• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
یکشنبه 30 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه خبر

پیدایش «خانه هنرمندان ایران» مانند نوشتن شاهنامه ارزشمند است/ وقوع یک توارث فرهنگی

29 بهمن 1403
در خبر
1 0
A A
0
پیدایش «خانه هنرمندان ایران» مانند نوشتن شاهنامه ارزشمند است/ وقوع یک توارث فرهنگی

پیدایش «خانه هنرمندان ایران» مانند نوشتن شاهنامه ارزشمند است/ وقوع یک توارث فرهنگی

سینماروزان: نود و یکمین برنامه از سری برنامه‌های سینماتک خانه هنرمندان ایران، یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۳ به نمایش مستند «سیر» به‌کارگردانی مجتبی اسماعیل‌زاده اختصاص داشت. پس از نمایش این مستند، نشست نقد و بررسی آن با حضور کارگردان اثر و رضا درستکار (منتقد سینما) برگزار شد.

مستند «سیر»، اثری درباره سیر پیدایش و تاسیس خانه هنرمندان ایران است و نشان می‌دهد که چگونه یک پادگان نظامی به همت بهروز غریب‌پور به یک مکان فرهنگی تبدیل شده است.
این برنامه به‌مناسبت گرامی‌داشت بیست و پنجمین سالگرد تأسیس خانه هنرمندان ایران در نظر گرفته شده بود.

رضا درستکار در این نشست گفت: باعث افتخار و سعادت است که در ۲۵امین سالگرد خانه هنرمندان ایران، من را دعوت کرده‌اند تا از هوای این مکان تنفس کنم و درباره آن و مستندی که درباره خانه هنرمندان ساخته شده صحبت کنم.

مجتبی اسماعیل‌زاده در ادامه این نشست ضمن تشکر از حاضرانی که در این نشست حضور داشتند، گفت: من دانشجوی مجید سرسنگی (مدیرعامل اسبق خانه هنرمندان ایران) بودم و او حوالی سال ۹۰، پیشنهاد ساخت این فیلم را به من داد. لازم است که به بهانه نمایش این مستند، در این جلسه یاد سه استاد بزرگ را گرامی داریم. زنده‌یادها مرتضی پور صمدی، عزت‌الله انتظامی و حمید سمندریان که هر کدام در ساخت این اثر به من کمک‌های بسیاری کرده‌اند. یکی از بخش‌های این مستند، مصاحبه آقای سمندریان درباره تماشاخانه ایرانشهر بود که در اثر فعلی وجود ندارد. امیدوارم در آینده فرصتی فراهم شود تا اثر کامل دیده شود.

رضا درستکار در ادامه بیان کرد: ما تا افرادی را داریم، قدر آن‌ها را نمی‌دانیم ولی وقتی آنها را از دست می‌دهیم، تازه متوجه این موضوع می‌شویم که چه کسانی را از دست دادیم. ما در سرزمینی پر از نوابغ زندگی می‌کنیم. اما متاسفانه حسادت و بخل ورزیدن نیز جز خصلت‌های اصلی ماست! در چنین فضایی، یک خانه هنرمندان ساخته شده است. یعنی قلعه نظامی را فرو ریختیم و خانه‌ای ساختیم تا اهالی فرهنگ و هنر در آن جمع شوند. این اتفاق، شگفت‌انگیز است. بنابراین امیدوارم خداوند به آقای غریب‌پور عمر با عزت عطا کند. ما باید سپاسگزار هر کسی باشیم که در این موضوع نقش داشته است. همچنین باید بگویم، آنچه سبب می‌شود، ما سرحال و سر کار بمانیم، وجود آثاری مانند مستند «سیر» است که امروز دیدیم.

‌ اسماعیل‌زاده در ادامه صحبت‌هایش گفت: بهروز غریب‌پور در ساخت چند مکان فرهنگی نقش مهمی داشته که دو تای آنها برای ما خیلی چشم‌گیر است. یکی فرهنگسرای بهمن است که در آن یک کشتارگاه تبدیل به فرهنگسرا شده است. دیگری نیز خانه هنرمندان ایران بوده که در آن یک پادگان نظامی تبدیل به این مکان شده است. وقتی مکانی تبدیل به زیرساخت فرهنگی می‌شود، ماجرا اهمیت بسیار بالایی پیدا می‌کند. یعنی خانه هنرمندان می‌تواند تا ۵۰۰ سال آینده هم خانه هنرمندان باشد. به همین دلیل باید گفت ساخت بنایی این چنین، مانند نوشتن شاهنامه است و دیگر نمی‌توان آن را تکان داد.

این سینماگر همچنین در ادامه با برشمردن مثال‌هایی به نقش شهرداری‌ها در ایجاد زیرساخت برای فعالیت‌های فرهنگی در کشورهای مختلف اشاره کرد.

در ادامه رضا درستکار در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره مستند «سیر» گفت: این فیلم به ما یادآوری می‌کند، خانه هنرمندان پتانسیل بسیار بالایی دارد و می‌توان در دفعات به آن مراجعه کرد. در واقع آدم‌های متعدد با رویکردهای مختلف می‌توانند به آن مراجعه کنند و این خودش زمینه بسیار خوبی است. معمولا در سینمای مستند موضوع کمتر در می‌آید. در واقع اگر شما بخواهید درباره آدمی یک پرتره بسازید، جواب بهتری می‌گیرید، تا اینکه بخواهید درباره بنا اثری بسازید. اما فکر می‌کنم می‌توان از خانه هنرمندان چند مستند موضوعی خوب ساخت. ما از چه طریق صاحب تاریخ و فرهنگ می‌شویم؟ ما توارث معنوی خودمان را از طریق میراث هنرمندان می‌فهمیم که ممکن است در خیلی از اوقات نگهداری هم نشود. اکنون خانه هنرمندان توارث ماست. در واقع شما از میراث هنرمندان به توارث ژنتیکی و فرهنگی خودتان می‌رسید.

او گفت: مسأله میراث و توارث از فیلم مستند «سیر» تأویل می‌شود. در فیلم سعی شده یک فضای شاعرانه به وجود بیاید و تصاویر، نور، بازی‌ها و کرشمه‌های دوربینی، صداها و آواها با فصل‌های مختلف، در خدمت این فرم است.

این نشست با پرسش و پاسخ پیرامون مستند «سیر» ادامه پیدا کرد.

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=86649
image_print
برچسب ها: خانه هنرمندان ایران
نوشته قبلی

اجرای پانتومیم جهت رأی‌گیری!؟/کمال تبریزی عضو هیأت داوران جشنواره فیلم فجر۴۳ مدعی شد

نوشته‌ی بعدی

«سونیک خارپشت 3» را با دوبله اختصاصی در فیلیمو ببینید

مطالب مرتبط

طولانی‌ترین شب سال را در سینما با نهنگ عنبر سر کنید!

طولانی‌ترین شب سال را در سینما با نهنگ عنبر سر کنید!

29 آذر 1404

سینماروزان: به مناسبت فرا رسیدن شب یلدا، دورهمی سینمایی مردم در کوشک باغ هنر برگزار می شود. این مراسم به...

درخشش «زمستان بود» در جشنواره بین‌المللی پگاسوس برزیل

درخشش «زمستان بود» در جشنواره بین‌المللی پگاسوس برزیل

29 آذر 1404

سینماروزان: فیلم سینمایی «زمستان بود» در جشنواره بین‌المللی پگاسوس (اسب طلایی) برزیل موفق به کسب بیشترین جوایز این رویداد شد....

نسخه ویژه نابینایان «درخت گلابی» با صدای علی مصفا 

نسخه ویژه نابینایان «درخت گلابی» با صدای علی مصفا 

29 آذر 1404

سینماروزان: علی مصفا فیلم سینمایی «درخت گلابی» ساخته داریوش مهرجویی، سینماگر فقید ایرانی را برای نابینایان توضیح‌دار کرد. این گروه...

نوشته‌ی بعدی
«سونیک خارپشت 3» را با دوبله اختصاصی در فیلیمو ببینید

«سونیک خارپشت 3» را با دوبله اختصاصی در فیلیمو ببینید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    355 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 142 توئیت 89
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    180 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 72 توئیت 45
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

    17 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 4
  • ماجرای انتقادات ناصر تقوایی از کیمیایی و مهرجویی/در گزارش روزنامه اصلاح‌طلب آمد

    16 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    15 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • تلاش برای همکاری با نسل‌های مختلف/اعلام فهرست تولیدات تازه‌ی فارابی+اطلاعات کامل درباره روند تولید این ۱۵ فیلم

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4

آخرین مطالب

پرسش رسانه اصولگرا از روسای تلویزیون⇐تحول بی‌مخاطب به چه ماند؟؟؟

واکنش بازیگر زن سینما به تشییع غریبانه حمید طالقانی- بازیگر فیلم «دبیرستان»/عجیب است

طولانی‌ترین شب سال را در سینما با نهنگ عنبر سر کنید!

درخشش «زمستان بود» در جشنواره بین‌المللی پگاسوس برزیل

منوچهر شاهسواری-دبیر جشنواره فیلم فجر- ریاست هیات مدیره صندوق هنر را برعهده گرفت!/امید به حل دو مشکل اساسی

نسخه ویژه نابینایان «درخت گلابی» با صدای علی مصفا 

«استندآپ ابوطالب حسینی» در فیلم‌نت

«دوباره یلدا» منتشر شد؛ قطعه‌ای مناسبتی برای شب یلدا

یلدا روی موج رادیو

«کافه عاشقی» با ۱۰۵ اجرای موفق به شهرستان‌ها می‌رود+تیزر

تبلیغات

ویژه ها

پرسش رسانه اصولگرا از روسای تلویزیون⇐تحول بی‌مخاطب به چه ماند؟؟؟
خبر وسط

پرسش رسانه اصولگرا از روسای تلویزیون⇐تحول بی‌مخاطب به چه ماند؟؟؟

29 آذر 1404

سینماروزان: روزنامه اصولگرای قدس در تحلیلی بر عملکرد مدیریتی پیمان جبلی-وحید جلیلی که با شعار تحول وارد سازمان شدند، پرسشی...

ادامه مطلب
تار میزنی یا تیک؟⇐رونمایی از آنونس سریال «مو به مو» با بازی میرسعید مولویان، هانیه توسلی، اليكا ناصری، حسن معجونی، بنیامین بهادری و…+ویدئو

تار میزنی یا تیک؟⇐رونمایی از آنونس سریال «مو به مو» با بازی میرسعید مولویان، هانیه توسلی، اليكا ناصری، حسن معجونی، بنیامین بهادری و…+ویدئو

28 آذر 1404
قطام=یانگوم!/روی آنتن شبکه سه سیما مطرح شد+ویدئو

قطام=یانگوم!/روی آنتن شبکه سه سیما مطرح شد+ویدئو

28 آذر 1404
درگذشت حمید طالقانی بازیگر فیلم «دبیرستان»

درگذشت حمید طالقانی بازیگر فیلم «دبیرستان»

26 آذر 1404
چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

چرا حواس‌تان نیست؟/پرسش لیلا حاتمی از مدیران سینمایی

24 آذر 1404
حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

حامد مظفری در سینماتیک شرح داد: چرا «یک تصادف ساده» یک فیلم کاملا خودی است؟

23 آذر 1404
مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

مستند «لاماسو»؛ کاریزمای طوسی در برگ تازه‌ی نماوا 

23 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم