• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
یکشنبه 19 مرداد 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گوناگون

سریال «وحشی»؛ آغاز یک تراژدی واقعی از اعماق تاریکی؟؟؟

1 اردیبهشت 1404
در گوناگون
22 0
A A
0
سریال «وحشی»؛ آغاز یک تراژدی واقعی از اعماق تاریکی؟؟؟

سریال «وحشی»؛ آغاز یک تراژدی واقعی از اعماق تاریکی؟؟؟

سینماروزان/نوید جعفری: نظریه‌ای بسیار معروف در عالم تئاتر، سینما و حتی ادبیات داستانی وجود دارد که معتقد است هر داستان، علاوه بر همه ملزومات خود، به دو اصل مهم وابسته است: نخست، شروعی میخکوب‌کننده و تاثیرگذار و دوم، پایانی نفس‌گیر و ماندگار به‌گونه‌ای که مخاطب تا مدت‌ها پس از تجربه اثر، همچنان آن را در ذهن خود مرور ‌کند.

 

همان‌طور که در ساختار رمان، هر پاراگراف می‌تواند مخاطب را به خواندن پاراگراف بعدی تشویق کند، در سینما و سریال نیز هر بخش و هر قسمت می‌تواند تماشاگر را به ادامه مسیر ترغیب کند، اصطلاحا همان قلاب معروف که اگر در جای درست پرتاب نشود، نمی‌تواند به جذب مخاطب منجر شود.

 

هومن سیدی در تجربه قبلی خود با سریال «قورباغه» نشان داده که جهان داستان و روایت بصری را به‌خوبی می‌شناسد. برخلاف بسیاری از نمونه‌های مشابه که در نهایت بدل به یک تئاتر تصویری می‌شوند، او در سریالش از همان ساختار سینمایی بهره می‌برد و همین به تاثیرگذاری هرچه بیشتر اثر می‌انجامد. در حقیقت، چه در سریال «قورباغه» و چه حالا پس از تماشای نخستین قسمت سریال «وحشی»، می‌توان به روشنی دید که هر قسمت سریال او، خود بدل به فیلمی مجزا می‌شود که قرار است در کنار سایر قسمت‌ها، یک روایت داستانی کامل را بسازد.

 

سریال «وحشی» که شب های دوشنبه از فیلم نت پخش می شود از همان ابتدا تکلیفش را با بیننده روشن کرده است؛ داستانی که از دل واقعیت آمده و تنها به‌دلیل اقتضای فضای سریال، تغییراتی دراماتیک یافته است. همین جمله‌ی «بر اساس واقعیت» نخستین و جدی‌ترین تلنگر اثر به مخاطب است تا آن را با دقت بیشتر بپذیرد و داستان را مستندتر ببیند.

 

«وحشی» از دل تاریکی و اعماق زمین آغاز می‌شود. در مسیر بالا آمدن آدم‌ها و شخصیت اصلی با بازی جواد عزتی، تیتراژ در همراهی با صدای بالابر ظاهر می‌شود و مخاطب را از عمق به سطح می‌رساند. در همین قسمت نخست، داستان به‌گونه‌ای هوشمندانه هم آدم‌هایش را معرفی می‌کند و هم فضای روایت را شکل می‌دهد. با چند تصویر و دیالوگ، شخصیت اصلی را از ادامه آنچه در پیش است تبرئه می‌کند و به مخاطب می‌فهماند با مردی دلسوز، تنها و رنج‌کشیده روبه‌روست که تلاش می‌کند در جنگی نابرابر با جهان اطرافش، انسان باقی بماند. همین نگاه باعث می‌شود که ما به‌عنوان مخاطب، نسبت به سرنوشت او کنجکاو شویم. مرد جوانی که پدر و مادر پیر و بیمار خود را بر دوش می‌کشد و حتی آن ماشین سیمرغ رنگ‌ورورفته نیز تمثیلی از روان تکه‌پاره‌اش است که همچنان خود را در این شهر به این‌سو و آن‌سو می‌برد.

 

قسمت نخست «وحشی» دو بخش اصلی دارد: نخست، معرفی شخصیت‌ها و فضای کلی روایت از معدن تا حاشیه شهری که محل سکونت کارگران معدن است و دوم، واقعه‌ای که بر پایه‌ دلسوزی و سوء‌ظن شکل می‌گیرد و هرچه داود تلاش می‌کند از آن خارج شود، بیشتر در مردابش فرو می‌رود.

 

فیلمنامه‌های هومن سیدی نشان داده‌اند که او درک درستی از فضای هر داستان دارد و قطعاً تحقیق و پژوهش‌هایش به شکل‌گیری بهتر روایت کمک کرده‌اند. برخلاف نمونه‌های مشابهی که گویی از سر تفنن به گوشه‌های کمتر دیده‌شده‌ی جامعه سرک می‌کشند، سیدی برای روایت داستانش نگاه یک‌سویه یا سانتی‌مانتال ندارد و به پدیده‌های روان‌شناختی توجه ویژه‌ای دارد. او در «وحشی» داستانش را در طبقه و جهان مورد نظر خود روایت می‌کند همان‌طور که در «مغزهای کوچک زنگ‌زده» سراغ حاشیه شهر و حلبی‌آباد می‌رود، یا در «خشم و هیاهو» زندگی یک موزیسین را بر اساس داستانی واقعی از پرونده شهلا جاهد بازسازی می‌کند یا آخرین فیلمش «جنگ جهانی سوم» که یک درام تراژیک است و به مدد داستان و فیلمنامه‌اش به فیلمی قابل توجه بدل شد.

 

در واقع، این همه‌جانبه‌نگری از او هنرمندی چندبعدی ساخته است. هومن سیدی در بازیگری، هم کمدی، هم درام و هم دیگر ژانرها را در سینما و سریال آزموده و در اغلب آن‌ها موفق ظاهر شده است، اما در نویسندگی و کارگردانی، هوشمندانه تلاش کرده است که مولف باشد.

 

همان‌طور که روایت فراواقعی «قورباغه» را با رویکردی سوررئالیستی و مدرن در قالب یک سریال ارائه می‌دهد، حالا در «وحشی» با تکیه بر یک داستان واقعی، روایتی متفاوت از گوشه‌ای دیگر از جامعه‌اش را به مخاطب عرضه می‌کند.

 

نام مجموعه «وحشی» دقیقا در تضاد با شخصیت قهرمان است؛ قهرمانی که نشان داده در برابر خشونت و درگیری، می‌کوشد راهی منطقی بیابد و از آن‌ها دوری کند. اما چرخش روزگار قرار است او را به موجودی دیگر بدل کند.

 

قسمت نخست «وحشی» اگرچه ممکن است حدس و گمان‌های متعددی را در ذهن مخاطب زنده کند که برخی از آن‌ها هم به واقعیت بپیوندند، اما این فضاسازی دردناک از بخشی از جامعه که با فقر، آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری دست‌به‌گریبان است، سریال سیدی را به اثری قابل احترام برای بیننده بدل می‌کند.

 

پلتفرم فیلم‌نت در این سال‌ها نشان داده که استانداردهای ساخت و احترام به شعور مخاطب برایش در اولویت قرار دارد و به همین دلیل است که در اغلب نظرسنجی‌ها، بهترین امتیازها را از آنِ خود کرده است هرچند برخی از مجموعه‌هایش در مقایسه با تولیدات قبلی کمتر دیده شده‌اند، اما دلیلش همان سطح انتظاری است که خود فیلم‌نت در مخاطبش ایجاد کرده است. با این حال، همان مجموعه‌ها نیز به‌صورت جداگانه دارای استانداردهایی‌اند که بسیاری از تولیدات شبکه خانگی و تلویزیونی از آن بی‌بهره‌اند. در حقیقت، کارنامه سریالی فیلم‌نت این اطمینان را به مخاطب می‌دهد که قرار نیست هر اثری را تولید و پخش کند.

 

سریال تازه‌ هومن سیدی از همین ابتدا نشان داده که یکی از مهم‌ترین آثار سال ۱۴۰۴ خواهد بود؛ چراکه بنیادش بر داستانی هوشمندانه و اصولی استوار شده و اگر دیگر قسمت‌ها همچون قسمت نخست، با ساختاری سینمایی پیش بروند، بی‌تردید «وحشی» با استقبال مخاطبان روبه‌رو خواهد شد.

 

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=87560
image_print
برچسب ها: سریال وحشیفیلمنتهومن سیدی
نوشته قبلی

«هیچکاک تروفو»؛ روایتی از تاثیر یک گفت‌وگوی تاریخی بر سینماگران سراسر جهان

نوشته‌ی بعدی

زنگ اکران «رویاشهر» نواخته شد/ تحقق رویای هنرمندان کاشانی

مطالب مرتبط

اسامی ۳۴ اثر انتخاب‌شده «پویش فیلم‌­سازی وطن به روایت من» اعلام شد

اسامی ۳۴ اثر انتخاب‌شده «پویش فیلم‌­سازی وطن به روایت من» اعلام شد

18 مرداد 1404

سینماروزان: اسامی ۳۴ اثر انتخاب‌شده «پویش فیلم­‌سازی وطن به روایت من» در چهار رشته داستانی، مستند، پویانمایی و تجربی و...

میزبانی عمارت نوفل لوشاتو از سه نمایش در روزهای داغ مرداد

میزبانی عمارت نوفل لوشاتو از سه نمایش در روزهای داغ مرداد

18 مرداد 1404

سینماروزان: عمارت نوفل‌لوشاتو در روزهای گرم تابستان ۱۴۰۴ با نمایش‌های «باخ»، «قبیله‌ها» و «سیدنی» میزبان مخاطبان است. نمایش «باخ» به...

«خرچنگ» به تئاتر شهر رسید/ بازگشت سوررئال مهتاب ثروتی

«خرچنگ» به تئاتر شهر رسید/ بازگشت سوررئال مهتاب ثروتی

17 مرداد 1404

سینماروزان: نمایش « (اِ.) ۱- خرچنگ ۲- برج چهارم از بروج دوازده‌گانه» به نویسندگی و کارگردانی پویا پیرحسینلو و تهیه‌کنندگی...

نوشته‌ی بعدی
زنگ اکران «رویاشهر» نواخته شد/ تحقق رویای هنرمندان کاشانی

زنگ اکران «رویاشهر» نواخته شد/ تحقق رویای هنرمندان کاشانی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

پروژه‌های ارگانی؛ عاملِ گرانی تولید!/اشتراک نظر دو «سید» در یک مقوله
خبر وسط

پروژه‌های ارگانی؛ عاملِ گرانی تولید!/اشتراک نظر دو «سید» در یک مقوله

18 مرداد 1404

سینماروزان: پرونده‌ی اخیر برنامه «هفت» درباره چرایی افزایش هزینه های تولید در سینما و تلویزیون، یک اشتراک نظر داشت بر...

ادامه مطلب
ورژن زنانه رضا عطاران به سینماها می‌آید؛ در نقش رقیه‌ی دوست‌داشتنی!

ورژن زنانه رضا عطاران به سینماها می‌آید؛ در نقش رقیه‌ی دوست‌داشتنی!

15 مرداد 1404
بکوب تو قلبم؛ رونمایی از تیزر فیلم «اتاقک گلی» برای سیزده سال به بالا!+ویدیو

بکوب تو قلبم؛ رونمایی از تیزر فیلم «اتاقک گلی» برای سیزده سال به بالا!+ویدیو

15 مرداد 1404
فیلم پیرپسر

معرفی فیلم «پیرپسر» به اسکار۲۰۲۶؟/تهیه‌کننده پاسخ داد

14 مرداد 1404
نرفتن به سربازی برای کارگردان “ابد…” دردسرساز شد

پاییز؛ استارتِ فیلم پنجم سعید روستایی!/تهیه‌کننده خبر داد   

13 مرداد 1404
شهاب حسینی

صدور پروانه برای پروژه‌ی آمریکایی شهاب حسینی+صدور پروانه برای یک فیلم سیاسی   

13 مرداد 1404
اکتای براهنی و فیلم پیرپسر

روایت اکتای براهنی کارگردان فیلم “پیرپسر” از آقازاده‌های اخته⇐ تهدید کردند که بر قبر پدرم…! +صحبت‌هایی درباره ساخت تایتانیکِ ایرانی و یک‌ فیلم جنگی بخصوص 

12 مرداد 1404

پربازدیدها

  • بازگشت بهرام افشاری به سینما با  فیلم «مرد عینکی»+رونمایی از پوستر بدون بازیگر زن!؟ 

    بازگشت بهرام افشاری به سینما با  فیلم «مرد عینکی»+رونمایی از پوستر بدون بازیگر زن!؟ 

    178 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 71 توئیت 45
  • بازگشتِ کارگردانِ شکست‌خورده‌ی اکران نوروز⇐فیلم «جزایر قناری» در راه اکران+پوستر 

    120 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 48 توئیت 30
  • درگذشت همایون؛ بازیگر تپلی دوست‌داشتنی «سلطان قلبها»/ممنوع‌کار مرحوم شد!

    105 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 42 توئیت 26
  • بهرام افشاری در حبس؟⇐رونمایی از اولین ویدیوی «مرد عینکی» +فیلم

    82 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 33 توئیت 21
  • پول تو فاضلابه؟/ رونمایی از تیزر فیلم «غیبت موجه» با بازی ابوالفضل پورعرب، میترا حجار، امیررضا دلاوری و…+فیلم

    48 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 19 توئیت 12
  • مشکلات صدای فرهاد و داریوش و فریدون فروغی چه بود؟/کدام خواننده‌های لس‌آنجلسی، پولکی نیستند؟/داریوش در اوج اعتیاد پدری از ما درآورد که نگو…/چرا ابی زن دلیل شد؟/شادمهر نصف ویژگی‌های یک هنرمند را ندارد/برای امیرقاسمی زن گرفتم و حالا دشمنم شده!/سندی و گروهش یخچال خانه مرا خالی کردند!+عذرخواهی پنجاه درصد‌‌ی از سیاوش قمیشی+ماجرای درگیری با گوگوش+کیفیت رپ خوانی تتلو+ماجرای پیتزا دلیوری در ابتدای ورود به آمریکا؟+جریان یک‌ شب بازداشت به‌خاطر بیتلز 

    43 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 17 توئیت 11
  • جایزه سی میلیون دلاری برای سر بهرام افشاری!؟⇐تیزر رسمی فیلم “مرد عینکی” منتشر شد+ویدیو 

    40 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 16 توئیت 10
  • ردّپای آقازادگی در انتصاب تازه‌ی فارابی

    30 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 12 توئیت 8

آخرین مطالب

اسامی ۳۴ اثر انتخاب‌شده «پویش فیلم‌­سازی وطن به روایت من» اعلام شد

پروژه‌های ارگانی؛ عاملِ گرانی تولید!/اشتراک نظر دو «سید» در یک مقوله

فصل سوم «بابابام» در مراحل پایانی تولید

میزبانی عمارت نوفل لوشاتو از سه نمایش در روزهای داغ مرداد

“صددام” ۱۲۵میلیاردی و “پیرپسر” ۱۲۰میلیارد/”مرد عینکی” ۵۳میلیارد و “زن و بچه” ۴۴میلیارد/کمدی تازه پژمان بعد از دو هفته ۱۰میلیارد هم نفروخت!!!+آمار کامل فروش   

سومین جلسه فصل دهم پاتوق فیلم کوتاه در خانه هنرمندان ایران

«رویاشهر» ۲۰ میلیاردی شد/ پُرفروش‌ترین فیلم کودک گیشه تابستانه سینما

«وحشی» در بخش رسمی جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو (TIFF 2025)  

«خرچنگ» به تئاتر شهر رسید/ بازگشت سوررئال مهتاب ثروتی

اکران مستند «هورلقا» در مستندات یکشنبه خانه هنرمندان ایران

تبلیغات

ویژه ها

پروژه‌های ارگانی؛ عاملِ گرانی تولید!/اشتراک نظر دو «سید» در یک مقوله
خبر وسط

پروژه‌های ارگانی؛ عاملِ گرانی تولید!/اشتراک نظر دو «سید» در یک مقوله

18 مرداد 1404

سینماروزان: پرونده‌ی اخیر برنامه «هفت» درباره چرایی افزایش هزینه های تولید در سینما و تلویزیون، یک اشتراک نظر داشت بر...

ادامه مطلب
ورژن زنانه رضا عطاران به سینماها می‌آید؛ در نقش رقیه‌ی دوست‌داشتنی!

ورژن زنانه رضا عطاران به سینماها می‌آید؛ در نقش رقیه‌ی دوست‌داشتنی!

15 مرداد 1404
بکوب تو قلبم؛ رونمایی از تیزر فیلم «اتاقک گلی» برای سیزده سال به بالا!+ویدیو

بکوب تو قلبم؛ رونمایی از تیزر فیلم «اتاقک گلی» برای سیزده سال به بالا!+ویدیو

15 مرداد 1404
فیلم پیرپسر

معرفی فیلم «پیرپسر» به اسکار۲۰۲۶؟/تهیه‌کننده پاسخ داد

14 مرداد 1404
نرفتن به سربازی برای کارگردان “ابد…” دردسرساز شد

پاییز؛ استارتِ فیلم پنجم سعید روستایی!/تهیه‌کننده خبر داد   

13 مرداد 1404
شهاب حسینی

صدور پروانه برای پروژه‌ی آمریکایی شهاب حسینی+صدور پروانه برای یک فیلم سیاسی   

13 مرداد 1404
اکتای براهنی و فیلم پیرپسر

روایت اکتای براهنی کارگردان فیلم “پیرپسر” از آقازاده‌های اخته⇐ تهدید کردند که بر قبر پدرم…! +صحبت‌هایی درباره ساخت تایتانیکِ ایرانی و یک‌ فیلم جنگی بخصوص 

12 مرداد 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم