• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
سه شنبه 25 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه رک و راست

رفتن به سراغ ریشه‌های عبری “خروج” از کجا نشات گرفته؟؟ فرعون فیلم حاتمی‌کیا کیست؟؟

9 بهمن 1398
در رک و راست
2 0
A A
4
خروج

خروج

سینماروزان/محمد شاکری: ابراهیم حاتمی‌کیا که در کنار مجید مجیدی ازجمله مدعیان جشنواره‌ای است که حتی یک نفر هم‌سنگ این دو در هیات داورانش وجود ندارد به تازگی از پوستر “خروج” رونمایی کرده.

در میان آثار متعلق به اوج که سرمایه‌گذار فیلمهای اخیر حاتمی‌کیا باشد، پوستر “خروج” سروشکلی استانداردتر دارد که بلاشک ناشی از حساسیت‌های خود کارگردان است با این حال آنچه بر پوستر جلب نظر می‌کند برگردان انگلیسی عنوان فیلم است.

حاتمی‌کیا واژه exodus را به‌عنوان معادل خروج انتخاب کرده بی آن که چرایی این انتخاب مشخص باشد.

داستان خروج”حاتمی‌کیا درباره دهاقینی است که گرفتار سیل شده و کارد به استخوانشان رسیده و برای تظلم‌خواهی روانه مرکز می‌شوند؛ با شباهت‌های این خط داستانی با درام‌های روستایی متعدد و از آثار تبلیغی برای انقلاب سفید شاه مخلوع گرفته تا نمونه‌هایی به‌یادماندنی مثل”بلوچ” و “خاک” کیمیایی کاری نداریم و فعلا به‌دنبال کشف دلیل استفاده از exodus به‌عنوان معادل “خروج” هستیم؟

متبادرترین تلقی از exodus ، خروج بنی‌اسرائیل از مصر و رفتن به سمت فلسطین است! آیا “خروج”حاتمی‌کیا هم خروج از زیر یوغ فرعون و رسیدن به ارض موعود است!؟؟ اگر این طور باشد و دهاقین حاتمی‌کیا معادل بنی‌اسرائیل قرار داده شوند در آن صورت فرعون “خروج” کیست؟ دولت روحانی یا…؟

اساسا اینکه در ترجمه “خروج” به سراغ ریشه‌های عبری رفته‌اند از کجا نشات گرفته؟ از ترس ورود به ریشه‌های خروج در فقه اسلامی؟ در فقه اسلام، “خارجی” کسی یا جریانی است که از حکومت خروج کرده و از این منظر، “خارجی” یا “خروج‌کننده” بار معنایی کاملا منفی دارد.

آنچه از “خروج”حاتمی‌کیا پیداست نگاهی همدلانه با خروج‌کنندگان است. همین تفاوت شگرف معنای خروج‌کنندگان حاتمی‌کیا با خروج‌کنندگان در فقه است که موجب شده از exodus به‌عنوان معادل فیلم حاتمی‌کیا استفاده شود؟؟

یعنی از ترس مقایسه شدن خروج‌کنندگان فیلم با خوارج صدراسلام؟؟ یا از واهمه قیاس‌سازی با آنها که امام سوم(ع) را خروج‌کرده و خارجی قلمداد کردند، از ریشه‌های عبری خروج برای معادل‌سازی استفاده شده؟؟

اگر این فرض، درست باشد آن گاه حاتمی‌کیا چه پاسخی خواهد داشت بر معادل‌سازی فرعون؟؟

به‌مانند “آژانس شیشه‌ای” فرعون و فرعونیان همان دولت و دولتیان ناکارآمد هستند و باز آتش به اختیاران هستند که بناست با حکم حکومتی به داد دهاقین برسند؟؟

 

پوستر “خروج” و برگردان exodus بر پوستر
پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=59229
image_print
برچسب ها: Exodusابراهیم حاتمی‌کیاخروجسینماروزانسینماژورنال
نوشته قبلی

پرسش یک کارگردان از مدیران تلویزیون⇐ ملت عزادار ساعت ۱۰ تلویزیون می‌بینند و ساعت۱۱ می‌خوابند؟؟

نوشته‌ی بعدی

در نشست خبری دبیر جشنواره فجر مطرح شد⇐از ماجرای بدهی محسن امیریوسفی به فارابی تا چرایی رد “عنکبوت”/از ادعای حضور کیمیایی در جشنواره علیرغم تحریم تا تایید ۸میلیاردی بودن بودجه جشنواره!!/از تکذیب تحریم جشنواره توسط پیمان معادی تا بی‌ایرادی گرین‌کارت داشتن داوران فجر و…

مطالب مرتبط

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

24 آذر 1404

سینماروزان: لیلا حاتمی بازیگر سینما که اخیرا فیلم پیرپسر را روی پرده داشت و فیلمهای بت و زمانی برای ابدیت...

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

23 آذر 1404

سینماروزان: دو فیلم ایرانی داریم که مهمترین نماینده‌های ما در اسکار غیر انگلیسی زبان هستند؛ یکی "علت مرگ‌ نامعلوم" که...

بنیاد سینمایی فارابی

تلاش برای همکاری با نسل‌های مختلف/اعلام فهرست تولیدات تازه‌ی فارابی+اطلاعات کامل درباره روند تولید این ۱۵ فیلم

18 آذر 1404

سینماروزان: در حالی که در سال‌های گذشته تازه بعد از اعلام اسامی فیلمهای جشنواره فیلم فجر بود که ارگانهای سینمایی،...

نوشته‌ی بعدی
ابراهیم+داروغه+زاده

در نشست خبری دبیر جشنواره فجر مطرح شد⇐از ماجرای بدهی محسن امیریوسفی به فارابی تا چرایی رد "عنکبوت"/از ادعای حضور کیمیایی در جشنواره علیرغم تحریم تا تایید ۸میلیاردی بودن بودجه جشنواره!!/از تکذیب تحریم جشنواره توسط پیمان معادی تا بی‌ایرادی گرین‌کارت داشتن داوران فجر و...

دیدگاه‌ها 4

  1. امیر می‌گوید:
    قبل 6 سال

    یکی از ریشه های نفوذ صهیونیزم و یهود در ایران را در فیلم ها می توان دید
    زدن ریشه های ملی و نپرداختن به هویت تاریخی ایران که نه در جهان و نه در ایران هرگز ساخته نشده

    در آنسو
    پرداختن به ریشه های عبری و اسراییلیات که فیلم های تکراری آن بارها در سراسر جهان ساخته شده

    پاسخ
  2. صادق حیدری می‌گوید:
    قبل 6 سال

    چه ربطی داره به یهودیت آقای امیر
    هجرت در اسلام هم بوده
    پیامبر مگه هجرت نکرد از مکه به مدینه؟؟
    علمای دین هم بارها توصیه کردن به هجرت برای حل مشکل

    پاسخ
  3. ترانه تجلی می‌گوید:
    قبل 6 سال

    اکسدوس؟
    حاتمی کیا؟
    خروج؟
    حاج کاظم که همون فرامرز قریبیان ه
    قاسم زارع یا احمد کوهی کیه؟؟

    پاسخ
  4. هادی میناسایی می‌گوید:
    قبل 6 سال

    من با صهیونیست مسلما بد هستم مکتب است اما لطفا با یهود، عهد عتیق نه حساب جدا است، دوستان نیک اگاه هستند که متفاوت است این جا حداقل مرتضی نی داود کلیمی است، سینما ایران و هنر ایران نیز مدیون اقلیت های مذهبی است نمونه اقای هارون،پرویز، یشایی، در رشد فرهنگ ایران همه سهم دارند مثل این است که ایرانی را فقط فارس بگویی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    355 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 142 توئیت 89
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    179 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 72 توئیت 45
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • حرفهای ده‌نمکی درباره تعدد دوست‌دختر! +فیلم

    21 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 8 توئیت 5
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • ماجرای انتقادات ناصر تقوایی از کیمیایی و مهرجویی/در گزارش روزنامه اصلاح‌طلب آمد

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • احضار به ساواک به‌خاطر یک کلاه!+مواجهه با خلخالی بابتِ سرقفلی ملک نماینده‌ی خلخال!++ماجرای گریه‌ی یک‌ساعته بابت نقش پُرمویی که مهرجویی به او داد/اصغر سمسارزاده در تازه‌ترین گفتگویش مطرح کرد

    13 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 5 توئیت 3

آخرین مطالب

«شیفت گورستان» به بازار کتاب آمد/ دلهره در دیدارهای شبانه

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

پایان فیلمبرداری «داستان‌های موازی» جدیدترین فیلم اصغر فرهادی+تصاویر

ورود «آقای زالو» به باشگاه ۱۰۰ میلیاردی‌ها

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

فیلم «یازده یازده» در فیلمنت

۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم‌-کنسرت «بازی تاج و تخت»

تشخیص، هوشیاری و آگاهی؛ ابزار مهم عکاسی جنگ و مستند اجتماعی

فیلم کوتاه «مِه» آماده نمایش شد

تبلیغات

ویژه ها

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی
خبر وسط

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

24 آذر 1404

سینماروزان: لیلا حاتمی بازیگر سینما که اخیرا فیلم پیرپسر را روی پرده داشت و فیلمهای بت و زمانی برای ابدیت...

ادامه مطلب
حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

23 آذر 1404
مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

23 آذر 1404
پردیس اکومال کرج

آقای زالو مماس با صد میلیارد/قسطنطنیه ۷۵میلیارد/عبور یوز از ۷۴میلیارد/کفایت مذاکرات ۲۳میلیارد/بچه مردم ۱۳میلیارد/دوروز دیرتر ۱۱میلیارد/وصال طهران۵۷ و دختر برقی در ۶میلیارد+آمار کامل فروش 

21 آذر 1404
دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

20 آذر 1404
فیلم های کپی

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404
یزدان عشیری+جشنواره جهانی فجر

وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

18 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم