• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
دوشنبه 19 آبان 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گفتگو

ادعای کارگردان «خانه سبز» و «همسران»⇐پردیسهای سینمایی، جایی «خطرناک» برای پدر خانواده است!!

16 تیر 1397
در گفتگو
0 0
A A
0
انتقادات بیژن بیرنگ از محمدرضا گلزار و مهناز افشار؛ فقط توقع دستمزدشان را داشتند…

بیژن بیرنگ

سینماروزان: شکننده بودن اقتصاد سینما سبب ساز آن شده که با هر بحران اقتصادی این جمعیت سینمارو باشد که کاهش یابد و در روزهایی که قیمت سکه و ارز به انفجار رسیده هم به غیر از کمدیهایی که عاملی هستند برای دور کردن شهروندان از دردسرهای اقتصادی، بقیه آثار گیشه مناسبی ندارند.

بیژن بیرنگ کارگردانی که در تلویزیون سریالهایی مانند «خانه سبز» و «همسران» را تولید کرده و تجربیاتی نظیر «علی و غول جنگل» و «سیندرلا» را در سینما دارد اعتقادش این است که در دوران ریاضت اقتصادی، به پردیس رفتن خطرناکترین برای سرپرستان خانواده است چون ممکن است بخش مهمی از موجودیشان را از کف دهند.

گفتگوی روزنامه «جوان» با بیرنگ را بخوانید:

عوامل مؤثر در اقبال یا اکراه مخاطب برای رفتن به سینما را در فضای کنونی که شاهد کم شدن جمعیت آماری سینما‌رو‌ها هستیم، چه مؤلفه‌ای می‌دانید؟
همه چیز به شرایط روحی افراد بستگی دارد. موضوعات اقتصادی و برخی دلمشغولی‌های مردم و اینکه لازم است عرصه بازار و اقتصاد به یک ثبات نسبی دست پیدا کند تا حدودی باعث تمرکز بیشتر مردم در رابطه با دخل و خرج خانواده و هزینه‌های جاری شده است.
خود شما که در عداد هنرمندان محسوب می‌شوید هم چنین ملاحظاتی برای رفتن یا نرفتن به سینما دارید؟
من و همسرم چند روز پیش برای دیدن فیلم به یکی از این پردیس‌های سینمایی رفتیم و بر خلاف همیشه که بلیت پیدا نمی‌شد و باید از قبل رزرو می‌کردیم، توانستیم بلیت تهیه کنیم. یک مدتی را به تماشای پوستر و عکس فیلم‌های روی پرده گذراندیم، اما هر کاری کردیم دیدم میلی برای رفتن به سالن و تماشای فیلم نداریم! در صورتی که قبل از این و تا همین پارسال آدم برای وقت‌گذرانی هم که بود به سینما می‌رفت و بالاخره یک فیلمی را تماشا می‌کرد. الان در وهله اول ذهن مخاطب درگیری‌های دو دو تا چهارتایی دارد. 
برای مرتفع کردن چنین مسئله‌ای، نیازمند امید‌آفرینی نسبت به آینده هستیم. نکته دیگری که در این زمینه اثرگذار بوده، بحث گرانی بلیت سینماهاست. من با یکی از پخش‌کننده‌ها صحبت می‌کردم می‌گفت: شاید به ظاهر فروش برخی آثار نسبت به پارسال بالا باشد، اما جمعیت مخاطبی که برای هر فیلم به سینما می‌رود با تعداد نفراتی که قبلاً به سالن سینما می‌رفتند، بالا نبوده است. یعنی این فروش بالا به دلیل گران‌شدن بلیت ایجاد شده است. از یک طرف شما می‌بینید که مثلاً مبلغ ۱۵ هزار تومان برای بلیت یک فیلم، پول کمی نیست. در واقع اگر یک خانواده سه یا چهار نفری بخواهند برای تماشای یک فیلم به سینما بروند با توجه به پول بلیت و تنقلات و کرایه ماشین و… چیزی در حدود ۲۰۰ هزار تومان باید هزینه کنند. خب این مبلغ ۲۰۰ هزار تومان در شرایط فعلی که یک فضای سودجویانه‌ای در بازار و اقتصاد توسط برخی دلالان به وجود آمده، مبلغ قابل‌توجهی است که در هزینه‌کرد ماهانه هر خانوار می‌تواند صرف خرید یا تهیه مایحتاج مهم‌تر و اولویت‌دارتر آن خانواده گردد. اصلاً من اگر خودم بخواهم یک چنین هزینه‌ای برای دیدن چنین فیلم‌هایی بکنم، با خودم می‌گویم، این اسراف است.
در واقع سینما و فیلم دیدن در سالن جزو اولویت خانوار قرار نمی‌گیرد؟
قطعاً در اولویت خانواده قرار نمی‌گیرد. وقتی شما می‌بینید که عده‌ای سودجو برای پر کردن جیب و حساب خودشان ارزاق و مواد مورد نیاز جامعه را هر روز به یک بهانه‌ای گران‌تر می‌کنند، خب معلوم است که دغدغه برای شما ایجاد می‌شود و همین ۲۰۰ هزار تومان را سعی می‌کنید که برای خرج و مخارج مهم‌تر و دارای اولویت هزینه کنید، نه برای سینما رفتن!
برای خانواده سخت است که چنین کاری را انجام بدهد. از طرفی دیگر امروزه سالن‌های سینما در مجموعه‌های تجاری یا پردیس‌های سینمایی قرار دارند. پردیس‌ها این حسن را دارند که شخص هم می‌تواند خرید بکند و سرش گرم مغازه‌ها و فروشگاه‌های آنجا بشود و هم اینکه به سالن سینما برود و فیلم مورد علاقه‌اش را ببیند. ولی خب، به نظر من این پردیس‌ها جای خطرناکی برای پدر خانواده است (با خنده). شاید چند ساعتی را که خانواده برای رفتن و برگشتن به پردیس‌ها و سینما صرف می‌کنند، خوشایند باشد، اما بعد از آن پدر خانواده باید دوباره برای مخارج چرتکه بیندازد!
خب ما تا الان به جیب پدر خانواده و خرج و مخارج پرداختیم! بد نیست به دلایل دیگر رکود و عدم اقبال مخاطب به تولیدات سینمایی هم بپردازیم. 
اگر از نظر فیلم هم بخواهیم حرف بزنیم باید بگویم که فیلم‌ها و محتوایشان در یک دایره تکرار موضوع و محتوا می‌افتند. این البته از قبل هم بوده مثلاً یک روزگاری آثار سینمایی کلاه‌مخملی‌ها زیاد شد و مثل یک تب همه‌گیر در میان فیلمسازان بروز کرد. این در حالی است که به غیر از چند اثر که شاید قدری حرفه‌ای‌تر و حساب‌شده‌تر کار می‌کنند، بقیه آثار دچار مشکل می‌شوند.
در حوزه کمدی هم همینطور است؟
بله. در حوزه آثار کمدی هم همین حرکت دایره‌وار که بیشتر یک نوع بازگشت به عقب است، وجود دارد. شما برخی از آثار کمدی را می‌بینید که به دلیل استقبال مخاطبان یا فروش بالای یک فیلم طنز، عده‌ای به فکر می‌افتند که به چنین کاری اقدام کنند و فیلم‌های مشابه و ضعیف با یک موضوع یا رویکرد ساخته می‌شود که در پس‌زدن مخاطب و نرفتن مردم به سینما تأثیر‌گذار است.
در حوزه ژانر اجتماعی نیز سینمای ما تجربه دوار فیلمسازی بر محور یک موضوع را تا حد زیادی داشته است. 
به نظر من این تکرار‌ها انگیزه‌ها را از بین می‌برد. البته در رابطه با حوزه‌هایی مثل اجتماعی، خانوادگی یا مفاهیمی از این دست، متأسفانه فیلم‌های درستی در بازار نیست. آن چیزی هم که هست تلخ است، تلخ! به نظر من که این دسته از آثار خیلی تلخ هستند. هم فیلم کمدی فید‌بک بد می‌دهد و هم فیلم اجتماعی و این دقیقاً بر خلاف موضعی است که مسئولان درباره سینما اعلام کردند و شعار ایجاد و راه‌اندازی سینمای امید را می‌دادند، در حالی که سینمای امروز و آنچه روی پرده می‌رود نسبت به امید و امید‌آفرینی، خالی‌تر از همیشه است.
متأسفانه فیلم تلخ به دلیل محتوای گزنده‌اش نه‌تن‌ها باری را از روی دوش مخاطبان برنمی دارد، بلکه با یادآوری و تصویر‌کردن تلخی‌ها باری بر دوش او می‌افزاید. خب طبیعی است که این تلخکامی‌ها از به وجود آوردن هر گونه جریان امید‌بخش و امیدآفرین، عاجز بوده و در مقابل تماشاگری که برای تسکین آلام یا بهتر شدن حال و احوالش به سینما آمده دستانش تهی است. چرا من باید بروم اینگونه فیلم‌ها را ببینم؟! چرا من باید به سینما بروم؟! این مسائل است که دست به دست هم می‌دهند تا افراد حتی حال سینما رفتن را هم نداشته باشند. الان وقت و زمان فراغت مردم پای تلویزیون و برنامه‌هایش بهتر می‌گذرد. هر چند در تلویزیون هم گاهی اشتباهاتی می‌شود که گفتنش فضای خودش را می‌طلبد.
برای تغییر اوضاع چه باید کرد؟!
شاید یک خانه تکانی لازم باشد، شاید هم نیازمند صبر بیشتر در این حوزه هستیم. در هر صورت به نظر من سینما رفتن در این اوضاع اشتباه است. باید آرزو کنیم تا حالمان خوب شود. من گمان می‌کنم الان و امروز همدردی، هم‌حسی و دوست‌داشتن هموطنانمان بهترین کار است.
پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=50914
image_print
برچسب ها: بیژن بیرنگپردیسهای سینماییخانه سبزسینماهمسران
نوشته قبلی

واکنش حسین فرحبخش به افراطیونی که قصد دارند به‌مانند سعید حجاریان او را ترور کنند⇐مداحان و ستایشگران اهل بیت(ع) بر چشمان ما جا دارند!/مشکل ما فردی است که از روضه‌خوانی سوءاستفاده می‌کند/اگر به روضه‌خوانی افتخار می‌کنید چرا سابقه روضه‌خوانی را پله می‌کنید برای گرفتن مدیریت دولتی؟؟/جز خدا از هیچ کس باکی ندارم!/تا زنده‌ام جلوی تندروهایی که آبروی کشور و اسلام را برده‌اند می‌ایستم

نوشته‌ی بعدی

«گفتارهای سینمایی فخرالدین انوار» منتشر شد

مطالب مرتبط

غلامرضا موسوی و رضا درمیشیان

تولید ۱۸ فیلم بدون پروانه ساخت!⇐ادعای غلامرضا موسوی تهیه‌کننده فیلم جنجالی “کیک محبوب من” +ماجرای کلک رضا درمیشیان به پلیس ترکیه  

8 آبان 1404

سینماروزان: غلامرضا موسوی تهیه‌کننده باسابقه سینما در تازه‌ترین گفتگویش خبر از تولید حدود بیست فیلم-دقیقا ۱۸ فیلم- بدون دریافت پروانه...

بهمن+ کامیار

اعلان عامل توقیف دوساله‌ی فیلم «لاک‌پشت»/چرا شش سال منتظر فرهاد اصلانی ماندند؟/بهمن کامیار کارگردان توضیح داد

16 مهر 1404

سینماروزان: فیلم لاک‌پشت از تازه‌ترین فیلمهای توقیفی است که رفع توقیف شده و در اکران پاییزی روی پرده رفته و...

لیلی+رشیدی

لیلی رشیدی، ممنوع‌کاری، توصیه پدر و مهاجرت؟/سوئیس بهتر است یا آمریکا؟

15 مهر 1404

سینماروزان: به خاطر دارم که در دوره‌ای، تلویزیون بر سر ماجرایی که امروز خنده‌دار است، من را ممنوع‌کار کرده بود....

نوشته‌ی بعدی
«گفتارهای سینمایی فخرالدین انوار» منتشر شد

«گفتارهای سینمایی فخرالدین انوار» منتشر شد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • یک ابهام تازه! ⇐چرا در تقویم رسمی فیاپف، هیچ نامی از جشنواره‌ی جهانی فجر نیست!؟+عکس 

    یک ابهام تازه! ⇐چرا در تقویم رسمی فیاپف، هیچ نامی از جشنواره‌ی جهانی فجر نیست!؟+عکس 

    511 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 204 توئیت 128
  • توقیف دو فیلم تازه‌اکران در قم!+بیانیه یک پردیس سینمایی 

    61 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 24 توئیت 15
  • بالاخره سعید حاجی‌میری تهیه‌کننده «چای تلخ» دلیل اصلی ناتمام ماندن فیلم را فاش کرد: پای یک جمعیت منسوب به «فلسطین» و عطاءالله مهاجرانی در میان است !!؟+اعلام رقم دقیق برآورد تقوایی و ارقام بیشتری که صرف شده ولی فیلم کامل نشده!

    35 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • بازداشت پژمان جمشیدی و عروسی‌گیت؛ از آمریکا تا اروپا

    31 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 12 توئیت 8
  • درخواست حمیرا- خواننده‌ی زن لس‌آنجلسی- از مدیران فرهنگی+فیلم

    25 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 10 توئیت 6
  • صدور پروانه برای چند ارگانی‌ساز+یک درام زنانه+همسر سابق رویا تیموریان و…

    22 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 9 توئیت 6
  • دستور اکران «غریزه»، «دو روز دیرتر»، «بچه‌ی مردم» و پنج فیلم دیگر/حذف فیلم نفروش شهاب از اکران

    21 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 8 توئیت 5
  • مامان‌رضا وارد میشود…⇐رونمایی از تیزر کمدی «خانوم والده» با زن‌پوشی رضا عطاران+فیلم

    20 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 8 توئیت 5

آخرین مطالب

هدیه‌ی گوگوش برای ختم ناصر تقوایی، چه بود؟+عکس

توقیفِ خاموشِ فیلم «کج پیله»!؟/محدودیت‌ها به پنج شهر رسید/مدعیان حذف پروانه ساخت کجایند؟+صحبتهای هاتف علیمردانی کارگردان

دستور اکران دو فیلم تازه+دستور نیم‌بها شدن یک فیلم سابق

خروجی بیشتر از ورودی؟! ⇐تیزر فیلم «دو روز دیرتر» با بازی سینا مهراد، پردیس احمدیه، فرهاد آییش، گوهر خیراندیش و… منتشر شد+ویدئو

فرهاد آییش در نقش نقاش نامدار در نمایش «باد زرد ونگوگ» 

معرفی ضلع سوم بدنامی/سینا مهراد رو در روی امیر آقایی در سریال “بدنام” یادآور یک جدال خاطره‌انگیز

انتصاب دبیر جشنواره ایثار

«شبی که ماه کامل شد» به هند رفت/ آبیار: خوشحالم که سینمای ایران مورد توجه هندی‌ها قرار گرفت

علیرضا رییسیان کارگردان سینما مطرح کرد: چرا درخواستِ حذف پروانه ساخت را به دعواهای سیاسی بدل کرده‌اند؟/با بیانیه‌نویسی مخالفم/مساله اصلی سینما، پروانه ساخت نیست/بودن یا نبودن پروانه ساخت، اهمیت ندارد/پروانه ساخت هم مثل فیلترینگ/مساله اصلی، عدم نمایش واقعیتِ جامعه است/چطور زن می‌تواند مرد شود و مرد می‌تواند زن باشد؟/چرا خود زن نمی‌تواند به صورت واقعی زن باشد؟

تصویر امیر نوروزی در نقش مامور آگاهی سریال «کوری» رونمایی شد  

تبلیغات

ویژه ها

هدیه‌ی گوگوش برای ختم ناصر تقوایی، چه بود؟+عکس
رک و راست

هدیه‌ی گوگوش برای ختم ناصر تقوایی، چه بود؟+عکس

18 آبان 1404

سینماروزان: فائقه آتشین خواننده لس‌آنجلس‌نشین، برای مراسم بزرگداشت ناصر تقوایی، یک دسته گل فرستاد. مراسم بزرگداشت تقوایی با اجرای سعید...

ادامه مطلب
توقیفِ خاموشِ فیلم «کج پیله»!؟/محدودیت‌ها به پنج شهر رسید/مدعیان حذف پروانه ساخت کجایند؟+صحبتهای هاتف علیمردانی کارگردان

توقیفِ خاموشِ فیلم «کج پیله»!؟/محدودیت‌ها به پنج شهر رسید/مدعیان حذف پروانه ساخت کجایند؟+صحبتهای هاتف علیمردانی کارگردان

18 آبان 1404
دستور اکران دو فیلم تازه+دستور نیم‌بها شدن یک فیلم سابق

دستور اکران دو فیلم تازه+دستور نیم‌بها شدن یک فیلم سابق

18 آبان 1404
خروجی بیشتر از ورودی؟! ⇐تیزر فیلم «دو روز دیرتر» با بازی سینا مهراد، پردیس احمدیه، فرهاد آییش، گوهر خیراندیش و… منتشر شد+ویدئو

خروجی بیشتر از ورودی؟! ⇐تیزر فیلم «دو روز دیرتر» با بازی سینا مهراد، پردیس احمدیه، فرهاد آییش، گوهر خیراندیش و… منتشر شد+ویدئو

18 آبان 1404
علیرضا+رییسیان

علیرضا رییسیان کارگردان سینما مطرح کرد: چرا درخواستِ حذف پروانه ساخت را به دعواهای سیاسی بدل کرده‌اند؟/با بیانیه‌نویسی مخالفم/مساله اصلی سینما، پروانه ساخت نیست/بودن یا نبودن پروانه ساخت، اهمیت ندارد/پروانه ساخت هم مثل فیلترینگ/مساله اصلی، عدم نمایش واقعیتِ جامعه است/چطور زن می‌تواند مرد شود و مرد می‌تواند زن باشد؟/چرا خود زن نمی‌تواند به صورت واقعی زن باشد؟

18 آبان 1404
شادمهر عقیلی و پیشنهاد دوکلمه‌ای ایرج طهماسب به محمود کلاری!/پیشنهادی که کار نکرد!

شادمهر عقیلی و پیشنهاد دوکلمه‌ای ایرج طهماسب به محمود کلاری!/پیشنهادی که کار نکرد!

17 آبان 1404
نزول، حرامه؟⇐رونمایی از پوستر فیلم «دو روز دیرتر» با بازی سینا مهراد و پردیس احمدیه و فرهاد آییش و گوهر خیراندیش و…+عکس

نزول، حرامه؟⇐رونمایی از پوستر فیلم «دو روز دیرتر» با بازی سینا مهراد و پردیس احمدیه و فرهاد آییش و گوهر خیراندیش و…+عکس

17 آبان 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم