطبان علاقه دارند آثار تاریخی را در تلویزیون ببینند و نه در سینما

مهدی صباغ زاده در پاسخ به این سوال که چقدر میتوان بر روی استقبال مخاطبان در اکران “محمد(ص)” حساب باز کرد به سینماژورنال گفت: تجربه تاریخی سازی نشان میدهد که بهترین رسانه برای پخش این آثار، تلویزیون است و مردم ما علاقه ای به تماشای آثار تاریخی در سینما ندارند.

وی ادامه داد: قطعا که مجیدی تلاش خود را کرده تا فیلمش در اکران سینمایی هم دیده شود و من هم جز این برایش آرزویی ندارم اما به هرحال تجربه تاریخی سازی موید کم اقبالی مخاطبان به آثار تاریخی سینمایی است.

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=1143
image_print
برچسب ها: مهدی صباغ زاده، جشنواره سی و سوم، محمد، مجیدی، راه بهشت، فرهادی
نوشته قبلی

توصیف کیفیت برنامه نوروزی “من و تو” در روزنامه صبح ایران

نوشته‌ی بعدی

سخنگوی ارشاد: جعفر پناهی خودش باید مشکلاتش را حل کند

مطالب مرتبط

بهمن+ کامیار

اعلان عامل توقیف دوساله‌ی فیلم «لاک‌پشت»/چرا شش سال منتظر فرهاد اصلانی ماندند؟/بهمن کامیار کارگردان توضیح داد

16 مهر 1404

سینماروزان: فیلم لاک‌پشت از تازه‌ترین فیلمهای توقیفی است که رفع توقیف شده و در اکران پاییزی روی پرده رفته و...

لیلی+رشیدی

لیلی رشیدی، ممنوع‌کاری، توصیه پدر و مهاجرت؟/سوئیس بهتر است یا آمریکا؟

15 مهر 1404

سینماروزان: به خاطر دارم که در دوره‌ای، تلویزیون بر سر ماجرایی که امروز خنده‌دار است، من را ممنوع‌کار کرده بود....

انتقاد محمدرضا شریفی‌نیا از بی‌مهری‌های تلویزیون با شاهد مثال از “من و تو”    

انتقاد محمدرضا شریفی‌نیا از بی‌مهری‌های تلویزیون با شاهد مثال از “من و تو”   

8 مهر 1404

سینماروزان: محمدرضا شریفی نیا بازیگر و تهیه کننده سینما به انتقاد از بی مهری های تلویزیون نسبت به تبلیغ محصولات...

نوشته‌ی بعدی
حجت‌ا.. ایوبی: جعفر پناهی از همه مواهب زندگی آزادانه برخوردار است

سخنگوی ارشاد: جعفر پناهی خودش باید مشکلاتش را حل کند

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • پیرپسر+علت مرگ نامعلوم+مجید برزگر

    حامد مظفری: آقای برزگر! انصراف نمی‌دهید از این گزینش ارگانی؟ 

    811 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 324 توئیت 203
  • فیلم «قسطنطنیه» و عواقبِ شیوع ویروس مردانه!؟

    155 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 62 توئیت 39
  • همراهی پژمان جمشیدی با بازیگر زن ترک/انتشار اولین تصاویر از فیلم «قسطنطنیه»؛ کمدی تازه کارگردان «فسیل»+ویدئو 

    83 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 33 توئیت 21
  • مرگ علی اکبر عرفانی؛ تهیه‌کننده‌ای که در دل جنگ، ۵میلیون نفر را به سینماها کشاند!

    55 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 22 توئیت 14
  • انتقاد تند اميرحسين شریفی تهیه‌کننده «اشک سرما» از یک انحصار تازه در سینمای ایران/مسئول این اهمال کیست؟/چرا کارگردان «اشک سرما» به موزه سینما نرفت؟

    49 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 20 توئیت 12
  • اکران پس از دو سال توقیف/رونمایی از تیزر فیلم «لاک پشت» با بازی فرهاد اصلانی، نازنین بیاتی، صابر ابر و…+فیلم

    48 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 19 توئیت 12
  • خداحافظی نیکی کریمی با بازیگری!؟/توضیحات این بازیگر را بخوانید

    39 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 16 توئیت 10
  • مهناز افشار در اولین حضور سینمایی‌اش پس از مهاجرت/ جزئیاتِ «قرار نوامبر» اعلام شد

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10

آخرین مطالب

عطشِ نوجوانی/پوستر فیلم«غریزه» با بازی امین حیایی، پانته‌آ پناهیها و‌.. در آستانه‌ی اکران منتشر شد+عکس

صدرنشینی «یوز» در فروش هفتگی سینماها/ پوستر جدید انیمیشن رونمایی شد

پخش «انجمن اشباح» از 29 مهر در فیلم‌نت

مرگ سعید مظفری؛ صدای جوان تاریخ دوبله‌ی ایران و خالق«حاجی سیدتو کشتن»!/دوبلوری که به‌خاطر «پزشک دهکده» ممنوع‌کار شد

تعریف متفاوتی از مدیوم سینما در قالبهای مختلف/روایت مصطفی محمودی منتقد و کارشناس سینما از ناصر تقوایی

نمایش انیمیشن‌ها و فیلم‌های کوتاه دهه ۳۰ تا ۷۰ در بخش ویژه جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

پیام تسلیت دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران در پی درگذشت «ناصر تقوایی»

روزی که استاد گفت: مبارک باشد!/یادداشت احمد احمدی تهیه‌کننده و فیلمبردار در رثای ناصر تقوایی

فیلم «غیبت موجه» در سینما آنلاین فیلم‌نت

اقتباس به‌جای تألیف!/فوت ناصر تقوایی که “قیصر” را “باج‌خور” می‌دید و ناخداخورشید را “معتبر”!

تبلیغات

ویژه ها

مرگ سعید مظفری؛ صدای جوان تاریخ دوبله‌ی ایران و خالق«حاجی سیدتو کشتن»!/دوبلوری که به‌خاطر «پزشک دهکده» ممنوع‌کار شد
خبر

مرگ سعید مظفری؛ صدای جوان تاریخ دوبله‌ی ایران و خالق«حاجی سیدتو کشتن»!/دوبلوری که به‌خاطر «پزشک دهکده» ممنوع‌کار شد

22 مهر 1404

سینماروزان: سعيد مظفری دوبلور باسابقه ایرانی در ۸۳سالگی مرحوم شد. سعید مظفری زاده ۱۳۲۱ شاهرود بود و بعد از پایان دبیرستان...

ادامه مطلب
ناصر تقوایی

اقتباس به‌جای تألیف!/فوت ناصر تقوایی که “قیصر” را “باج‌خور” می‌دید و ناخداخورشید را “معتبر”!

22 مهر 1404
تغییر جنسیت الناز شاکردوست!/ رونمایی از تیزر کمدی «کج پیله»+ویدئو 

تغییر جنسیت الناز شاکردوست!/ رونمایی از تیزر کمدی «کج پیله»+ویدئو 

21 مهر 1404
بازگشت خالق “شطرنج باد” با “خاکستر خیال” 

بازگشت خالق “شطرنج باد” با “خاکستر خیال” 

21 مهر 1404
دستور اکران «غریزه»، «دو روز دیرتر»، «بچه‌ی مردم» و پنج فیلم دیگر/حذف فیلم نفروش شهاب از اکران

دستور اکران «غریزه»، «دو روز دیرتر»، «بچه‌ی مردم» و پنج فیلم دیگر/حذف فیلم نفروش شهاب از اکران

20 مهر 1404
شراکت ارسطو در کازینوی ترامپ!؟ /کمدی نوستالژیک «تهران۵۷» با بازی حامد آهنگی و احمد مهرانفر به سینماها می‌آید

شراکت ارسطو در کازینوی ترامپ!؟ /کمدی نوستالژیک «تهران۵۷» با بازی حامد آهنگی و احمد مهرانفر به سینماها می‌آید

20 مهر 1404
روایت تهیه کننده «سه بیگانه» از مذاکره مستقیم با مقامات قضایی برای رفع توقیف فیلمش و تلاش برای اکران در نوروز96

تکانه‌ای به نام تبلیغات!/مرگ مسعود ردایی؛ تهیه‌کننده‌‌ی سینما و تلویزیون

20 مهر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم