سینماروزان: فیلم لاکپشت از تازهترین فیلمهای توقیفی است که رفع توقیف شده و در اکران پاییزی روی پرده رفته و با وجود محدودیت سانس نسبت به آثار کمدی، گیشه خوبی هم داشته.
چرایی توقیف دوساله لاکپشت اصلیترین پرسش مخاطبانی است که فیلم را دیده اند. بهمن کامیار کارگردان لاکپشت در چرایی این مساله به خبرگزاری ایلنا گفت: مشکلی که برای این فیلم به وجود آمد و سبب ساز توقیف دوساله بود، در واقع یک بحث سلیقهای بود و باعث شد در یک بازه زمانی طولانی فیلم دچار مشکل شود. مدیریت سازمان سینمایی قبل به اینگونه فیلمها علاقهای نداشت و سعی داشتند با مطرح کردن مباحثی جلوی اکران این آثار را بگیرند.
او ادامه داد: مدیران سابق فیلم من را مروج سبک زندگی غیر اسلامی ایرانی میدانستند!!! من با این مسئله واقعاً مشکل داشتم، این جمله کاملاً غلط است چون ما اصلاً تعریف مشخصی از سبک زندگی ایرانی اسلامی نداریم.

کامیار افزود: «لاک پشت» قصهای دارد که در یک طبقه اجتماعی مشخص روایت میشود و این نوع سبک زندگی در این طبقه رواج دارد. اگر قرار بود این فیلم در طبقه پایینتری روایت شود قطعاً شکل کنشها و اتفاقات متفاوت بود و حتی فضای اثر ذهنی نبود یا اگر فرد در طبقه بالاتری بود هم مطمئناً برخوردش با موضوع متفاوت بود و احتمالاً هیچ کنشی در او دیده نمیشد. من نمیتوانم قصهای در یک طبقه اجتماعی روایت کنم و فرهنگ آن طبقه را حذف کنم یا تغییر دهم تا بلکه فیلمم با مشکلی مواجه نشود، در این صورت من دروغ گفتهام و فیلمم هم هیچ ارزشی ندارد چون طبقهای که قصه در آن روایت میشود و جزئیات زندگی افراد در این طبقه اجتماعی بسیار مهم است.
بهمن کامیار در چرایی حضور فرهاد اصلانی در نقش اصلی فیلمش گفت: از آنجا که به ژانر سایکودرام و فیلمهای روانشناسانه علاقه دارم ایده «لاک پشت» در سال ۹۶ و ۹۷ با این تئوری به ذهنم رسید که ما برخی مواقع درگیر وقایعی میشویم که ساخته و پرداخته ذهنیات ماست. همان موقع فیلمنامه را با فرهاد اصلانی مطرح کردم، ایشان فیلمنامه را دوست داشت و قرار شد هر زمان که فرصت بازی در این اثر را پیدا کردند ما تولید را آغاز کنیم و ۵ یا ۶ سال طول کشید تا فرهاد اصلانی حاضر شود و فرصت ساخت این فیلم فراهم گردد.
او بیان داشت: من زمان نگارش فیلمنامه به فرهاد اصلانی فکر کرده بودم و به نظر من هیچ بازیگری جز ایشان نمیتوانست این نقش را بازی کند و اولین کسی که فیلمنامه «لاک پشت» را خواند هم فرهاد اصلانی بود که خوشبختانه در نهایت فیلم با همان ترکیب مدنظرم ساخته شد. قصه «لاک پشت» مملوء از کنشهای درونی است، این فیلم و این شخصیت با کنشهای ذهنی و درونی پیش میرود و بازیگر باید در حالیکه کنشهای بیرونی ندارد با استفاده از تکنیکهایی بدون کنشهای بیرونی حس مدنظر را منتقل کند. من در ایران هیچ بازیگری را نمیشناسم که در این مورد توانایی فرهاد اصلانی را داشته باشد و به همین دلیل فکر میکنم او بهترین گزینه برای این نقش بود که به خوبی هم از پس آن بر آمد.