• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
چهارشنبه 14 آبان 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه یادداشت

توصیف یک رسانه اصولگرا از “دراکولا”ی عطاران⇐دائرةالمعارف مصرف مواد!!!

21 تیر 1395
در یادداشت
0 0
A A
1
چگونه در یک شب زندگی “دراکولا”ی عطاران از هم پاشید؟+عکس

دراکولا رضا عطاران لوون هفتوان

سینماژورنال: تازه ترین فیلم رضا عطاران در مقام کارگردان با عنوان “دراکولا” در حالی روی پرده رفته که از یک سو فضای مفرح آن با اقبال مخاطبان مواجه شده و از آن سو برخی رسانه ها به نقد فضای مضمونی آن که ریشخندی است به زندگی معتادان پرداخته اند.

به گزارش سینماژورنال یکی از تازه ترین نقدهای مرتبط با “دراکولا” در خبرگزاری اصولگرای “نسیم” منتشر شده است. این خبرگزاری با توصیف این فیلم با عبارت “دائرةالمعارف مصرف مواد” به گلایه از شورای صدور پروانه نمایش پرداخته که چرا برای اکران این فیلم درجه بندی خاصی را صورت نگرفته و شرایطی را فراهم نیاورده که نماهای متعدد مصرف مواد لااقل توسط کودکان و نوجوانان دیده نشود.

سینماژورنال متن کامل نقد “نسیم” را ارائه می دهد:

بازگشت به “بزنگاه”

زمانی که رضا عطاران خبر از آن داد که بناست یک کمدی-وحشت به نام «دراکولا در تهران» بسازد بسیاری پیش خود گمان می کردند اینکه کارگردانی که همه این سالها به عنوان سازنده و بازیگر کمدی های سرخوشانه به شمار می رفت به سراغ ژانری چون وحشت برود، خواهد توانست نتیجه ای بدیع نه فقط در کارنامه عطاران که در سینمای ایران به جای بگذارد. به هر حال سینمای ایران تجربیات چندانی در خود ژانر وحشت هم ندارد چه برسد به تولید کمدی-وحشت که یک جور تلفیق ژانری به شمار می‌رود.

با این حال تماشای «دراکولا» نه تنها بدعت به نظر نمی رسد که برای عطاران بازگشتی است به تصویرسازی زندگی ولنگارانه‌ای که در «بزنگاه» از یک معتاد ارائه داده بود.

به نظر می رسد رضا عطاران با همان نگاهی که به شخصیت یک معتاد در «بزنگاه» داشت فیلمنامه «دراکولا» را نوشته و فقط تنها کاری که انجام داده است اینکه در کنار قرار دادن شخصیتهای مختلف اجتماع در برابر این معتاد، یک خون آشام را هم به داستان وارد کرده است؛ خون آشامی که بیش از آن که ابزار تولید وحشت برای فیلم باشد به کاریکاتوری از دراکولاهایی شبیه می شود که در هارورهای درجه یک دیده ایم.

بداهه هایی سرخوشانه
«دراکولا» البته به دلیل موقعیتهای خاصی که عطاران به عنوان بازیگر اصلی فیلم خودش با بداهه هایش خلق می کند می تواند اثری سرخوشانه و مفرح قلمداد شود که البته فروش هم می کند ولی در کارنامه سینمایی عطاران هیچ حرکت روبه جلویی محسوب نمی شود.

عطاران هشت سال قبل در سریال رمضانی «بزنگاه» تصویری از یک معتاد و رفتارهایش ارائه داده بود که علیرغم انتقادبرانگیز بودن توانسته بود در مدیوم تلویزیون هم که شده نوعی تازگی داشته باشد. به هر حال تا پیش از «بزنگاه» سالها بود که کارگردانان مختلف کاراکترهای معتاد را به گونه ای تیپیکال و با تقلید از «آتقی» سریال «آینه عبرت» در آثارشان ایجاد می کردند و همین که عطاران کوشیده بود تا حد زیادی آن ساختار تیپیکال کاملا ابلهانه را بشکند بدعت به شمار می رفت.

اما «دراکولا» جز بازنشر همان کاراکتر چیز دیگری برای مخاطب ندارد. «دراکولا» می توانست با تأکید بیشتر بر کنتراستی که حضور یک دراکولا در جغرافیای ایران ایجاد می کند موقعیتهای کمدی بیشتری را پیش روی مخاطب بگذارد نه آن که مرتب تأکید شود بر اعتیاد شخصیتهای مختلف که از یک پزشک گرفته تا کارگر افغانی و پیک موتوری یک سوپرمارکت درگیر آن هستند.

تأثیرپذیری از سینمای جشنواره ای؟
اینکه رضا عطاران سعی زیادی کرده تیپهای مختلف اجتماع را معتاد نشان دهد نمی تواند اقدامی فکرنشده باشد یعنی انگار عمدا او سعی کرده تمامی تیپهایی که پیش‌روی کاراکتر اصلی قرار می گیرند را معتاد نشان دهد و این ماجرا تا جایی پیش می رود که حتی مشاور یک دبستان که محلی برای تحصیل کودکان است هم یک معتاد حرفه ای نشان داده می شود.

حتی اگر فرض کنیم گستردگی اعتیاد در جامعه امروز به مراتب بیشتر شده و اگر بپذیریم مخدرهای صنعتی به وفور در جامعه در دسترس است باز هم کارگردانی که بناست تصویری واقع گرایانه ونه کاملا انتزاعی از جامعه ارائه دهد باید در کنار تمامی تیپهای معتاد لااقل یک شخصیت سالم قرار دهد تا منطق باورپذیری اثر بیشتر شود.

با این حال عطاران این کار را نکرده و به جایش همه را از دم گرفتار اعتیاد نشان داده است؛ این می تواند نوعی تأثیرپذیری باشد از سبک سینمای جشنواره ای که در آن همه چیز این مرز و بوم غوطه ور در چرکی و نیستی نشان داده می شود. البته که شاید تأثیرپذیری عطاران کاملا غیرمستقیم و برآمده از فیلم دیدن باشد ولی آنچه در خلال شوخیهای فیلم به صورتی اغراق شده خود را نشان می دهد همین تأثیرپذیری است.

آموزش روشهای استعمال مواد مخدر؟
«دراکولا» در تصویرسازی روشهای استعمال مواد مخدر هم بدجوری اغراق آمیز عمل کرده است. در این تصویرسازی عطاران سعی زیادی کرده که روشهای مختلف استعمال مواد مخدر را ارائه کند و در این مسیر آن قدر زیاده روی کرده که می توان فیلم را به یک دایره المعارف استعمال مخدر تشبیه کرد؛ البته که در این دایره المعارف ممیزی ورود کرده و شرایط طوری پیش رفته که با دیالوگهای مختلف این روشها به مخاطب عرضه شود و نه با تصویرسازی صریح اما به هر حال حتی در این زمینه هم فیلم خیلی اغراق آمیز به نظر می رسد.

از آن سو سوءاستفاده هایی که در برخی موسسات ترک اعتیاد از معتادان صورت می گیرد بسیار گذری و کوتاه تصویرسازی شده است در صورتی که اتفاقا تأکید بر این سوءاستفاده‌ها که اغلب هم آبشخورشان تیزرهای تبلیغاتی شبکه های ماهواره ای است هم وجه آسیب شناسانه فیلم را بیشتر میکرد و هم زدگی مخاطب نسبت به اغراق صورت گرفته در تصویرسازی روشهای استعمال مواد را کمتر می نمود.

چرا «دراکولا» بدون درجه بندی سنی اکران شده؟
«دراکولا»ی عطاران را باید از جمله فیلمهایی دانست که ممیزی به کمک آن آمده است یعنی حتی اگر درنظر بگیریم که 13 دقیقه از همین نسخه فعلی هم حذف شده است و باز هم محصولی پر از اغراق پیش رویمان است باید دست مریزاد بگوییم به اداره نظارت که کوشیده لااقل حجم رفتار و گفتاری که مروج استعمال دخانیات و سفر به هپروت(!) در نتیجه استعمال است را کاهش دهد اما نکته اینجاست که حتی همین ممیزی هم نمی تواند فیلم را مناسب حال مخاطبی کند که با خانواده اش به تماشای فیلم می نشیند.

اداره نظارت حداقل کاری که میکرد باید این فیلم را با درجه بندی سنی روی پرده می فرستاد. در نظر بگیرید کودکی را که بی خبر از همه جا و صرفا به واسطه تماشای فضای سرخوشانه «دراکولا» به مواد مخدر علاقمند می شود! پاک کردن این تصور مثبت از ذهن این کودک ممکن است سالها زمان ببرد و حتی به قیمت اعتیاد او منجر شود.
آیا «دراکولا» اگر در آمریکا ساخته می شد با این حجم از نماهای نامناسب برای کودکان و نوجوانان، بدون درجه بندی روی پرده می رفت؟ مطمئنا خیر. پس دلیل انفعال اداره نظارت در این باره چه بوده؟ شاید حواس پرتی اعضاء به خاطر درگیری در ماجراهای «50 کیلو آلبالو» و «ارادتمند نازنین بهاره تینا»!!!

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=25455
image_print
برچسب ها: دراکولادرجه بندیرضا عطارانمواد مخدر
نوشته قبلی

رونمایی از گریم امنیتی بازيگر كيميايي در مراسم كيارستمي+عکس⇔آیا کیمیایی به دنبال رهایی از کابوس انتساب به “سعید امامی” است؟

نوشته‌ی بعدی

چرا فیلم استراتژیک میلیاردی بدون نمایش در سینماها، به شبکه خانگی می‌آید؟+عکس

مطالب مرتبط

فیلم «آقای زالو»؛ امیدبخش و موفق در روایت، اجرا و بازیگری!

فیلم «آقای زالو»؛ امیدبخش و موفق در روایت، اجرا و بازیگری!

12 آبان 1404

سینماروزان/احمد محمداسماعیلی: «آقای زالو» سومین تجربه کارگردانی مهران احمدی بعد از فیلمهای مصادره و سگ بند است. آقای زالو به‌لحاظ...

سریال «برتا: داستان یک اسلحه»؛ آغازِ واقع‌گرایانه یک معمای تلخ

سریال «برتا: داستان یک اسلحه»؛ آغازِ واقع‌گرایانه یک معمای تلخ

12 آبان 1404

سینماروزان/پریسا ساسانی: سریال «برتا: داستان یک اسلحه» به کارگردانی امیرحسین ترابی و تهیه‌کنندگی کامران حجازی از پلتفرم فیلم‌نت منتشر شد....

یک ابهام تازه! ⇐چرا در تقویم رسمی فیاپف، هیچ نامی از جشنواره‌ی جهانی فجر نیست!؟+عکس 

یک ابهام تازه! ⇐چرا در تقویم رسمی فیاپف، هیچ نامی از جشنواره‌ی جهانی فجر نیست!؟+عکس 

9 آبان 1404

سینماروزان/حامد مظفری: برگزارکنندگان بین‌الملل فجر مدتها درانتظار فیاپف بودند تا زمانی برای برگزاری جشنواره به آنها بدهد و درنهایت گفتند...

نوشته‌ی بعدی
چرا فیلم استراتژیک میلیاردی بدون نمایش در سینماها، به شبکه خانگی می‌آید؟+عکس

چرا فیلم استراتژیک میلیاردی بدون نمایش در سینماها، به شبکه خانگی می‌آید؟+عکس

دیدگاه‌ها 1

  1. Faraakh az khaani می‌گوید:
    قبل 9 سال

    چه بر سر این سینما آمده؟

    فحش رکیک، زشتی، کچلی، خماری، بیقوارگی،..

    این از مشخصات سوپراستار این دوران! ..

    با استفاده از ادبیات خودشان. لطفا نقطه چین نفرمائید تا عبرت بگیرند

    “مستراح سینما کجاست؟”

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • توقیف دو فیلم تازه‌اکران در قم!+بیانیه یک پردیس سینمایی 

    توقیف دو فیلم تازه‌اکران در قم!+بیانیه یک پردیس سینمایی 

    61 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 24 توئیت 15
  • یک ابهام تازه! ⇐چرا در تقویم رسمی فیاپف، هیچ نامی از جشنواره‌ی جهانی فجر نیست!؟+عکس 

    37 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 9
  • بالاخره سعید حاجی‌میری تهیه‌کننده «چای تلخ» دلیل اصلی ناتمام ماندن فیلم را فاش کرد: پای یک جمعیت منسوب به «فلسطین» و عطاءالله مهاجرانی در میان است !!؟+اعلام رقم دقیق برآورد تقوایی و ارقام بیشتری که صرف شده ولی فیلم کامل نشده!

    35 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • بازداشت پژمان جمشیدی و عروسی‌گیت؛ از آمریکا تا اروپا

    31 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 12 توئیت 8
  • درخواست حمیرا- خواننده‌ی زن لس‌آنجلسی- از مدیران فرهنگی+فیلم

    25 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 10 توئیت 6
  • صدور پروانه برای چند ارگانی‌ساز+یک درام زنانه+همسر سابق رویا تیموریان و…

    22 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 9 توئیت 6
  • دستور اکران «غریزه»، «دو روز دیرتر»، «بچه‌ی مردم» و پنج فیلم دیگر/حذف فیلم نفروش شهاب از اکران

    21 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 8 توئیت 5
  • اعلان عامل توقیف دوساله‌ی فیلم «لاک‌پشت»/چرا شش سال منتظر فرهاد اصلانی ماندند؟/بهمن کامیار کارگردان توضیح داد

    20 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 8 توئیت 5

آخرین مطالب

نشست تخصصی «آینده فیلم‌سازی با هوش مصنوعی» در جشنواره شورت شورتز ژاپن برگزار شد

دوست داشتن، خواب و بیداری نداره؟⇐اولین تصاویر از فیلم “خواب” با بازی رضا عطاران+ویدئو 

بانوان موتورسوار وارد میشوند!/رونمایی از تیزر فیلم “قرمز یواش” با بازی نیما شعبان‌نژاد، هومن حاجی‌عبداللهی، محیا دهقانی و…+ویدئو

ایفای نقش متفاوت محمدحسین لطیفی در ساخته بابک برجسته/ روزهای پایانی فیلمبرداری «گلوریا» در تهران 

آغاز دهه فاطمیه با نغمه‌های معرفت در رادیو/بازخوانی سبک زندگی بانوی بهشت در رادیو/نسیم فاطمی در امواج رادیو می‌پیچد/رادیو در مسیر تبیین سیره حضرت زهرا (س) و آموزه‌های فاطمی/دهه فاطمیه در رادیو

اسامی فیلم‌های دو بخش «محله» و «ترافیک» نهمین جشنواره فیلم شهر اعلام شد

رذل مفتخر با بازی امیر آقایی!/دوئل بر سر زنِ کین‌توز در سریال “بدنام” 

«آوای خیال» حضوری و آنلاین برگزار می‌شود/ تلاشی برای ترکیب «زیبایی‌شناسی هنر معاصر» با «طراحی طلا و جواهر»   

فیلم «آقای زالو»؛ امیدبخش و موفق در روایت، اجرا و بازیگری!

دوربین‌های دیجیتال، کیفیت سینمای ایران را کاهش داده؟/بابک بذرافشان فیلمبردار باسابقه پاسخ داد +مساله‌ی سانسور کامل آیتم‌های خودرویی صالح‌علاء+ماجرای عشق محمدحسین مهدویان به تارانتینو!+…

تبلیغات

ویژه ها

دوست داشتن، خواب و بیداری نداره؟⇐اولین تصاویر از فیلم “خواب” با بازی رضا عطاران+ویدئو 
خبر

دوست داشتن، خواب و بیداری نداره؟⇐اولین تصاویر از فیلم “خواب” با بازی رضا عطاران+ویدئو 

13 آبان 1404

سینماروزان: اولین ویدئوی از بازی رضا عطاران در فیلم‌ «خواب» منتشر شد. «خواب» را مانی مقدم به تهیه‌کنندگی امیرحسین حیدری...

ادامه مطلب
بانوان موتورسوار وارد میشوند!/رونمایی از تیزر فیلم “قرمز یواش” با بازی نیما شعبان‌نژاد، هومن حاجی‌عبداللهی، محیا دهقانی و…+ویدئو

بانوان موتورسوار وارد میشوند!/رونمایی از تیزر فیلم “قرمز یواش” با بازی نیما شعبان‌نژاد، هومن حاجی‌عبداللهی، محیا دهقانی و…+ویدئو

13 آبان 1404
رذل مفتخر با بازی امیر آقایی!/دوئل بر سر زنِ کین‌توز در سریال “بدنام” 

رذل مفتخر با بازی امیر آقایی!/دوئل بر سر زنِ کین‌توز در سریال “بدنام” 

13 آبان 1404
فیلم «آقای زالو»؛ امیدبخش و موفق در روایت، اجرا و بازیگری!

فیلم «آقای زالو»؛ امیدبخش و موفق در روایت، اجرا و بازیگری!

12 آبان 1404
دوربین‌های دیجیتال، کیفیت سینمای ایران را کاهش داده؟/بابک بذرافشان فیلمبردار باسابقه پاسخ داد +مساله‌ی سانسور کامل آیتم‌های خودرویی صالح‌علاء+ماجرای عشق محمدحسین مهدویان به تارانتینو!+…

دوربین‌های دیجیتال، کیفیت سینمای ایران را کاهش داده؟/بابک بذرافشان فیلمبردار باسابقه پاسخ داد +مساله‌ی سانسور کامل آیتم‌های خودرویی صالح‌علاء+ماجرای عشق محمدحسین مهدویان به تارانتینو!+…

12 آبان 1404
صدور پروانه برای کارگردان «بله برون»+صدور پروانه برای سازنده‌ی فیلم جنجالی۸۸

صدور پروانه برای کارگردان «بله برون»+صدور پروانه برای سازنده‌ی فیلم جنجالی۸۸

12 آبان 1404
درگذشت اکی بنایی؛ خواننده‌ی “رشید خان” و… 

درگذشت اکی بنایی؛ خواننده‌ی “رشید خان” و… 

11 آبان 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم