• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
پنجشنبه 6 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه تیتر 1

یک گفتگو و پنج پرسش…

10 تیر 1402
در تیتر 1, خبر وسط
0 0
A A
4
مسعود احمدیان

مسعود احمدیان

سینماروزان/حامد مظفری: مسعود احمدیان معاون فرهنگی فارابی در گفتگو با خبرگزاری مهر فرموده‌اند: از جمله سیاست‌های فارابی در حوزه تولیدات سینمایی حمایت از تنوع موضوعی است و دنبال آن نیستیم همه تولیداتی را که مورد حمایت قرار می‌دهیم به‌عنوان محصول فارابی معرفی کنیم. چراکه وظیفه فارابی حمایت از توسعه سینمای ملی ایران است.

وی افزود: بسیاری از فیلم‌ها و فیلمنامه‌ها جهت ارتقا در فارابی مورد حمایت قرار می‌گیرند و نامی از فارابی در آن اثر به‌عنوان مشارکت‌کننده و یا صاحب فیلم ذکر نمی‌شود که برخی از آثار مورد حمایت فارابی در سال گذشته از همین جنس هستند و فارابی در راستای توسعه و رونق سینمای ملی ایران از آنها حمایت کرده است. از جمله می‌توان به «پرونده باز است» آخرین اثر زنده‌یاد کیومرث پوراحمد و یا «بخارست» که موجب احیای مجدد سینما در دوران پساکرونا شد اشاره کرد.

احمدیان در ادامه افزود: یکی از مهمترین مسائل در مورد نحوه تولید فارابی که نیاز به اصلاح باور عمومی دارد این است که همه تولیدات فارابی ناظر به جشنواره فجر نیست، بلکه برای فارابی به‌عنوان نهاد ملی سینمای ایران توسعه سینمای ملی مسئله اصلی است. در واقع حفاظت از منافع ملی، توسعه ژانر، اشتغال و توسعه فعالیت سینماگران و فعال‌سازی ظرفیت‌های استانی از مهمترین نکات در تصمیم‌گیری فارابی در فرآیند تولید اثر است.

معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی درباره تولیدات سال جاری این بنیاد هم تأکید کرد: مهمترین نکته درباره روند تولیدات امسال این است که سبد تولیدی سال ۱۴۰۲ فارابی نهایی شده، بخشی از آثار در دست تولید قرار گرفته و برنامه فارابی برای تولیدات کاملاً مشخص شده است. همچنین برخی از تولیدات که در سال گذشته آغاز شده بود در دست پیگیری است.

احمدیان افزود: تولید برخی از آثار از سال گذشته آغاز شده و برخی دیگر نیز با طی فرآیند نهایی فیلمنامه وارد مرحله پیش‌تولید شده‌اند. ضمن اینکه اصولاً برنامه‌ریزی برخی از تولیدات یک ساله نیست و با توجه به حجم کار، برخی از پروژه‌ها در یک بازه زمانی دو ساله تعریف شده‌‌اند و با توجه به اینکه سبد تولیدات فارابی در سال ۱۴۰۲ نهایی شده است، تعیین تکلیف فیلمنامه‌های جدید که در سامانه خانه فیلمنامه فارابی ثبت‌نام می‌شوند موکول به فصل جدید تولید که در بازه زمانی پس از فجر تعریف می‌شود، خواهد بود.

احمدیان در خاتمه تأکید کرد: در واقع براساس برنامه و روند کاری مصوب در فارابی بازه اسفند تا تیرماه هر سال اختصاص به فرایند بررسی و تأیید فیلمنامه دارد و از تیر تا دی‌ماه زمان تولید آثار در نظر گرفته شده است و فصل جدید تولید فارابی پس از فجر ۴۲ تعریف می‌شود.

مسعود احمدیان معاون فرهنگی فارابی
مسعود احمدیان معاون فرهنگی فارابی

اصلی‌ترین پرسش‌های منتج از اظهارات معاون فرهنگی فارابی به شرح زیر است:

پرسش اول. چرا عناوین پروژه های تاییدشده امسال فارابی اعلام نمیشود؟ مگر نه اینکه جناب احمدیان گفته‌اند در بازه اسفند تا تیر، پروژه‌های امسال فارابی تأیید شده‌اند پس چرا عناوین پروژه‌ها اعلام نمی‌گردد تا معلوم شود چه افرادی توانسته اند حمایت فارابی را در جهت همان منویات جناب احمدیان-که توسعه سینمای ملی است-به دست آورند؟ پارسال حوادث اجتماعی بر سینما غلبه کرده بود و سعی شد در سکوت، کار را پیش ببرند؛ امسال که خداراشکر همه چیز آرام است و سینماها هم به دور برگشته اند چرا عناوین پروژه‌ها به محض تأیید اعلام نمی‌شود؟

پرسش دوم. اینکه فارابی از دو فیلم در دو گونه متفاوت به نامهای پرونده باز است و بخارست، حمایت کرده، نیکوست ولی چرا میزان حمایت دقیقا روشن نمیشود؟ دقیقا چقدر از منابع مالی میلیاردی فارابی صرف فیلم پوراحمد شده و چقدر صرف فیلم اطیابی؟

پرسش سوم‌. اگر اساس حمایت فارابی را منطبق با گفته‌های معاون فرهنگی، پرهیز از موازی‌کاری درنظر بگیریم، فلسفه حمایت از کمدی هایی تجاری که قاعدتا بخاطر بازگشت سرمایه، سرمایه‌گذار خصوصی خود را دارند چگونه می‌تواند پرهیز از موازی کاری باشد؟

پرسش چهارم. حمایت از فیلمسازان نسل اول و دوم سینمای پس از انقلاب، در کجای برنامه حمایتی فارابی است؟ یکی از نقاط ضعف فارابی در سال قبل حمایت از انبوه فیلم اول یا دومی هایی بود که متاسفانه از نظر کیفی توجهی برنینگیختند و اغلب آنها نیز به سودآوری چندانی در گیشه نمی رسند چون احتمالا سود را در تولید برده‌اند.
فارابی در سال جدید همچنان حمایتها را صرف همین تیپ فیلمسازان کرده یا به سراغ فیلمسازان باسابقه بعد از انقلاب هم رفته؟ مثال نزدیک فیلمسازی به نام ابراهیم وحیدزاده است که ازجمله رویش های سینمای بعد از انقلاب بوده و چند فیلم خوب مثل مجسمه و تحفه‌ها ساخت ولی مدتها بیکار بود تا اخیرا که گرفتار سکته مغزی شد…
آیا فارابی نباید بخشی از حمایت های هرساله خود را به چنین فیلمسازان بالغ و مطمئنی اختصاص دهد تا هم به‌زعم معاون فرهنگی، تنوع تولید رعایت گردد و هم دلگرمی باشد برای فیلمسازان باسابقه؟؟

پرسش پنجم. سال گذشته رئیس سینما دستور اکید به انتشار گزارش عملکرد مالی زیرمجموعه ها تا پایان سال را داد ولی هنوز گزارش عملکرد مالی سال قبل فارابی منتشر نشده؟ چرا؟

 

 

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=76064
image_print
برچسب ها: فارابیمسعود احمدیان
نوشته قبلی

نمایشگاه متالوژی هنر در باغ موزه نگارستان

نوشته‌ی بعدی

#فصل_ماهی_سفید؛ مطلوب نگاه‌های متفاوت+آلبوم عکس

مطالب مرتبط

شوهر خوبی نبودم!⇐ رونمایی از تیزر فیلم “برای رعنا” با بازی حامد بهداد، پانته‌آ پناهی‌ها، پیام احمدی‌نیا، هدیه بازوند و…+فیلم

شوهر خوبی نبودم!⇐ رونمایی از تیزر فیلم “برای رعنا” با بازی حامد بهداد، پانته‌آ پناهی‌ها، پیام احمدی‌نیا، هدیه بازوند و…+فیلم

4 آذر 1404

سینماروزان: تیزر اصلی فیلم سینمایی «برای رعنا» منتشر شد. این فیلم قصه ایثار و گذشت است در یک درام اجتماعی...

صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

2 آذر 1404

سینماروزان: شورای بازبینی فیلم‌های سینمایی با صدور پروانه نمایش دو فیلم موافقت کرد. در میان پروانه‌های صادره نام امیرحسین علم...

درگذشت هادی مرزبان؛ کارگردان اختصاصیِ اکبر رادی!

درگذشت هادی مرزبان؛ کارگردان اختصاصیِ اکبر رادی!

2 آذر 1404

سینماروزان: هادی مرزبان کارگردان و بازیگر در ۸۱سالگی درگذشت.   هادی مرزبان متولد ۱۳۲۳ سبزوار بود و دانش‌آموخته رشته بازیگری و کارگردانی...

نوشته‌ی بعدی
فیلم فصل ماهی سفید

#فصل_ماهی_سفید؛ مطلوب نگاه‌های متفاوت+آلبوم عکس

دیدگاه‌ها 4

  1. هادی علامه می‌گوید:
    قبل 2 سال

    بله
    واقعا ملاک توزیع پروژه در فارابی چیست؟؟؟
    یکی هست که به ما بگوید چگونه می‌توان از خوان پرنعمت فارابی بهره برد؟؟؟

    پاسخ
  2. لیلا راهب می‌گوید:
    قبل 2 سال

    جناب احمدیان بعنوان یک فیلمساز شهرستانی
    خوشحالم که در لزوم‌حمایت از فیلمسازان شهرستانی گفته اید
    ولی سازوکار را نگفته اید؟؟
    اینکه فیلمساز شهرستانی چگونه باید مشمول حمایت گردد
    وقتی سینماگران سرشناسی در تهران داریم که مدتها بیکارند

    پاسخ
  3. محمد عزیزی می‌گوید:
    قبل 2 سال

    سوال ما هم همین است که عنوان پروژه ها را اعلام کنند

    پاسخ
  4. علیرضا سرمدی می‌گوید:
    قبل 2 سال

    مگر چقدر به فیلم پوراحمد اختصاص داده اید که این قدر تبلیغش میکنید
    مگر نه اینکه پرونده باز فقط مشمول وامی حداقلی بوده؟
    چرا دقیق و شفاف و روشن اطلاع رسانی نمی کنید؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • یک ابهام تازه! ⇐چرا در تقویم رسمی فیاپف، هیچ نامی از جشنواره‌ی جهانی فجر نیست!؟+عکس 

    یک ابهام تازه! ⇐چرا در تقویم رسمی فیاپف، هیچ نامی از جشنواره‌ی جهانی فجر نیست!؟+عکس 

    511 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 204 توئیت 128
  • به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    350 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 140 توئیت 88
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    173 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 69 توئیت 43
  • انتشار فراخوان جشنواره فیلم فجر۴۴/چابک‌سازی با حذف بخش کسالت‌بار فیلم‌اولیها

    19 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 8 توئیت 5
  • حرفهای ده‌نمکی درباره تعدد دوست‌دختر! +فیلم

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    17 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 4
  • دوربین‌های دیجیتال، کیفیت سینمای ایران را کاهش داده؟/بابک بذرافشان فیلمبردار باسابقه پاسخ داد +مساله‌ی سانسور کامل آیتم‌های خودرویی صالح‌علاء+ماجرای عشق محمدحسین مهدویان به تارانتینو!+…

    16 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • مرگ مرتضی فرزانه پردرآمدترین عکاس-خبرنگار دوران طلایی مطبوعات/مضروب با پنجه بوکس به‌خاطر آذر شیوا!

    16 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4

آخرین مطالب

آغاز جشنواره جهانی فیلم فجر/ حسینی: جشنواره دعوتی برای دیدن جهان با نگاهی تازه است

تنوع در آثار راه‌یافته به جشنواره جهانی فیلم فجر

«شکارچیان شیاطین کی‌پاپ» با دوبله اختصاصی در نمایش خانگی

«یه کاری کن» علیراد منتشر شد

ساخت موسیقی ساخته جدید علی قوی‌تن به پایان رسید/ روزهای پایانی مراحل فنی «آتشبان»

کمپین «جمعه سیاه فیدیبو» آغاز شد/تخفیف‌ ۹۰ درصدی برای تمام کتاب‌های فیدیبو

اولین نمایش «مرد خاموش» در ایران/ اکران از هفته اول دی

نمایش هشت فیلم مرمت‌شده ایرانی در جشنواره جهانی فیلم فجر

شوهر خوبی نبودم!⇐ رونمایی از تیزر فیلم “برای رعنا” با بازی حامد بهداد، پانته‌آ پناهی‌ها، پیام احمدی‌نیا، هدیه بازوند و…+فیلم

تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

تبلیغات

ویژه ها

درگذشت هادی مرزبان؛ کارگردان اختصاصیِ اکبر رادی!
خبر

درگذشت هادی مرزبان؛ کارگردان اختصاصیِ اکبر رادی!

2 آذر 1404

سینماروزان: هادی مرزبان کارگردان و بازیگر در ۸۱سالگی درگذشت.   هادی مرزبان متولد ۱۳۲۳ سبزوار بود و دانش‌آموخته رشته بازیگری و کارگردانی...

ادامه مطلب
به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

1 آذر 1404
ما گافیم!؟⇐رونمایی از تیزر فیلم کمدی «کفایت مذاکرات» با بازی مهران غفوریان، محسن کیایی، ایمان صفا، رویا میرعلمی، المیرا دهقانی، محمدرضا داوودنژاد و…+ویدئو 

ما گافیم!؟⇐رونمایی از تیزر فیلم کمدی «کفایت مذاکرات» با بازی مهران غفوریان، محسن کیایی، ایمان صفا، رویا میرعلمی، المیرا دهقانی، محمدرضا داوودنژاد و…+ویدئو 

30 آبان 1404
تعیین تکلیف دو فیلم باقیمانده اکران نوروزی به هفته آینده موکول شد/تعیین قیمت بلیت سینماها در سال96 با توافق سینمادار-تهیه‌کننده-توزیع کننده/تعطیلی سینماها از چهارشنبه عصر تا جمعه صبح

مرد عینکی ۱۸۲میلیاردی شد و عامریان‌فیلم با کارگردان «فسیل» رکورد سال را زد/قسطنطنیه ۷۰میلیارد/یوز ۶۴میلیارد/آقای زالو ۶۳میلیارد/کج‌پیله ۴۱/۵میلیارد/گوزنهای اتوبان ۱۷میلیارد/مجنون ۱۴/۵میلیارد/غریزه ۱۱/۵میلیارد/بچه مردم ۱۰میلیارد/دوروز دیرتر از ۵میلیارد گذشت/دختر برقی دوروزه نیم میلیارد!+آمار کامل فروش

30 آبان 1404
جولان حامد آهنگی+ارسطو در دوران طاغوت!⇐رونمایی از اولین ویدئوی کمدی نوستالژیک «طهران۵۷»+فیلم

جولان حامد آهنگی+ارسطو در دوران طاغوت!⇐رونمایی از اولین ویدئوی کمدی نوستالژیک «طهران۵۷»+فیلم

28 آبان 1404
برنامه‌ریزی نشده؟⇐ تیزر فیلم «دختر برقی» منتشر شد+ویدئو 

برنامه‌ریزی نشده؟⇐ تیزر فیلم «دختر برقی» منتشر شد+ویدئو 

28 آبان 1404
از شاهین مالت تا سریال سووشون و بدعت گذاری پلتفرم نماوا/گزارشی در نشریه انگلیسی‌زبان 

از شاهین مالت تا سریال سووشون و بدعت گذاری پلتفرم نماوا/گزارشی در نشریه انگلیسی‌زبان 

28 آبان 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم