• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
یکشنبه 19 مرداد 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گفتگو

مانی حقیقی: اینکه تهیه‌کننده‌ای حق دارد چند فیلم هم‌زمان تهیه کند یا نه، به دولت مربوط نیست/نامه کرم‌پور را ستایش می‌کنم اما نامه‌نگاری کاری عبث است

9 آبان 1394
در گفتگو, گوناگون
0 0
A A
0
مانی حقیقی و بازسازی نمایشنامه‌ای که مؤلفش، خودکشی کرد!!

مانی حقیقی

سینماژورنال: مصوبه‌ تازه‌ای در وزارت ارشاد حکایت از آن دارد که تهیه‌کنندگان سینما، نمی‌توانند بیش از دو فیلم را به‌صورت هم‌زمان تهیه و تولید کنند، همچنین تهیه‌کنندگان تازه‌کار برای تهیه دومین فیلمشان، به شرطی می‌توانند پروانه ساخت بگیرند که فیلم اولشان پروانه نمایش گرفته باشد و البته کارگردان‌هایی می‌توانند فیلم خودشان را تهیه کنند که پیش از آن سه فیلم دارای پروانه ساخت و نمایش در کارنامه کارگردانی‌شان داشته باشند.

به گزارش سینماژورنال و به نقل از عسل عباسیان در “شرق” از سوی دیگر طی روزهای گذشته، فیلم‌نامه‌ «پاییز» مهدی کرم‌پور، پروانه ساخت نگرفته که این اتفاق واکنش این فیلم‌ساز را در پی داشته؛ کرم‌پور طی نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان سینمایی، به وضعیت سینما در دولت یازدهم انتقاد کرده است.(اینجا را بخوایند)

مانی حقیقی که این روزها مشغول کارگردانی ششمین فیلم داستانی خود، «پنجاه کیلو آلبالو» است، در‌باره این اتفاقات صحبت کرده است.

‌مصوبه تازه سازمان سینمایی برای صدور پروانه ساخت، واکنش‌های متفاوتی را در پی داشته. موضع شما در برابر این اتفاق چیست؟
اساسا دخالت دولت در فرایند ساخت فیلم‌ها به‌طورکلی اشتباه است. فرقی هم نمی‌کند که قوانین تصویب‌شده، قوانینی آزاد باشند یا قوانینی محدودکننده. به‌طورکلی اینکه من به‌عنوان کارگردان می‌توانم فیلم خودم را تهیه کنم یا نه، یا اینکه تهیه‌کننده‌ای حق دارد چند فیلم هم‌زمان تهیه کند یا نه، به دولت مربوط نیست و تدوین مصوبه‌ای در این‌باره، دخالتی بیجاست. حرفی که می‌زنم، ربطی به این ندارد که مصوبات تازه، محدودکننده هستند، چون اگر مصوبه‌ای برعکس این هم تصویب می‌شد، باز من همچنان نظرم همین بود که تصمیم‌گیری این موارد نباید با دولت باشد.
‌بخشی از این مصوبه تأکید خاصی بر صدور پروانه نمایش فیلم‌های قبلی تهیه‌کننده، برای صدور پروانه ساخت فیلم جدیدش دارد. چنین تأکیدی به این معنا نیست که از این پس صدور پروانه نمایش سخت‌تر خواهد بود؟
حتما هست. چون پروانه نمایش را هم همان کسانی صادر می‌کنند، که پروانه ساخت را صادر کرده‌اند. به نظر می‌رسد این حربه‌ای است برای اینکه فرایند تولید فیلم بیش از پیش تحت‌نظر دولت باشد و من درک نمی‌کنم که ساخته‌شدن یک فیلم جدید چه ربطی به سرنوشت فیلم قبلی تهیه‌کننده آن دارد. صدور پروانه نمایش در همه دولت‌ها با بی‌برنامگی عجیبی مواجه بوده و حالا با این مصوبات تازه، پیچیدگی قضیه، بیش‌ازپیش می‌شود.
‌اخیرا فیلم‌نامه‌هایی رد شده‌اند و پروانه ساخت نگرفته‌اند و پروسه صدور این پروانه، طولانی‌تر از همیشه بوده و اعتراض برخی سینماگران را به دلیل بلاتکلیفی‌شان در پی داشته. از طرفی ایل‌بیگی، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، درباره روشن‌بودن وضعیت فیلم‌نامه‌ها اظهارنظر کرده و منکر این بلاتکلیفی شده. این اتفاق را چطور تحلیل می‌کنید؟
این فصل، فصلی است که فیلم‌سازانی که هدفشان جشنواره فجر است شروع به کار می‌کنند و این موجب ایجاد ترافیکی در پروسه صدور پروانه ساخت می‌شود. این یک نکته آماری است. طبیعی است که در این دوران ترافیک درخواست‌ها برای صدور پروانه ساخت بیشتر می‌شود ولی مسئولان مثل همه ما از این نکته آگاهند و اینکه آماده حل این مسئله نیستند، حاکی از بی‌توجهی آنهاست، نه چیزی دیگر.
‌بخشی از این مصوبه که تهیه‌کنندگان را محدود به تولید دو فیلم هم‌زمان می‌کند، موافقان و مخالفانی داشته. موافقان معتقدند که مصوبات پیشین، احتیاج به به‌روزرسانی و تغییر دارند و مخالفان هم می‌گویند این مصوبه باید با توجه به کارنامه تهیه‌کننده، استثنائاتی قائل شود. شما چه فکر می‌کنید؟
اصلا نمی‌فهمم چرا باید برای یک تهیه‌کننده خط‌ونشان کشید که نمی‌تواند هم‌زمان بیش از دو فیلم تولید کند؟ این موضوع کاملا به سازوکار و کیفیت کار آن تهیه‌کننده مرتبط است. تهیه‌کننده‌هایی هستند که سیستم گسترده و کارآمدی دارند و می‌توانند در آنِ واحد چهار فیلم با کیفیت خوب بسازند. چرا باید به این تهیه‌کننده گفته شود اجازه چنین کاری ندارد؟ درعین‌حال تهیه‌کننده‌هایی هم هستند که حتی از به‌سرانجام‌رساندن یک فیلم در سال عاجزند. دلیلی ندارد بگوییم یک تهیه‌کننده نمی‌تواند هم‌زمان بیش از دو فیلم تهیه کند. شاید تصویب این قانون بنا بر این بوده که بعضی تهیه‌کننده‌ها درخواست‌های زیادی برای صدور پروانه ساخت داده‌اند و همه آنها را نساخته‌اند. اما چنین چیزی می‌تواند جریمه دیگری داشته باشد، که مختص همان افراد باشد، نه‌اینکه شامل حال تمامی تهیه‌کنندگان شود!
 ‌بااین‌حال، که چنین مصوباتی مسیر ساخت فیلم را دشوارتر از قبل می‌کند، همچنان سالن‌های سینما خالی‌اند و با بحران تماشاگر مواجهیم. تاجایی‌که حتی به نظر می‌رسد فیلم‌سازی در چنین شرایطی ریسک است. راه جلب مخاطب در شرایط کنونی چیست؟
راه جلب مخاطب همیشه، آزادی است. وقتی فیلم‌ساز آزادی بیان ندارد و نمی‌تواند آنچه می‌خواهد را با مخاطبش در میان بگذارد و دولت لابیرنت پیچیده‌ای را بین او و مخاطب می‌گذارد، نتیجه همین خالی‌بودن سالن‌هاست. اگر من بتوانم با شفافیت با مخاطبم ارتباط برقرار کنم، آن‌وقت می‌توانم بگویم وظیفه تمام‌وکمال جلب مخاطب برعهده من است و منِ کارگردان مسئول صددرصد خالی‌بودن سالن‌های سینما هستم. اما وقتی دولت قوانین محدودکننده‌ای وضع می‌کند، چنین وضعیتی هیچ عجیب نیست.
 ‌نامه کرم‌پور به حجت‌الله ایوبی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
نامه کرم‌پور معقول بود ولی به من ثابت شده که این حرف‌ها بی‌فایده است و از مسئولان هیچ دولتی نمی‌توانم انتظار همکاری داشته باشم. وظیفه من این است که خودم را از این وضعیت نجات دهم. بنابراین هرگز فکر نکرده‌ام که با نامه‌نگاری یا دیالوگ بشود کاری کرد. حرف‌های مهدی کرم‌پور را می‌پذیرم و او را بابت نوشتن این نامه ستایش می‌کنم ولی در نهایت گمان می‌کنم کار عبثی است.

 

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=12682
image_print
برچسب ها: 50 کیلو آلبالوپاییزمانی حقیقیمهدی کرم پور
نوشته قبلی

حامد بهداد با کُتی منقش به شعائر مذهبی در جشنواره توکیو+عکس

نوشته‌ی بعدی

ادعای “کیهان”⇐ عدم ارائه مجوز ساخت به فیلم ضدفتنه!

مطالب مرتبط

اسامی ۳۴ اثر انتخاب‌شده «پویش فیلم‌­سازی وطن به روایت من» اعلام شد

اسامی ۳۴ اثر انتخاب‌شده «پویش فیلم‌­سازی وطن به روایت من» اعلام شد

18 مرداد 1404

سینماروزان: اسامی ۳۴ اثر انتخاب‌شده «پویش فیلم­‌سازی وطن به روایت من» در چهار رشته داستانی، مستند، پویانمایی و تجربی و...

میزبانی عمارت نوفل لوشاتو از سه نمایش در روزهای داغ مرداد

میزبانی عمارت نوفل لوشاتو از سه نمایش در روزهای داغ مرداد

18 مرداد 1404

سینماروزان: عمارت نوفل‌لوشاتو در روزهای گرم تابستان ۱۴۰۴ با نمایش‌های «باخ»، «قبیله‌ها» و «سیدنی» میزبان مخاطبان است. نمایش «باخ» به...

«خرچنگ» به تئاتر شهر رسید/ بازگشت سوررئال مهتاب ثروتی

«خرچنگ» به تئاتر شهر رسید/ بازگشت سوررئال مهتاب ثروتی

17 مرداد 1404

سینماروزان: نمایش « (اِ.) ۱- خرچنگ ۲- برج چهارم از بروج دوازده‌گانه» به نویسندگی و کارگردانی پویا پیرحسینلو و تهیه‌کنندگی...

نوشته‌ی بعدی
ادعای “کیهان”⇐ عدم ارائه مجوز ساخت به فیلم ضدفتنه!

ادعای "کیهان"⇐ عدم ارائه مجوز ساخت به فیلم ضدفتنه!

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

پروژه‌های ارگانی؛ عاملِ گرانی تولید!/اشتراک نظر دو «سید» در یک مقوله
خبر وسط

پروژه‌های ارگانی؛ عاملِ گرانی تولید!/اشتراک نظر دو «سید» در یک مقوله

18 مرداد 1404

سینماروزان: پرونده‌ی اخیر برنامه «هفت» درباره چرایی افزایش هزینه های تولید در سینما و تلویزیون، یک اشتراک نظر داشت بر...

ادامه مطلب
ورژن زنانه رضا عطاران به سینماها می‌آید؛ در نقش رقیه‌ی دوست‌داشتنی!

ورژن زنانه رضا عطاران به سینماها می‌آید؛ در نقش رقیه‌ی دوست‌داشتنی!

15 مرداد 1404
بکوب تو قلبم؛ رونمایی از تیزر فیلم «اتاقک گلی» برای سیزده سال به بالا!+ویدیو

بکوب تو قلبم؛ رونمایی از تیزر فیلم «اتاقک گلی» برای سیزده سال به بالا!+ویدیو

15 مرداد 1404
فیلم پیرپسر

معرفی فیلم «پیرپسر» به اسکار۲۰۲۶؟/تهیه‌کننده پاسخ داد

14 مرداد 1404
نرفتن به سربازی برای کارگردان “ابد…” دردسرساز شد

پاییز؛ استارتِ فیلم پنجم سعید روستایی!/تهیه‌کننده خبر داد   

13 مرداد 1404
شهاب حسینی

صدور پروانه برای پروژه‌ی آمریکایی شهاب حسینی+صدور پروانه برای یک فیلم سیاسی   

13 مرداد 1404
اکتای براهنی و فیلم پیرپسر

روایت اکتای براهنی کارگردان فیلم “پیرپسر” از آقازاده‌های اخته⇐ تهدید کردند که بر قبر پدرم…! +صحبت‌هایی درباره ساخت تایتانیکِ ایرانی و یک‌ فیلم جنگی بخصوص 

12 مرداد 1404

پربازدیدها

  • بازگشت بهرام افشاری به سینما با  فیلم «مرد عینکی»+رونمایی از پوستر بدون بازیگر زن!؟ 

    بازگشت بهرام افشاری به سینما با  فیلم «مرد عینکی»+رونمایی از پوستر بدون بازیگر زن!؟ 

    178 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 71 توئیت 45
  • بازگشتِ کارگردانِ شکست‌خورده‌ی اکران نوروز⇐فیلم «جزایر قناری» در راه اکران+پوستر 

    120 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 48 توئیت 30
  • درگذشت همایون؛ بازیگر تپلی دوست‌داشتنی «سلطان قلبها»/ممنوع‌کار مرحوم شد!

    105 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 42 توئیت 26
  • بهرام افشاری در حبس؟⇐رونمایی از اولین ویدیوی «مرد عینکی» +فیلم

    82 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 33 توئیت 21
  • پول تو فاضلابه؟/ رونمایی از تیزر فیلم «غیبت موجه» با بازی ابوالفضل پورعرب، میترا حجار، امیررضا دلاوری و…+فیلم

    48 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 19 توئیت 12
  • مشکلات صدای فرهاد و داریوش و فریدون فروغی چه بود؟/کدام خواننده‌های لس‌آنجلسی، پولکی نیستند؟/داریوش در اوج اعتیاد پدری از ما درآورد که نگو…/چرا ابی زن دلیل شد؟/شادمهر نصف ویژگی‌های یک هنرمند را ندارد/برای امیرقاسمی زن گرفتم و حالا دشمنم شده!/سندی و گروهش یخچال خانه مرا خالی کردند!+عذرخواهی پنجاه درصد‌‌ی از سیاوش قمیشی+ماجرای درگیری با گوگوش+کیفیت رپ خوانی تتلو+ماجرای پیتزا دلیوری در ابتدای ورود به آمریکا؟+جریان یک‌ شب بازداشت به‌خاطر بیتلز 

    43 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 17 توئیت 11
  • جایزه سی میلیون دلاری برای سر بهرام افشاری!؟⇐تیزر رسمی فیلم “مرد عینکی” منتشر شد+ویدیو 

    40 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 16 توئیت 10
  • ردّپای آقازادگی در انتصاب تازه‌ی فارابی

    30 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 12 توئیت 8

آخرین مطالب

اسامی ۳۴ اثر انتخاب‌شده «پویش فیلم‌­سازی وطن به روایت من» اعلام شد

پروژه‌های ارگانی؛ عاملِ گرانی تولید!/اشتراک نظر دو «سید» در یک مقوله

فصل سوم «بابابام» در مراحل پایانی تولید

میزبانی عمارت نوفل لوشاتو از سه نمایش در روزهای داغ مرداد

“صددام” ۱۲۵میلیاردی و “پیرپسر” ۱۲۰میلیارد/”مرد عینکی” ۵۳میلیارد و “زن و بچه” ۴۴میلیارد/کمدی تازه پژمان بعد از دو هفته ۱۰میلیارد هم نفروخت!!!+آمار کامل فروش   

سومین جلسه فصل دهم پاتوق فیلم کوتاه در خانه هنرمندان ایران

«رویاشهر» ۲۰ میلیاردی شد/ پُرفروش‌ترین فیلم کودک گیشه تابستانه سینما

«وحشی» در بخش رسمی جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو (TIFF 2025)  

«خرچنگ» به تئاتر شهر رسید/ بازگشت سوررئال مهتاب ثروتی

اکران مستند «هورلقا» در مستندات یکشنبه خانه هنرمندان ایران

تبلیغات

ویژه ها

پروژه‌های ارگانی؛ عاملِ گرانی تولید!/اشتراک نظر دو «سید» در یک مقوله
خبر وسط

پروژه‌های ارگانی؛ عاملِ گرانی تولید!/اشتراک نظر دو «سید» در یک مقوله

18 مرداد 1404

سینماروزان: پرونده‌ی اخیر برنامه «هفت» درباره چرایی افزایش هزینه های تولید در سینما و تلویزیون، یک اشتراک نظر داشت بر...

ادامه مطلب
ورژن زنانه رضا عطاران به سینماها می‌آید؛ در نقش رقیه‌ی دوست‌داشتنی!

ورژن زنانه رضا عطاران به سینماها می‌آید؛ در نقش رقیه‌ی دوست‌داشتنی!

15 مرداد 1404
بکوب تو قلبم؛ رونمایی از تیزر فیلم «اتاقک گلی» برای سیزده سال به بالا!+ویدیو

بکوب تو قلبم؛ رونمایی از تیزر فیلم «اتاقک گلی» برای سیزده سال به بالا!+ویدیو

15 مرداد 1404
فیلم پیرپسر

معرفی فیلم «پیرپسر» به اسکار۲۰۲۶؟/تهیه‌کننده پاسخ داد

14 مرداد 1404
نرفتن به سربازی برای کارگردان “ابد…” دردسرساز شد

پاییز؛ استارتِ فیلم پنجم سعید روستایی!/تهیه‌کننده خبر داد   

13 مرداد 1404
شهاب حسینی

صدور پروانه برای پروژه‌ی آمریکایی شهاب حسینی+صدور پروانه برای یک فیلم سیاسی   

13 مرداد 1404
اکتای براهنی و فیلم پیرپسر

روایت اکتای براهنی کارگردان فیلم “پیرپسر” از آقازاده‌های اخته⇐ تهدید کردند که بر قبر پدرم…! +صحبت‌هایی درباره ساخت تایتانیکِ ایرانی و یک‌ فیلم جنگی بخصوص 

12 مرداد 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم