• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
یکشنبه 7 دی 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گفتگو

مسعود اطیابی که فیلم ارگانی پشت خط اکران مانده «ماه گرفتگی» را در کارنامه دارد، مدعی شد⇐اگر به دنبال پول بودم به‌جای «تگزاس» باید یک فیلم ارگانی دیگر می‌ساختم/دستمزد ارگانی‌سازان سه برابر دستمزد فعالان بخش خصوصی است/اگر شوخیهای نامتعارف فیلمتان را کودکان نفهمند، استفاده از این شوخیها هیچ ایرادی ندارد!!/کافیست روی جلد مجلات شبه‌روشنفکر را بخرید تا فیلمتان را غرق تحسین کنند!/تلویزیون ما، غم پرورش می‌دهد و سینما چاره‌ای ندارد جز شاد کردن مخاطب!/اگر مسئول سینما بودم 70درصد ظرفیت اکران را به فیلمهای مفرح می‎‌دادم

1 مرداد 1397
در گفتگو
5 0
A A
0
مسعود اطیابی که فیلم ارگانی پشت خط اکران مانده «ماه گرفتگی» را در کارنامه دارد، مدعی شد⇐اگر به دنبال پول بودم به‌جای «تگزاس» باید یک فیلم ارگانی دیگر می‌ساختم/دستمزد ارگانی‌سازان سه برابر دستمزد فعالان بخش خصوصی است/اگر شوخیهای نامتعارف فیلمتان را کودکان نفهمند، استفاده از این شوخیها هیچ ایرادی ندارد!!/کافیست روی جلد مجلات شبه‌روشنفکر را بخرید تا فیلمتان را غرق تحسین کنند!/تلویزیون ما، غم پرورش می‌دهد و سینما چاره‌ای ندارد جز شاد کردن مخاطب!/اگر مسئول سینما بودم 70درصد ظرفیت اکران را به فیلمهای مفرح می‎‌دادم

مسعود اطیابی

سینماروزان: مسعود اطیابی بعد از ساخت فیلم ارگانی «ماه گرفتگی» که دو سال بعد از تولید همچنان پشت خط اکران مانده این روزها کمدی-ماجرایی «تگزاس» را روی پرده دارد که با الگوبرداری از یک فیلمفارسی به نام «سه دلاور» از محصولات استودیوی میثاقیه تولید شده و توانسته فروش مطلوبی هم داشته باشد.

اطیابی در گفتگویی که با محمدصادق عابدینی در روزنامه «جوان» داشته و بهانه اش چرایی توجه بدنه سینمای ایران به ژانر کمدی بوده، ادعاها و اظهاراتی را درباره سینمای ایران بیان داشته که مرورش بد نیست به خصوص که از کارگردانی سرزده که هم فیلم ارگانی میسازد و هم فیلم بفروش برای سینمای بدنه.

چرا این روز‌ها اغلب فیلم‌های کمدی خوب می‌فروشند؟ 
با توجه به جدول فروش می‌شود گفت: ژانر‌های مختلف به صورت موازی از فروش خوبی برخوردار بوده‌اند، فیلم‌های اجتماعی و دفاع مقدسی هم در رده‌های بالای فروش قرار دارند.

ولی آنقدر که فیلم‌های کمدی خوب می‌فروشند، فیلم‌های جدی با اقبال روبه‌رو نمی‌شوند!
شاید دلیلش این است که مردم نیاز به شادی دارند. از آن طرف هم فیلم‌های کمدی وجود دارد که در این فضا فروش خوبی نداشته و در پایین جدول فروش قرار دارند.

دقیقاً به اینجا می‌رسیم که برخی از فیلم‌های کمدی صرفاً بر اساس الگو‌های موفق در گیشه بازتولید می‌شوند، مثلاً خیلی گفته می‌شود که «تگزاس» از الگوی «من سالوادور نیستم» استفاده کرده و فروش خوبی دارد!
این موضوع را قبول ندارم، این دو فیلم اصلاً شبیه هم نیستند، حتی رنگ و لعاب این فیلم‌ها با هم متفاوت است. تنها تشابه‌شان این است که در برزیل ساخته شده‌اند، آن هم در لوکیشن‌های متفاوت. طرح ساخت «من سالوادور نیستم» را هم من به آقای پروین حسینی پیشنهاد دادم.

زمانی قرار بود فیلمی به نام «رؤیای مارسل» در برزیل بسازید، «من سالوادور نیستم» همان فیلم است؟
بله، تقریباً همان طرح است. نشد خودم بسازم و آقای منوچهر هادی ساختند.

قبول دارید در این شرایط سطح کیفی فیلم‌های کمدی افت داشته است؟
عرضه فیلم‌های کمدی متناسب با تقاضا بالا رفته است. برعکس، می‌گویم که سلیقه مردم به شدت بالا رفته و دیگر برای هر فیلمی بلیت نمی‌خرند، کار باید دارای استاندارد‌های بالایی باشد. اگر فیلمی خوب فروش می‌کند، دلیلش این است که مردم آن را به هم پیشنهاد داده‌اند.

خیلی از فیلم‌ها با رقص و موسیقی و الفاظ رکیک ادعای کمیک بودن دارند. آیا به کار بردن هر جمله‌ای می‌تواند دلیل استاندارد بودن باشد؟
من اعتقاد دارم اگر شوخی‌های فیلم بد باشد، خانواده‌ها به دیدن آن نمی‌روند. برای خانواده معیار و اساس تصمیم‌گیری بچه‌ها هستند. وقتی شوخی نامتعارفی در فیلم می‌شود که بچه‌ها متوجه منظور آن نمی‌شوند، خانواده‌ها هم با دیدن آن مشکلی ندارند و از آن استقبال می‌کنند. 

یعنی حتی شوخی غیراخلاقی در فیلم نشان داده شد و بچه نفهمید، خانواده‌ها به دیدنش می‌نشینند؟
این موضوع به شرایط جامعه ما بازمی‌گردد، مردم ما به شدت نیاز به شادی دارند. نمونه آن مسابقات جام جهانی است. در شرایطی که باید به خاطر باخت تیم ملی مقابل اسپانیا، مردم ناراحت باشند، به خیابان آمده و پایکوبی کردند، یعنی فرقی نمی‌کرد بازی را ببریم یا مساوی کنیم یا ببازیم، مردم برای اینکه نیاز به شادی داشتند به خیابان می‌آمدند. 

در مورد فوتبال مردم از عملکرد تیم‌شان راضی بودند، اما خیلی‌ها از فیلم‌های سخیف کمدی انتقاد می‌کنند!
ما نمی‌توانیم مردم را متهم کنیم که تشخیص نمی‌دهند فیلم سخیف است یا نه، آن هم مردم ما که واقعاً خنداندن آن‌ها کار سختی است. این بحث سخیف را بیشتر منتقد‌های سینما درمی‌آورند. وقتی پول روی جلد مجلات شبه‌روشنفکر رفتن را ندهید، آن‌ها هم نقد منفی می‌کنند و به فیلم لقب سخیف می‌دهند. همین‌ها وقتی پول بگیرند ببینید چطور از یک فیلم تعریف و تحسین می‌کنند، حتی اگر سخیف باشد!

یعنی مردم برای تماشای فیلم به نقد‌هایی که منتقدان می‌نویسند اعتنایی نمی‌کنند؟
نه، نمی‌خواهم اسمی از فیلمی ببرم، اما خیلی از فیلم‌ها را می‌شناسید که منتقد‌ها از آن تعریف کرده‌اند، اما مردم تمایلی به تماشای آن‌ها نداشته‌اند.

الان اوضاع طوری شده که کارگردان‌های زیادی هستند که دنبال ساخت فیلم کمدی‌اند، از خود شما بعد از چند کار غیرکمدی گرفته تا ابوالحسن داودی که ۲۰ سال پیش فیلم کمدی ساخته بوده یا منوچهر هادی که بعد از درام‌های اجتماعی سراغ کمدی آمده، چطور شده همه می‌خواهند کمدی بسازند؟
همان طور که گفتید من سابقه تولید کار‌های کمدی داشته‌ام، آثاری مثل «خروس جنگی» که خوب هم فروخت یا ابوالحسن داودی که کار خوب «نان، عشق، موتور هزار» را ساخت و توانایی کارگردانی فیلم در ژانر‌های مختلف را دارد و منوچهر هادی که نشان داده کارگردان با استعدادی است و سینما را خوب می‌شناسد و آمد فیلم «آینه بغل» را ساخت. اما این‌ها تنها بخشی از فیلم‌هایی است که تولید می‌شود، خیلی از فیلم‌های کمدی هم هستند که اصلاً خوب نیستند و فروش هم نداشتند.

به عنوان یک کارگردان چه شد که بعد از یک کار سیاسی اکران نشده، سراغ کمدی آمدید؟
برای من کارگردان اینکه فیلم چقدر بفروشد تاثیری در دستمزد ندارد که به خاطر پول بیایم فیلم کمدی بسازم. اتفاقاً اگر دنبال پول بودم، باید فیلم ارگانی و رانتی می‌ساختم. آن فیلمی هم که با ارگان‌ها ساختم، رانتی نداشت. همین الان کارگردان‌هایی که فیلم ارگانی می‌سازند، دو تا سه برابر دستمزد عادی از بیت‌المال پول می‌گیرند و فیلمی می‌سازند که یک‌دهم هزینه هم نمی‌فروشند و حتی نمی‌تواند پول تبلیغات و چاپ پوستر را درآورد. 

شاید برای شما سودی نداشته باشد، اما قطعاً برای تهیه‌کننده‌ای که فیلم سفارش می‌دهد، ساخت فیلم کمدی سود خوبی دارد!
تهیه‌کننده به فکر این است که در برابر هزینه‌ای که می‌کند درآمد داشته باشد و از سرمایه‌گذاری‌اش سود ببرد. همین تهیه‌کننده اگر کار خوب باشد برای کار بعدی هزینه بیشتری می‌کند و به سینما پول تزریق می‌کند.

تا کی قرار است فیلم‌های کمدی با این حجم زیاد ساخته شود؟ فکر نمی‌کنید بازار سینما از فیلم‌های کمدی اشباع شده و مردم این فیلم‌ها را پس بزنند؟
تا وقتی مردم به شادی نیاز داشته باشند، سینمای کمدی هم خوب می‌فروشد و اشباع نمی‌شود. الان هم در طول سال شاید هفت یا هشت فیلم استاندارد کمدی داشته باشیم که فروش خوبی داشته باشند. نمی‌شود گفت: سینما از فیلم کمدی اشباع می‌شود، من اگر مسئولیت داشتم ۷۰ درصد ظرفیت سینما را به فیلم‌های شاد و مفرح اختصاص می‌دادم. 

چرا باید به سینمای کمدی تا این حد توجه شود؟
چون سینما این روز‌ها دارد وظیفه‌ای که تلویزیون انجام نداده را به دوش می‌کشد. تلویزیون ما غم پرورش می‌دهد. شادی می‌تواند به مردم ما قدرت و روحیه دهد و به آن‌ها توان مقابله با دشمن را بدهد. دولت اگر قدرت شاد بودن مردم را متوجه شود، تمام توانش را برای آبادی و آبادانی کشور به کار می‌برد. مردم با دیدن آبادانی شاد می‌شوند.

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=51331
image_print
برچسب ها: تکزاسرویای مارسلسه دلاورماه گرفتگیمسعود اطیابیمهدی میثاقیه
نوشته قبلی

چرا بهمن فرمان‌آرا در گفتگوهای مرتبط با «دلم میخواد» از نقش یک آقازاده در تولید فیلم حرفی نمی‌زند؟ و مدام بر «مردم» تأکید می‌کند؟

نوشته‌ی بعدی

قابل توجه سازمان بازرسی و هیأت مدیره خانه سینما⇐منوچهر شاهسواری ادعا کرده: عدم برگزاری جشن هیچ ربطی به ورود سازمان بازرسی به چگونگی هزینه‌کرد بودجه‌ای خانه سینما ندارد!/هیچ گونه ایرادی در هیچ بخشی از هزینه‌های خانه سینما  وجود نداشته! ⇔پرسش اول: اگر هیچ ایرادی در ریزهزینه‌کرد بودجه‌ها وجود نداشته، چرا گزارش مالی در آخرین مجمع خانه سینما، قرائت نشده؟/پرسش دوم: وقتی سازمان بازرسی هیچ موضع‌گیری درباره روند بررسیهایش انجام نداده چگونه است که شاهسواری از بدون ایراد بودن گزارش مالی می‌گوید؟

مطالب مرتبط

غلامرضا موسوی و رضا درمیشیان

تولید ۱۸ فیلم بدون پروانه ساخت!⇐ادعای غلامرضا موسوی تهیه‌کننده فیلم جنجالی “کیک محبوب من” +ماجرای کلک رضا درمیشیان به پلیس ترکیه  

8 آبان 1404

سینماروزان: غلامرضا موسوی تهیه‌کننده باسابقه سینما در تازه‌ترین گفتگویش خبر از تولید حدود بیست فیلم-دقیقا ۱۸ فیلم- بدون دریافت پروانه...

بهمن+ کامیار

اعلان عامل توقیف دوساله‌ی فیلم «لاک‌پشت»/چرا شش سال منتظر فرهاد اصلانی ماندند؟/بهمن کامیار کارگردان توضیح داد

16 مهر 1404

سینماروزان: فیلم لاک‌پشت از تازه‌ترین فیلمهای توقیفی است که رفع توقیف شده و در اکران پاییزی روی پرده رفته و...

لیلی+رشیدی

لیلی رشیدی، ممنوع‌کاری، توصیه پدر و مهاجرت؟/سوئیس بهتر است یا آمریکا؟

15 مهر 1404

سینماروزان: به خاطر دارم که در دوره‌ای، تلویزیون بر سر ماجرایی که امروز خنده‌دار است، من را ممنوع‌کار کرده بود....

نوشته‌ی بعدی
مجمع عمومی کانون کارگردانان خانه سینما برای چهارمین بار به نتیجه نرسید!!!⇔پرسش اول: آقای مدیرعامل! از شغل سیزدهم چه خبر؟/پرسش دوم: آقای سخنگو! حال کانال‌تان چطور است؟/پرسش سوم: آقای رییس هیأت مدیره! کار سریال‌تان به کجا رسید؟

قابل توجه سازمان بازرسی و هیأت مدیره خانه سینما⇐منوچهر شاهسواری ادعا کرده: عدم برگزاری جشن هیچ ربطی به ورود سازمان بازرسی به چگونگی هزینه‌کرد بودجه‌ای خانه سینما ندارد!/هیچ گونه ایرادی در هیچ بخشی از هزینه‌های خانه سینما  وجود نداشته! ⇔پرسش اول: اگر هیچ ایرادی در ریزهزینه‌کرد بودجه‌ها وجود نداشته، چرا گزارش مالی در آخرین مجمع خانه سینما، قرائت نشده؟/پرسش دوم: وقتی سازمان بازرسی هیچ موضع‌گیری درباره روند بررسیهایش انجام نداده چگونه است که شاهسواری از بدون ایراد بودن گزارش مالی می‌گوید؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • فیلم تصادف ساده+حامد مظفری منتقد

    حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

    19 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 8 توئیت 5
  • ماجرای انتقادات ناصر تقوایی از کیمیایی و مهرجویی/در گزارش روزنامه اصلاح‌طلب آمد

    16 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • تلاش برای همکاری با نسل‌های مختلف/اعلام فهرست تولیدات تازه‌ی فارابی+اطلاعات کامل درباره روند تولید این ۱۵ فیلم

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • احضار به ساواک به‌خاطر یک کلاه!+مواجهه با خلخالی بابتِ سرقفلی ملک نماینده‌ی خلخال!++ماجرای گریه‌ی یک‌ساعته بابت نقش پُرمویی که مهرجویی به او داد/اصغر سمسارزاده در تازه‌ترین گفتگویش مطرح کرد

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • کمدی-رمانتیک دشوارتر از کمدی!⇐اصغر نعیمی کارگردان فیلم «دوروز دیرتر» مطرح کرد+توضیح درباره چرایی واگذاری فیلمنامه پرحاشیه «زندگی خصوصی»

    13 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 5 توئیت 3
  • فوت اصغر نصیری؛ کارگردانی که عاشق سعید راد بود! 

    13 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 5 توئیت 3

آخرین مطالب

مرگ مولف!/بهرام بیضایی در ۸۷سالگی فوت شد

اکران «قاتل و وحشی» در جشنواره فیلم فجر۴۴؟/منوچهر شاهسواری توضیح داد

نشر گیلگمش پنج ساله شد/ گپ‌وگفتِ جریان هنر

افتتاحیه و اکران مردمی در زادگاه شهید/اصفهانی‌ها به دیدار «احمد» آمدند

رضا عابدینی بازیگر فیلم جدید محمدرضا اصلانی شد

پرتاب تبر در برنامه «کاپیتان» معرفی خواهد شد

اکران فیلم «مرد خاموش» از 10 دی در سینماهای ایران

مرگ شیرین یزدان‌بخش؛ مادری کاریزماتیک، مشابه مامان محترم خودم!

آقای زالو ۱۱۵میلیارد/یوز ۸۰میلیارد/قسطنطنیه ۷۷میلیارد/کفایت مذاکرات به سمت ۴۰میلیارد/بچه مردم ۱۴میلیارد/دو روز دیرتر ۱۳/۵میلیارد/طهران۵۷ حوالی ۱۳میلیارد/دختر برقی ۱۰میلیارد/احمد دوروزه نیم میلیارد رد کرد/افسانه سپهر دوروزه مماس با ۴۰۰میلیون+آمار کامل فروش 

فقط 4k⇐پوستر فیلم کمدی «جهیزیه» با بازی مهران احمدی، بیژن بنفشه خواه، الیکاعبدالرزاقی، حامد وکیلی، یوسف صیادی و… منتشر شد

تبلیغات

ویژه ها

مرگ مولف!/بهرام بیضایی در ۸۷سالگی فوت شد
خبر

مرگ مولف!/بهرام بیضایی در ۸۷سالگی فوت شد

6 دی 1404

سینماروزان/حامد مظفری: بهرام بیضایی مولف حاذق سینما و تئاتر ایران در ۸۷ سالگی و تقریبا مقارن زادروزش در آمریکا فوت...

ادامه مطلب
اکران «قاتل و وحشی» در جشنواره فیلم فجر۴۴؟/منوچهر شاهسواری توضیح داد

اکران «قاتل و وحشی» در جشنواره فیلم فجر۴۴؟/منوچهر شاهسواری توضیح داد

6 دی 1404
رابعه مدنی(چپ) در کنار شیرین یزدان بخش و شیدا خلیق در "بوسیدن روی ماه"

مرگ شیرین یزدان‌بخش؛ مادری کاریزماتیک، مشابه مامان محترم خودم!

5 دی 1404
سریال مو به مو+میرسعید مولویان

سریال «مو به مو»؛ گستاخی لذیذ، نیم‌رخ پرویز و کاروبار ایرج میرزا!

4 دی 1404
فیلم «ماجراجویی در جزیره جیمزباند» با سام درخشانی و محسن کیایی به سینماها می‌آید

فیلم «ماجراجویی در جزیره جیمزباند» با سام درخشانی و محسن کیایی به سینماها می‌آید

3 دی 1404
مهران احمدی

اصابت موشک مقابل خانه‌ی مهران احمدی! /تهیه‌کننده فیلم «جهیزیه» شرح داد

3 دی 1404
عنایت بخشی

عنایت بخشی در احتضار!/شاهد احمدلو: مدیران نجومی‌بگیر در خوابند؟

1 دی 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم