• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
دوشنبه 31 شهریور 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه رک و راست

بیژن بیرنگ کارگردان قدیمی مطرح کرد: الگوی سینمای کودک در ایران، الگوی سوسیالیستی بلوک شرق است!/در کشورهای بلوک شرق چون همه کارمند دولت بودند، فیلم کودک سفارشی درست می‌کردند تا بودجه ببرند!/متاسفم که برخی سینماگران، تمام چشم امیدشان به دست مدیران #فارابی است که سهیمه‌ای بگیرند و فیلم کودک دولتی بسازند!/خجالت‌آور است که فیلم‌های کودک دولتی گاهی حتی اکران هم نمی‌شود و در آرشیوها خاک می‌خورد!/دخالت ارگان‌ها در تولید فیلم کودک باعث تولید آثاری شده که حتی نمی‌توان پنج دقیقه آنها را تحمل کرد!/ تا این دیدگاه‌ها اصلاح شود نمی توانیم شاهد تحول در این گونه سینمایی باشیم!/برای رشد سینمای کودک چاره‌ای نداریم جز الگوبرداری از والت دیسنی!

24 آبان 1401
در رک و راست
1 0
A A
0
بیژن بیرنگ کارگردان

بیژن بیرنگ کارگردان

سینماروزان/کیوان بهارلویی: الگوی سینمای کودک در ایران سینمای سوسیالیستی بلوک شرق است و تا این دیدگاه اصلاح شود نمی توانیم شاهد تحول در این گونه سینمایی باشیم! تردید نکنید تا زمانی که سینما از دایره دولتی بودن خارج نشود و بخش خصوصی در آن سرمایه گذاری نکند و امید فیلمسازان فقط به بودجه های دولتی در بنیاد سینمایی فارابی باشد هیچ اتفاق مثبتی در سینمای کودک رخ نخواهد داد.

بیژن بیرنگ کارگردان با بیان فوق به سینماپرس گفت: سال گذشته کمپانی معروف والت دیزنی توانست بیشترین درآمد را در هالیوود داشته باشد چرا که تولیدات آن اغلب خانواده ها و بچه ها را به سمت خود جذب می کند اما آنچه ما به عنوان سینمای کودک می‌شناسیم سینمایی است که در آن نگاه کشورهای بلوک شرق موج می زند. در کشورهای بلوک شرق چون همه کارمند دولت بودند یک عده فیلم کودک درست می کردند تا بودجه ببرند…

بیرنگ سپس با بیان اینکه ما نیازمند سینمای خانواده هستیم اظهار داشت: ما نیاز به سینمایی داریم که در آن پرده‌دری نیست و صرفاً محیط آموزشی نیز وجود ندارد. ما نیازمند سینمایی سالم و مفرح هستیم همانند آنچه در آثار والت دیزنی مشاهده می کنیم که بتواند مردم را با اشتیاق به سالن های سینما بکشاند.

این سینماگر متذکر شد: ما به غلط در کشورمان یک سیستم بزرگ دولتی راه انداخته ایم که چند وزارتخانه از جمله وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سینمای کودک دخیل هستند در صورتی که این کار غلط است و اقتصاد سینما نباید به صورت دولتی در چرخش باشد. اقتصاد سینما باید درون خود سینما بچرخد و درآمدزایی کند و مجدد برای تولیدات بعدی برایش هزینه شود.

کارگردان سریال های تلویزیونی «چاق و لاغر» و «خانه سبز» تأکید کرد: سینماگران فعال در حوزه کودک و نوجوان هرگز نباید امیدشان به بودجه های بنیاد سینمایی فارابی باشد. متأسفانه برخی دوستان ما در همین مرکز گسترش سینمای کودک که بنده هم عضوی از این مرکز هستم تمام چشم امیدشان به دست مدیران بنیاد سینمایی فارابی است که از آن ها سهیمهای بگیرند و فیلم دولتی بسازند و خجالت آور است که برخی از این فیلم های کودک دولتی حتی اکران هم نمی شوند و در آرشیوهای این نهاد خاک می‌خورند. دوستان سینماگر باید بدانند این سینمایی نیست که باید در پی آن باشند و هرگز نباید از نهادی مانند فارابی بخواهند که برای تولید فیلم بودجه ای در اختیار آن ها بگذارد.

این کارگردان سپس با بیان اینکه تولید فیلم کودک یا همان فیلم خانواده قمار بزرگ است اظهار داشت: اصولاً سینما محیط ریسک آوری است و خطرناک ترین سرمایه گذاری در آنجا است چرا که ممکن است سرمایه گذار را به خاک سیاه بنشاند، ممکن است همه پول هدر برود و تنها کسی باید دست به تولید فیلم بزند که به کار خود ایمان داشته باشد.

بیرنگ تأکید کرد: دوستان سینماگر باید بدانند هیچ اثر سینمایی به دست دولت راه نمی افتد؛ وقتی دولت بخواهد در تولید فیلم ها دخالت کند مسائلی مانند رانت و رفاقت به وجود می آید و در نهایت دخالت دولت در تولید فیلم کودک باعث گشته آثاری تولید می شود که مخاطب حتی نمی تواند ۵ دقیقه هم دیدن آن‌ها را تاب بیاورد.

کارگردان فیلم علی و غول جنگل یادآور شد: سینماگران عزیز نباید فراموش کنند که سینمای کودک در کشور ما دورانی طلایی داشت که متعلق به دهه ۶۰ بود و حتی به دهه ۷۰ هم نرسید؛ دلیل این اتفاق هم آن بود که آن زمان ما در سینمای بزرگسال محدودیت های فراوانی داشتیم و دستورات دولتی در این سینما بسیار زیاد بود اما فضا برای تولید آثار کودک باز بود و ترانه و موزیک و فضای فانتزی که در سینمای بزرگسال وجود نداشت در این آثار به کرات دیده می شد و از این رو این اتفاق باعث می شد تا بزرگسالان هم به سمت تماشای فیلم های کودک در سینما بروند.

بیرنگ در پایان این گفتگو افزود: وقتی دست سینمای بزرگسال بازتر شد و حالا کار به جایی رسیده که از این طرف بام افتاده دیگر فانتزی های آن دوران برای مردم جذاب نیست. ما اگر می خواهیم این سینما در کشورمان رونق بگیرد باید از کمپانی هایی نظیر والت دیزنی الگوبرداری کنیم و ببینیم آن ها چه کرده اند که توانسته اند بخش اعظمی از مردم جهان را پای تولیدات خود بنشانند و به این سودهای سرشار و کلان برسند؛ اگر این الگوبرداری درست و اصولی انجام شود ما هم می توانیم به آینده این گونه سینمایی بدون دخالت نهادهای دولتی مانند بنیاد سینمایی فارابی در کشورمان امیدوار باشیم.

بیژن بیرنگ: الگوبرداری از بلوک شرق باعث تولید انبوه فیلمهای بی مشتری گردید
بیژن بیرنگ: الگوبرداری از بلوک شرق باعث تولید انبوه فیلمهای بی مشتری گردید
پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=72251
image_print
برچسب ها: بیژن بیرنگسینمای کودکفارابی
نوشته قبلی

صدور پروانه برای بازیگر #دو_نیمه_سیب+صدور پروانه برای همکار سابق #جم!+صدور دو پروانه دیگر

نوشته‌ی بعدی

«لوپتو» با استقبال کودکان دو میلیاردی شد+آغاز جشنواره جوایز لوپتویی+فیلم

مطالب مرتبط

پرویز پرستویی: فیلم "سرخپوست" برای من و هدیه تهرانی نوشته شده بود اما...+اظهارنظر درباره جنگ دوازده روزه!+چرایی جدایی از کارنامه و... 

پرویز پرستویی: فیلم “سرخپوست” برای من و هدیه تهرانی نوشته شده بود اما…+اظهارنظر درباره جنگ دوازده روزه!+چرایی جدایی از کارنامه و… 

28 شهریور 1404

سینماروزان: قبل از پیشنهاد فیلم «سرخپوست» قرار بود من و نیما جاویدی فیلم «جنتلمن» را با هم کار کنیم و...

زن‌های دیگر حذف شدند تا من بمانم/بخشی از پشت صحنه‌ی «کارناوال» به روایت رویا میرعلمی

زن‌های دیگر حذف شدند تا من بمانم/بخشی از پشت صحنه‌ی «کارناوال» به روایت رویا میرعلمی

24 شهریور 1404

سینماروزان: رویا میرعلمی درباره اجرایش در برنامه «کارناوال»فیلمنت می گوید که اکثر تماشاچی‌ها او را به عنوان بازیگر کمدی می‌شناسد،...

مرگ مهرداد فلاحتگر؛ بازیگر نقش سینوهه‌ی سریال «یوسف» و کاشفِ مصطفی زمانی!

مرگ مهرداد فلاحتگر؛ بازیگر نقش سینوهه‌ی سریال «یوسف» و کاشفِ مصطفی زمانی!

2 شهریور 1404

سینماروزان/حامد مظفری: مهرداد فلاحتگر بازیگر تلویزیون و سینما در ۶۶سالگی مرحوم شد.   مهرداد فلاحتگر زاده ۱۳۳۸ بابل بود و از هشت...

نوشته‌ی بعدی
فیلم لوپتو

«لوپتو» با استقبال کودکان دو میلیاردی شد+آغاز جشنواره جوایز لوپتویی+فیلم

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • تعیین تکلیف دو فیلم باقیمانده اکران نوروزی به هفته آینده موکول شد/تعیین قیمت بلیت سینماها در سال96 با توافق سینمادار-تهیه‌کننده-توزیع کننده/تعطیلی سینماها از چهارشنبه عصر تا جمعه صبح

    “پیرپسر” ۱۶۴میلیارد و “صددام” ۱۳۴میلیارد/”مرد عینکی” ۱۲۵میلیارد و “زن و بچه” ۸۱میلیارد/”ناجورها” ۲۲میلیارد/”ناتوردشت” ۵میلیارد+آمار کامل فروش

    1203 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 481 توئیت 301
  • حلوا حلوای«سینمای ارگانی» توسط دو مدیر تازه‌کار ارگانی!

    767 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 307 توئیت 192
  • چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

    388 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 155 توئیت 97
  • روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

    375 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 150 توئیت 94
  • حامد مظفری: آقای برزگر! انصراف نمی‌دهید از این گزینش ارگانی؟ 

    308 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 123 توئیت 77
  • مرگ مهرداد فلاحتگر؛ بازیگر نقش سینوهه‌ی سریال «یوسف» و کاشفِ مصطفی زمانی!

    230 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 92 توئیت 58
  • مرگ ژاکلین؛ ترانه‌سرایی که پدرش-ویگن- رهایش کرد و امام رضا(ع) حاجتش داد!

    193 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 77 توئیت 48
  • فرزان دلجو: با «چارلی باستر» به ایران می‌آیم+اظهارنظر درباره‌ی«صبحانه با زرافه‌ها»، «آقازاده» و…

    191 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 76 توئیت 48

آخرین مطالب

ورود به جنگ ۱۲روزه در فصل تازه‌ی سریال «پایتخت»!+ راه‌اندازی پایتخت‌مال در مازندران!

همراهی پژمان جمشیدی با بازیگر زن ترک/انتشار اولین تصاویر از فیلم «قسطنطنیه»؛ کمدی تازه کارگردان «فسیل»+ویدئو 

صدور پروانه برای مرتضی عقیلی+صدور دو پروانه دیگر 

اسامی فیلم‌های تجربی بخش ملی چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد

برنامه آینده فیلم‌نت/ هجده سریال، برنامه و رئالیتی‌شو در راه است

در پنجمین شب سینمایی سوره اتفاق افتاد/پاسداشت جعفری جوزانی،حسین یاری و حسین زندباف

نقد و بررسی سریال «دکستر: رستاخیز» – بازگشت پرهیجان یک قاتل افسانه‌ای

معرفی گروه انتخاب بخش مسابقه نخستین جشنواره ملی فیلم های کمدی سینمای ایران

علیرضا قربانی در شب آخر «ایرانم» در تهران: دوری از شما غمی است بر دل ما

اسامی فیلم‌های بخش پویانمایی ملی جشنواره فیلم کوتاه ۴۲ اعلام شد

تبلیغات

ویژه ها

ورود به جنگ ۱۲روزه در فصل تازه‌ی سریال «پایتخت»!+ راه‌اندازی پایتخت‌مال در مازندران!
خبر

ورود به جنگ ۱۲روزه در فصل تازه‌ی سریال «پایتخت»!+ راه‌اندازی پایتخت‌مال در مازندران!

30 شهریور 1404

سینماروزان: در حالی خبر ساخت فصل هشتم «پایتخت» با سوژه جنگ ۱۲روزه به گوش می‌رسد که سیروس مقدم به همراه...

ادامه مطلب
همراهی پژمان جمشیدی با بازیگر زن ترک/انتشار اولین تصاویر از فیلم «قسطنطنیه»؛ کمدی تازه کارگردان «فسیل»+ویدئو 

همراهی پژمان جمشیدی با بازیگر زن ترک/انتشار اولین تصاویر از فیلم «قسطنطنیه»؛ کمدی تازه کارگردان «فسیل»+ویدئو 

30 شهریور 1404
صدور پروانه برای مرتضی عقیلی+صدور دو پروانه دیگر 

صدور پروانه برای مرتضی عقیلی+صدور دو پروانه دیگر 

30 شهریور 1404
پرویز پرستویی: فیلم "سرخپوست" برای من و هدیه تهرانی نوشته شده بود اما...+اظهارنظر درباره جنگ دوازده روزه!+چرایی جدایی از کارنامه و... 

پرویز پرستویی: فیلم “سرخپوست” برای من و هدیه تهرانی نوشته شده بود اما…+اظهارنظر درباره جنگ دوازده روزه!+چرایی جدایی از کارنامه و… 

28 شهریور 1404
رقابت با علی سرتیپی و پردیس کورش؟⇐تهیه‌کننده «مارمولک» با پردیس 10سالنه مجهز به IMAX می‌آید+عکس

“پیرپسر” ۱۷۰میلیارد و “مرد عینکی” ۱۳۸میلیارد/”صددام” ۱۳۵میلیارد/”زن و بچه” ۸۶/۵میلیارد/”ناجورها” ۳۱/۵میلیارد/”گوزنهای اتوبان” دوروزه میلیاردی شد+آمار کامل فروش

28 شهریور 1404
مهناز افشار در اولین حضور سینمایی‌اش پس از مهاجرت/ جزئیاتِ «قرار نوامبر» اعلام شد

مهناز افشار در اولین حضور سینمایی‌اش پس از مهاجرت/ جزئیاتِ «قرار نوامبر» اعلام شد

28 شهریور 1404
مرگ علی اکبر عرفانی؛ تهیه‌کننده‌ای که در دل جنگ، ۵میلیون نفر را به سینماها کشاند!

مرگ علی اکبر عرفانی؛ تهیه‌کننده‌ای که در دل جنگ، ۵میلیون نفر را به سینماها کشاند!

27 شهریور 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم