• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
یکشنبه 30 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه خبر

اعلام اسامی نامزدها و برگزیدگان بیست و سومین مسابقه مطبوعاتی سالیانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران تئاتر

21 دی 1403
در خبر
7 0
A A
0
اعلام اسامی نامزدها و برگزیدگان بیست و سومین مسابقه مطبوعاتی سالیانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران تئاتر

اعلام اسامی نامزدها و برگزیدگان بیست و سومین مسابقه مطبوعاتی سالیانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران تئاتر

سینماروزان: بیست و سومین مسابقه مطبوعاتی سالیانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران تئاتر، طبق روال دو سال گذشته، در مراسم کوچکی که عصر جمعه 21 دی 1403 در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، با تقدیر از برگزیدگان به کار خود پایان داد.

هیأت داوران این دوره متشکل از: رامتین شهبازی،  روح‌الله جعفری، ساسان پیروز و سیامک زمردی‌مطلق در بیانیه خود آوردند:
با درود بر تمامی خامه‌پردازانی که قلم‌شان چون چراغی فروزان، روشنگر مسیر هنر است، هیأت داوران بیست و سومین مسابقه مطبوعاتی سالیانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران تئاتر بیانیه خود را با تأملی بر وضعیت ادبیات و نقد تئاتری ایران ارائه می‌کند. در روزگاری که صحنه‌های تئاتر به شدت از آثاری الهام‌بخش و تفکربرانگیز خالی شده‌اند و بیشتر شاهد آثار سطحی و گیشه‌پسندیم، قلم‌ها نیز گویی دچار خستگی و رکود شده‌اند. تئاتر، که روزگاری به‌عنوان یک هنر متعالی و تفکربرانگیز شناخته می‌شد، اکنون با فشارهای سیاسی و اجتماعی، به یک صنعت صرفاً سرگرم‌کننده و تجاری تبدیل شده است. این وضعیت نه‌تنها بر کیفیت نمایش‌ها تأثیر منفی گذاشته، که به سطح مطالب نوشته‌شده نیز آسیب رسانده است. بسیاری از نویسندگان و منتقدان دیگر همانند گذشته به مطالعه جدی و پژوهش نمی‌پردازند و به‌ جای نگاه عمیق و انتقادی، بیشتر به توصیفات سطحی و بازنویسی کلیشه‌ها اکتفا می‌کنند. نشریات نیز که می‌توانستند محلی برای گفتمان تئاتری و نقد جدی باشند، به مطالبی سطحی و زینت‌المجلس تبدیل شده‌اند.
این مسابقه تلاشی است برای بازآفرینی انگیزه‌ها و یافتن درخشش‌هایی از نگاه و اندیشه، حتی در تاریک‌ترین زوایای ادبیات نمایشی. هیأت داوران در بررسی آثار ارسالی به نکاتی اشاره می‌کند که نشان‌دهنده وضعیت کنونی ادبیات و نقد تئاتری در کشور است.
در بخش مقاله، آثار ارائه ‌شده نشانگر تلاش برای واکاوی نظریه‌ها و مسائل بنیادی تئاتر بود. با این حال، بسیاری از مقالات فاقد انسجام و عمق لازم بودند و بیشتر به توصیفات سطحی یا تحلیل‌های پراکنده محدود شدند. ضعف در استفاده از منابع تخصصی و روش‌های تحلیلی نوین نیز از کاستی‌های مشهود این بخش بود. برای ارتقای این حوزه، نویسندگان باید با دقت و پشتکار بیشتری به پژوهش پرداخته و افق‌های تازه‌ای در مباحث نظری تئاتر بگشایند.
بخش یادداشت، که باید بستری برای بیان آزادانه و انتقادی دیدگاه‌ها باشد، در بسیاری از آثار به حاشیه‌نشینی دچار شده بود. بیشتر یادداشت‌ها، به دلیل سطحی‌نگری، تکرار مکررات و نبود نگاه تحلیلی، از ارائه دیدگاه‌های تأثیرگذار و مؤثر بازماندند. هیأت داوران بر این باور است که این بخش نیازمند بازنگری جدی در رویکردها و تقویت نگاه انتقادی است. یادداشت‌نویسان باید جسارت خروج از چارچوب‌های آشنا و پرداختن به مسائل کلیدی و مغفول‌مانده را داشته باشند.
در بخش نقد، آثار ارائه‌شده به‌رغم تلاش‌های نویسندگان، اغلب فاقد عمق تحلیلی و شفافیت ساختاری بودند. نقدهای این دوره بیشتر به توصیف ظاهری آثار یا ارزیابی‌های کلیشه‌ای محدود شده و در بسیاری از موارد، از استانداردهای نقد حرفه‌ای فاصله گرفته‌اند. نقد، به‌عنوان ابزاری برای کشف حقیقت و تقویت بنیان‌های زیباشناختی و اجتماعی تئاتر، نیازمند بازاندیشی عمیق در رویکردهای خود است.
در بخش عکس، آثار ارسالی دارای کیفیت بصری خوبی بودند و به‌طور مؤثر در خدمت تئاتر قرار داشتند. این عکس‌ها نه تنها به ثبت لحظات برجسته و به یادماندنی از اجراها کمک کردند، که توانستند با زاویه‌دیدهای نو و خلاقانه، ابعاد متفاوت و پیچیده‌تری از صحنه‌ها را به نمایش بگذارند. ترکیب نور، رنگ و ترکیب‌بندی‌های مناسب در این عکس‌ها نشان‌دهنده توجه دقیق به جزئیات و درک عمیق از دنیای تئاتر بود.
با این حال، در بخش‌های گفت‌وگو، ترجمه و گزارش، آثار ارسالی به حد نصاب نرسید و نتوانستند مشارکت چشمگیری داشته باشند.
در نهایت، باید اشاره کرد که در برخی موارد نویسندگان قادر به تمیز بخش‌ها نبوده‌اند و آثار برخی از آنها در بخش‌های نامناسب ارسال شده است. برای مثال، یادداشت‌ها به اشتباه در بخش نقد یا مقاله قرار گرفته و نقدها در جایگاه یادداشت ارسال شده‌اند. این امر بر کیفیت و ساختار مسابقه تأثیر گذاشته و نیازمند دقت بیشتر شرکت‌کنندگان در خوانش فراخوان مسابقه طی سال‌های آینده است.
و اما، خاتمه این بیانیه دعوتی است به زایش دوباره اندیشه‌ها؛ همچون بذری که در دل خاک انتظار باران می‌کشد، قلم‌ها نیز در انتظار صحنه‌های پرشور و نگاه‌های تیزبین‌اند. هیأت داوران، با سپاس از تمامی شرکت‌کنندگان، امیدوار است این مسابقه، نسیمی باشد که جان‌های خسته را تازه کند و چراغی باشد که مسیر تاریک تئاتر و ادبیات نمایشی را روشن‌تر سازد. این‌جا، آغاز راهی است برای بازسازی گفتمان فرهنگی و هنری سرزمین‌مان.

بخش یادداشت:
نامزدها: «سیدحسین رسولی» از پایگاه خبری چارسوپرس، «عباس غفاری» از مجله شبکه آفتاب و «پژمان دادخواه» از روزنامه اعتماد
برگزیده: عباس غفاری

بخش نقد:
نامزدها: «پژمان دادخواه» از روزنامه اعتماد، «علیرضا نراقی» از سایت دراما نقد و «هومن نجفیان» از سایت کانون ملی منتقدان تئاتر ایران و مجله نمایش
برگزیده: هومن نجفیان

بخش مقاله:
نامزدها: «عسل عصری ملکی» از نشریه تخصصی پژوهشی کتاب تئاتر، «رضا کوچک‌زاده» از فصلنامه مطالعات ادبیات شیعی و «مسلم آئینی»
از نشریه اولین کنفرانس ملی مطالعات میان‌رشته‌ای در ادبیات و هنرهای کاربردی، موسیقی، نمایش و سینما
برگزیده: عسل عصری ملکی

بخش عکس:
نامزدها: «فاطمه مجیدی»، «نیلوفر جوانشیر» و «علی‌اصغر اظهاری خوشکار»
برگزیده: نیلوفر جوانشیر

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=85902
image_print
برچسب ها: جایزه انجمن منتقدان و پژوهشگران تئاتر
نوشته قبلی

“زودپز” ۲۱۵میلیارد/”هفتاد سی” ۲۰۸میلیارد/”صبحانه با زرافه‌ها” ۱۰۵میلیارد/”ببعی قهرمان” ۶۱میلیارد/”باغ کیانوش” از ۲۰میلیارد گذشت/”آریاشهر دونفر” ۱۵میلیارد/”شنگول منگول” ۱۳.۵میلیارد/”علت مرگ: نامعلوم” ۱.۵میلیارد/”پروین” میلیاردی شد!/”ساعت جادویی” دوروزه در مرز نیم میلیارد+آمار کامل فروش

نوشته‌ی بعدی

اگر بلدید فیلم‌نامه‌های بهتر بنویسید!

مطالب مرتبط

طولانی‌ترین شب سال را در سینما با نهنگ عنبر سر کنید!

طولانی‌ترین شب سال را در سینما با نهنگ عنبر سر کنید!

29 آذر 1404

سینماروزان: به مناسبت فرا رسیدن شب یلدا، دورهمی سینمایی مردم در کوشک باغ هنر برگزار می شود. این مراسم به...

درخشش «زمستان بود» در جشنواره بین‌المللی پگاسوس برزیل

درخشش «زمستان بود» در جشنواره بین‌المللی پگاسوس برزیل

29 آذر 1404

سینماروزان: فیلم سینمایی «زمستان بود» در جشنواره بین‌المللی پگاسوس (اسب طلایی) برزیل موفق به کسب بیشترین جوایز این رویداد شد....

نسخه ویژه نابینایان «درخت گلابی» با صدای علی مصفا 

نسخه ویژه نابینایان «درخت گلابی» با صدای علی مصفا 

29 آذر 1404

سینماروزان: علی مصفا فیلم سینمایی «درخت گلابی» ساخته داریوش مهرجویی، سینماگر فقید ایرانی را برای نابینایان توضیح‌دار کرد. این گروه...

نوشته‌ی بعدی
کریم امینی کارگردان

اگر بلدید فیلم‌نامه‌های بهتر بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    355 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 142 توئیت 89
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    180 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 72 توئیت 45
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

    17 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 4
  • ماجرای انتقادات ناصر تقوایی از کیمیایی و مهرجویی/در گزارش روزنامه اصلاح‌طلب آمد

    16 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • تلاش برای همکاری با نسل‌های مختلف/اعلام فهرست تولیدات تازه‌ی فارابی+اطلاعات کامل درباره روند تولید این ۱۵ فیلم

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4

آخرین مطالب

پرسش رسانه اصولگرا از روسای تلویزیون⇐تحول بی‌مخاطب به چه ماند؟؟؟

واکنش بازیگر زن سینما به تشییع غریبانه حمید طالقانی- بازیگر فیلم «دبیرستان»/عجیب است

طولانی‌ترین شب سال را در سینما با نهنگ عنبر سر کنید!

درخشش «زمستان بود» در جشنواره بین‌المللی پگاسوس برزیل

منوچهر شاهسواری-دبیر جشنواره فیلم فجر- ریاست هیات مدیره صندوق هنر را برعهده گرفت!/امید به حل دو مشکل اساسی

نسخه ویژه نابینایان «درخت گلابی» با صدای علی مصفا 

«استندآپ ابوطالب حسینی» در فیلم‌نت

«دوباره یلدا» منتشر شد؛ قطعه‌ای مناسبتی برای شب یلدا

یلدا روی موج رادیو

«کافه عاشقی» با ۱۰۵ اجرای موفق به شهرستان‌ها می‌رود+تیزر

تبلیغات

ویژه ها

پرسش رسانه اصولگرا از روسای تلویزیون⇐تحول بی‌مخاطب به چه ماند؟؟؟
خبر وسط

پرسش رسانه اصولگرا از روسای تلویزیون⇐تحول بی‌مخاطب به چه ماند؟؟؟

29 آذر 1404

سینماروزان: روزنامه اصولگرای قدس در تحلیلی بر عملکرد مدیریتی پیمان جبلی-وحید جلیلی که با شعار تحول وارد سازمان شدند، پرسشی...

ادامه مطلب
تار میزنی یا تیک؟⇐رونمایی از آنونس سریال «مو به مو» با بازی میرسعید مولویان، هانیه توسلی، اليكا ناصری، حسن معجونی، بنیامین بهادری و…+ویدئو

تار میزنی یا تیک؟⇐رونمایی از آنونس سریال «مو به مو» با بازی میرسعید مولویان، هانیه توسلی، اليكا ناصری، حسن معجونی، بنیامین بهادری و…+ویدئو

28 آذر 1404
قطام=یانگوم!/روی آنتن شبکه سه سیما مطرح شد+ویدئو

قطام=یانگوم!/روی آنتن شبکه سه سیما مطرح شد+ویدئو

28 آذر 1404
درگذشت حمید طالقانی بازیگر فیلم «دبیرستان»

درگذشت حمید طالقانی بازیگر فیلم «دبیرستان»

26 آذر 1404
چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

24 آذر 1404
حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

23 آذر 1404
مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

23 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم