• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
شنبه 21 تیر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه تیتر 1

یک گفتگو و پنج پرسش…

10 تیر 1402
در تیتر 1, خبر وسط
0 0
A A
4
مسعود احمدیان

مسعود احمدیان

سینماروزان/حامد مظفری: مسعود احمدیان معاون فرهنگی فارابی در گفتگو با خبرگزاری مهر فرموده‌اند: از جمله سیاست‌های فارابی در حوزه تولیدات سینمایی حمایت از تنوع موضوعی است و دنبال آن نیستیم همه تولیداتی را که مورد حمایت قرار می‌دهیم به‌عنوان محصول فارابی معرفی کنیم. چراکه وظیفه فارابی حمایت از توسعه سینمای ملی ایران است.

وی افزود: بسیاری از فیلم‌ها و فیلمنامه‌ها جهت ارتقا در فارابی مورد حمایت قرار می‌گیرند و نامی از فارابی در آن اثر به‌عنوان مشارکت‌کننده و یا صاحب فیلم ذکر نمی‌شود که برخی از آثار مورد حمایت فارابی در سال گذشته از همین جنس هستند و فارابی در راستای توسعه و رونق سینمای ملی ایران از آنها حمایت کرده است. از جمله می‌توان به «پرونده باز است» آخرین اثر زنده‌یاد کیومرث پوراحمد و یا «بخارست» که موجب احیای مجدد سینما در دوران پساکرونا شد اشاره کرد.

احمدیان در ادامه افزود: یکی از مهمترین مسائل در مورد نحوه تولید فارابی که نیاز به اصلاح باور عمومی دارد این است که همه تولیدات فارابی ناظر به جشنواره فجر نیست، بلکه برای فارابی به‌عنوان نهاد ملی سینمای ایران توسعه سینمای ملی مسئله اصلی است. در واقع حفاظت از منافع ملی، توسعه ژانر، اشتغال و توسعه فعالیت سینماگران و فعال‌سازی ظرفیت‌های استانی از مهمترین نکات در تصمیم‌گیری فارابی در فرآیند تولید اثر است.

معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی درباره تولیدات سال جاری این بنیاد هم تأکید کرد: مهمترین نکته درباره روند تولیدات امسال این است که سبد تولیدی سال ۱۴۰۲ فارابی نهایی شده، بخشی از آثار در دست تولید قرار گرفته و برنامه فارابی برای تولیدات کاملاً مشخص شده است. همچنین برخی از تولیدات که در سال گذشته آغاز شده بود در دست پیگیری است.

احمدیان افزود: تولید برخی از آثار از سال گذشته آغاز شده و برخی دیگر نیز با طی فرآیند نهایی فیلمنامه وارد مرحله پیش‌تولید شده‌اند. ضمن اینکه اصولاً برنامه‌ریزی برخی از تولیدات یک ساله نیست و با توجه به حجم کار، برخی از پروژه‌ها در یک بازه زمانی دو ساله تعریف شده‌‌اند و با توجه به اینکه سبد تولیدات فارابی در سال ۱۴۰۲ نهایی شده است، تعیین تکلیف فیلمنامه‌های جدید که در سامانه خانه فیلمنامه فارابی ثبت‌نام می‌شوند موکول به فصل جدید تولید که در بازه زمانی پس از فجر تعریف می‌شود، خواهد بود.

احمدیان در خاتمه تأکید کرد: در واقع براساس برنامه و روند کاری مصوب در فارابی بازه اسفند تا تیرماه هر سال اختصاص به فرایند بررسی و تأیید فیلمنامه دارد و از تیر تا دی‌ماه زمان تولید آثار در نظر گرفته شده است و فصل جدید تولید فارابی پس از فجر ۴۲ تعریف می‌شود.

مسعود احمدیان معاون فرهنگی فارابی
مسعود احمدیان معاون فرهنگی فارابی

اصلی‌ترین پرسش‌های منتج از اظهارات معاون فرهنگی فارابی به شرح زیر است:

پرسش اول. چرا عناوین پروژه های تاییدشده امسال فارابی اعلام نمیشود؟ مگر نه اینکه جناب احمدیان گفته‌اند در بازه اسفند تا تیر، پروژه‌های امسال فارابی تأیید شده‌اند پس چرا عناوین پروژه‌ها اعلام نمی‌گردد تا معلوم شود چه افرادی توانسته اند حمایت فارابی را در جهت همان منویات جناب احمدیان-که توسعه سینمای ملی است-به دست آورند؟ پارسال حوادث اجتماعی بر سینما غلبه کرده بود و سعی شد در سکوت، کار را پیش ببرند؛ امسال که خداراشکر همه چیز آرام است و سینماها هم به دور برگشته اند چرا عناوین پروژه‌ها به محض تأیید اعلام نمی‌شود؟

پرسش دوم. اینکه فارابی از دو فیلم در دو گونه متفاوت به نامهای پرونده باز است و بخارست، حمایت کرده، نیکوست ولی چرا میزان حمایت دقیقا روشن نمیشود؟ دقیقا چقدر از منابع مالی میلیاردی فارابی صرف فیلم پوراحمد شده و چقدر صرف فیلم اطیابی؟

پرسش سوم‌. اگر اساس حمایت فارابی را منطبق با گفته‌های معاون فرهنگی، پرهیز از موازی‌کاری درنظر بگیریم، فلسفه حمایت از کمدی هایی تجاری که قاعدتا بخاطر بازگشت سرمایه، سرمایه‌گذار خصوصی خود را دارند چگونه می‌تواند پرهیز از موازی کاری باشد؟

پرسش چهارم. حمایت از فیلمسازان نسل اول و دوم سینمای پس از انقلاب، در کجای برنامه حمایتی فارابی است؟ یکی از نقاط ضعف فارابی در سال قبل حمایت از انبوه فیلم اول یا دومی هایی بود که متاسفانه از نظر کیفی توجهی برنینگیختند و اغلب آنها نیز به سودآوری چندانی در گیشه نمی رسند چون احتمالا سود را در تولید برده‌اند.
فارابی در سال جدید همچنان حمایتها را صرف همین تیپ فیلمسازان کرده یا به سراغ فیلمسازان باسابقه بعد از انقلاب هم رفته؟ مثال نزدیک فیلمسازی به نام ابراهیم وحیدزاده است که ازجمله رویش های سینمای بعد از انقلاب بوده و چند فیلم خوب مثل مجسمه و تحفه‌ها ساخت ولی مدتها بیکار بود تا اخیرا که گرفتار سکته مغزی شد…
آیا فارابی نباید بخشی از حمایت های هرساله خود را به چنین فیلمسازان بالغ و مطمئنی اختصاص دهد تا هم به‌زعم معاون فرهنگی، تنوع تولید رعایت گردد و هم دلگرمی باشد برای فیلمسازان باسابقه؟؟

پرسش پنجم. سال گذشته رئیس سینما دستور اکید به انتشار گزارش عملکرد مالی زیرمجموعه ها تا پایان سال را داد ولی هنوز گزارش عملکرد مالی سال قبل فارابی منتشر نشده؟ چرا؟

 

 

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=76064
image_print
برچسب ها: فارابیمسعود احمدیان
نوشته قبلی

نمایشگاه متالوژی هنر در باغ موزه نگارستان

نوشته‌ی بعدی

#فصل_ماهی_سفید؛ مطلوب نگاه‌های متفاوت+آلبوم عکس

مطالب مرتبط

نقش سلطنت‌طلبان در تولید فیلم «صبح اعدام»!؟+اعلام رقم دقیق بودجه‌ی تولید/بهروز افخمی مطرح کرد

نقش سلطنت‌طلبان در تولید فیلم «صبح اعدام»!؟+اعلام رقم دقیق بودجه‌ی تولید/بهروز افخمی مطرح کرد

20 تیر 1404

سینماروزان: بهروز افخمی کارگردان سینمای ایران که فیلم «صبح اعدام» را با محوریت آخرین ساعات زندگی طیب حاج رضایی روی...

انتقاد «کیهان» از یک سینمای حوزه هنری؟!

“دایناسور” در مرز ۱۵۱میلیارد/”صددام” صدمیلیاردی شد/عبور “پیرپسر” از ۳۵میلیارد/”خانه ارواح” مماس با ۲۵میلیارد/”سلام علیکم حاج آقا” از ۲۳میلیارد گذشت/”رویاشهر” به ۱۷میلیارد نزدیک شد/”زیبا صدایم کن” در آستانه‌ی ۱۴میلیارد/آغاز نومیدانه “آنجا همان ساعت” و “زعفرانیه ۱۴تیر”!+آمار کامل فروش 

20 تیر 1404

سینماروزان/کیوان بهارلویی: کماکان و با وجود آن که گیشه پساجنگ همچنان آرام و ولرم است و به داغی نرسیده، این...

آتش تقی پور

خانه‌تکانی را از اینجا آغاز کنید/توصیه‌ی آتش تقی‌پور بازیگر پیشکسوت به مدیران فرهنگی

18 تیر 1404

سینماروزان: برخلاف ادعاهایی که طرح می‌شود و با وجود پشت سر گذاشتن شرایط حساس جنگ دوازده روزه، مدیران فرهنگی همچنان...

نوشته‌ی بعدی
فیلم فصل ماهی سفید

#فصل_ماهی_سفید؛ مطلوب نگاه‌های متفاوت+آلبوم عکس

دیدگاه‌ها 4

  1. هادی علامه می‌گوید:
    قبل 2 سال

    بله
    واقعا ملاک توزیع پروژه در فارابی چیست؟؟؟
    یکی هست که به ما بگوید چگونه می‌توان از خوان پرنعمت فارابی بهره برد؟؟؟

    پاسخ
  2. لیلا راهب می‌گوید:
    قبل 2 سال

    جناب احمدیان بعنوان یک فیلمساز شهرستانی
    خوشحالم که در لزوم‌حمایت از فیلمسازان شهرستانی گفته اید
    ولی سازوکار را نگفته اید؟؟
    اینکه فیلمساز شهرستانی چگونه باید مشمول حمایت گردد
    وقتی سینماگران سرشناسی در تهران داریم که مدتها بیکارند

    پاسخ
  3. محمد عزیزی می‌گوید:
    قبل 2 سال

    سوال ما هم همین است که عنوان پروژه ها را اعلام کنند

    پاسخ
  4. علیرضا سرمدی می‌گوید:
    قبل 2 سال

    مگر چقدر به فیلم پوراحمد اختصاص داده اید که این قدر تبلیغش میکنید
    مگر نه اینکه پرونده باز فقط مشمول وامی حداقلی بوده؟
    چرا دقیق و شفاف و روشن اطلاع رسانی نمی کنید؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

ماجرای ارمنیِ جوانمرد⇐رونمایی از آنونس فیلم «آنجا همان ساعت» با بازی پرویز پرستویی، ماهور الوند و…!+فیلم
خبر

ماجرای ارمنیِ جوانمرد⇐رونمایی از آنونس فیلم «آنجا همان ساعت» با بازی پرویز پرستویی، ماهور الوند و…!+فیلم

17 تیر 1404

سینماروزان: آنونس رسمی فیلم «آنجا همان ساعت» همزمان با اکران فیلم توسط موسسه هدایت‌فیلم، رونمایی شد. کارگردان و تهیه‌کننده: سیروس...

ادامه مطلب
سکانس‌های علم‌کشی ناصر و بهروز در «طوقی» مشکل‌ساز شد!/دو فیلمِ علی حاتمی، کمرم را شکست!+ماجرای ترس بهروز وثوقی از شوهر اول گوگوش و…+کمک به رونق ژیان!

سکانس‌های علم‌کشی ناصر و بهروز در «طوقی» مشکل‌ساز شد!/دو فیلمِ علی حاتمی، کمرم را شکست!+ماجرای ترس بهروز وثوقی از شوهر اول گوگوش و…+کمک به رونق ژیان!

14 تیر 1404
گریزِ ناگزیر!؟ ⇐رونمایی از آنونس رسمی سریال «از یاد رفته» با بازی فرهاد اصلانی، حسین محجوب، سینا مهراد، پردیس احمدیه و…+فیلم و پوستر

گریزِ ناگزیر!؟ ⇐رونمایی از آنونس رسمی سریال «از یاد رفته» با بازی فرهاد اصلانی، حسین محجوب، سینا مهراد، پردیس احمدیه و…+فیلم و پوستر

12 تیر 1404
مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404

پربازدیدها

  • مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

    مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

    74 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 30 توئیت 19
  • چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

    42 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 17 توئیت 11
  • تعویق اکران «زن و بچه»/«مرد عینکی» با خالق «فسیل» روی پرده میرود؟

    42 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 17 توئیت 11
  • درگذشت امیر مجاهد کارگردان فیلمهای «بوی گندم»، «شب غریبان» و…

    38 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 10
  • بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

    37 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 15 توئیت 9
  • ماجرای کافه‌داری آقای بازیگر در دل جنگ ۱۲روزه! 

    36 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • گریزِ ناگزیر!؟ ⇐رونمایی از آنونس رسمی سریال «از یاد رفته» با بازی فرهاد اصلانی، حسین محجوب، سینا مهراد، پردیس احمدیه و…+فیلم و پوستر

    33 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 13 توئیت 8
  • مرگ جمال اجلالی؛ بازیگری که فنی‌زاده را به وجد آورد!

    29 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 12 توئیت 7

آخرین مطالب

نقش سلطنت‌طلبان در تولید فیلم «صبح اعدام»!؟+اعلام رقم دقیق بودجه‌ی تولید/بهروز افخمی مطرح کرد

“دایناسور” در مرز ۱۵۱میلیارد/”صددام” صدمیلیاردی شد/عبور “پیرپسر” از ۳۵میلیارد/”خانه ارواح” مماس با ۲۵میلیارد/”سلام علیکم حاج آقا” از ۲۳میلیارد گذشت/”رویاشهر” به ۱۷میلیارد نزدیک شد/”زیبا صدایم کن” در آستانه‌ی ۱۴میلیارد/آغاز نومیدانه “آنجا همان ساعت” و “زعفرانیه ۱۴تیر”!+آمار کامل فروش 

مهلت ارسال آثار به چهل‌‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تمدید شد  

خانه‌تکانی را از اینجا آغاز کنید/توصیه‌ی آتش تقی‌پور بازیگر پیشکسوت به مدیران فرهنگی

اکران مستند «شرح یک نبرد» در مستندات یکشنبه خانه هنرمندان ایران 

سارا بهرامی بازیگر سریال «کوری» شد

بازگشت عوامل «آتشبان» به صحنه/تولید فیلم جدید علی قوی‌تن از سر گرفته شد

ماجرای ارمنیِ جوانمرد⇐رونمایی از آنونس فیلم «آنجا همان ساعت» با بازی پرویز پرستویی، ماهور الوند و…!+فیلم

برگزاری جلسه سیاستگذاری جشنواره فیلم کوتاه تهران

اکران یک فیلم قدیمی دیگر از همین هفته!

تبلیغات

ویژه ها

ماجرای ارمنیِ جوانمرد⇐رونمایی از آنونس فیلم «آنجا همان ساعت» با بازی پرویز پرستویی، ماهور الوند و…!+فیلم
خبر

ماجرای ارمنیِ جوانمرد⇐رونمایی از آنونس فیلم «آنجا همان ساعت» با بازی پرویز پرستویی، ماهور الوند و…!+فیلم

17 تیر 1404

سینماروزان: آنونس رسمی فیلم «آنجا همان ساعت» همزمان با اکران فیلم توسط موسسه هدایت‌فیلم، رونمایی شد. کارگردان و تهیه‌کننده: سیروس...

ادامه مطلب
سکانس‌های علم‌کشی ناصر و بهروز در «طوقی» مشکل‌ساز شد!/دو فیلمِ علی حاتمی، کمرم را شکست!+ماجرای ترس بهروز وثوقی از شوهر اول گوگوش و…+کمک به رونق ژیان!

سکانس‌های علم‌کشی ناصر و بهروز در «طوقی» مشکل‌ساز شد!/دو فیلمِ علی حاتمی، کمرم را شکست!+ماجرای ترس بهروز وثوقی از شوهر اول گوگوش و…+کمک به رونق ژیان!

14 تیر 1404
گریزِ ناگزیر!؟ ⇐رونمایی از آنونس رسمی سریال «از یاد رفته» با بازی فرهاد اصلانی، حسین محجوب، سینا مهراد، پردیس احمدیه و…+فیلم و پوستر

گریزِ ناگزیر!؟ ⇐رونمایی از آنونس رسمی سریال «از یاد رفته» با بازی فرهاد اصلانی، حسین محجوب، سینا مهراد، پردیس احمدیه و…+فیلم و پوستر

12 تیر 1404
مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

مرگ دو آهنگساز؛ یکی از خاندان شب‌پره و دیگری از خاندان بیات!

9 تیر 1404
چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

چرا رائد فریدزاده به استودیوی برنامه‌ی تلویزیونی «هفت» نرفت؟/افخمی کدام پرسش اصلی را نپرسید؟

7 تیر 1404
مختارنامه

چرا سریال «مختارنامه» بی‌سروصدا، روی آنتن رفت؟

6 تیر 1404
فریبرز عرب نیا

بازگشت فریبرز عرب‌نیا به ایران 

5 تیر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم