• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
شنبه 3 آبان 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گوناگون

احمد پژمان: قبل از انقلاب خوانندگان دانشگاه نرفته بودند ولی مخاطب داشتند/دانشگاه بلای جان موسیقی شده/مگر موتزارت چقدر سواد داشت؟/ شوبرت و بتهوون چقدر سواد داشتند؟/واروژان اخراجی هنرستان بود ولی روی دستش نیامده!/مرتضی حنانه مرا تمسخر می‌کرد ولی خودش… 

2 آبان 1404
در گوناگون
0 0
A A
0
احمد پژمان: قبل از انقلاب خوانندگان دانشگاه نرفته بودند ولی مخاطب داشتند/دانشگاه بلای جان موسیقی شده/مگر موتزارت چقدر سواد داشت؟/ شوبرت و بتهوون چقدر سواد داشتند؟/واروژان اخراجی هنرستان بود ولی روی دستش نیامده!/مرتضی حنانه مرا تمسخر می‌کرد ولی خودش… 

سینماروزان: احمد پژمان ازجمله آهنگسازان ایرانی بود که در عین شناخت موسیقی دستگاهی بر موسیقی مدرن(نیو ایج) مسلط بود و همین‌ بود که باعث شد از موسیقی فیلم تا قطعات پاپ و موسیقی کودکان، فعالیت های ماندگاری داشته باشد.

 

احمد پژمان در آخرین سال‌های عمرش، گفتگویی با روزنامه هم میهن انجام داده بود که به تازگی منتشر شده. پژمان در این‌ گفتگو به روشنی از رسوخ نوعی مدرک‌گرایی باطل در میان موزیسین‌های سالهای اخیر چنین گفت:  قبل از انقلاب هرکسی جای خودش بود. هر خواننده‌ای نماینده‌ یک طبقه از مردم بود. یکی برای روشنفکرها خوب بود، یکی برای توده‌ مردم، دیگری برای قصاب، بقال و یعنی برای هر قشری نماینده‌ای در موسیقی بود و همه هم خوب بودند. بیشترشان هم نرفته بودند دانشگاه که لیسانس و دکترا بگیرند و نهایتاً دیپلم هنرستان داشتند که همان هم برای کارشان کافی بود. باقی‌اش را با تجربه و کار به‌دست می‌آوردند. الان دانشگاه، به‌نوعی بلای جان موسیقی شده. حتی بعضی‌ها می‌روند از دانشگاه‌های خارج مدرک می‌گیرند وقتی می‌پرسیم چه کاری تا امروز کرده‌ای چیزی برای ارائه ندارند. موسیقی اول استعداد می‌خواهد، بعد گوش خوب و پشتکار. باید همه‌ موسیقی‌ها را بشنویم و از آن‌ها یاد بگیریم. من همیشه به بچه‌های دانشجو می‌گویم، مگر موتزارت چقدر سواد داشت؟ یک‌چهارم من هم نمی‌دانست! شوبرت و بتهوون چقدر سواد داشتند؟ چیزی هم اگر خوانده‌اند، ما بیشترش را خوانده‌ایم! اما این‌ها خودشان تبدیل به خالقان موسیقی کلاسیک امروزمان شده‌اند.

 

احمد پژمان با اشاره به استعداد واروژان که اخراجی هنرستان موسیقی بود، اظهار داشت: در همان ایام که پای من بیشتر در هنرستان موسیقی باز می‌شد، یکی از هم‌کلاسی‌هایم در کلاس هارمونی به‌نام آقای کهیایی که بسیار جوان باسوادی در حوزه‌ علم موسیقی و هارمونی بود، مرا با موزیسینی به‌نام واروژ آشنا کرد که بعداً با نام واروژان مشهور شد و مدتی گذشت تا فهمیدم این همان واروژ خودمان است. گاهی با کهیایی پیش او می‌رفتیم. وقتی واروژ پیانو می‌زد، از آکوردهایی استفاده می‌کرد که من به او می‌گفتم، تو‌ چطور چنین آکوردهایی استفاده می‌کنی؟ ما که هارمونی می‌خوانیم آکوردهای‌مان به این زیبایی نیست! هارمونی‌هایش بسیار موردتوجه ما بود و من حسرت می‌خوردم! در یکی از دیدارها دیدیم که ناراحت است، دلیل‌اش را پرسیدیم و فهمیدیم در درس هارمونی، تجدید شده است! تعجب کردیم. بعد از چندماه گویا در امتحانات تجدیدی هم رد شد و کلاً از هنرستان بیرون آمد. به گمان من، انسان بسیار بااستعدادی بود. واروژان اخراجی هنرستان بود ولی روی دستش نیامده!

 

او افزود: واروژان بعد از هنرستان یک ارکستر کوچک برای ضبط آهنگ‌ها تشکیل داد و من و پورتراب و چند دوست ویولونیست دیگر را هم عضو آن ارکستر کرد. ضبط‌های‌مان هم بیشتر در استودیویی در لاله‌زار بود با دستگاهی که ریل‌های سیمی و نقره‌ای داشت و من هنوز تعجب می‌کنم که چطور صدا روی آن سیم‌ها ضبط می‌شد! یک‌بار دیگر رفتیم سینما دیانا-سپیده- در خیابان انقلاب فعلی. یادم هست که آن‌جا موسیقی را روی نوارهایی که رویشان فیلم هم ضبط می‌کردند اجرا می‌کردیم.

 

او درباره تفاوت سبک خودش با واروژان گفت: موسیقی واروژان خیلی اکسپرسیو و بااحساس بود اما موسیقی من بیشتر تصویری بود. یادم می‌آید وقتی راپسودی را برای خیلی‌ها پخش می‌کردم اکثراً معتقد بودند که این یک موسیقی فیلم خیلی خوب است، حالا ربط‌اش را باید فکر کنیم و پیدا کنیم! ازطرفی آشنایی من با سازهای ایرانی و علاقه‌ام به استفاده از آن‌ها در شکل موسیقی‌های فیلم من تاثیر زیادی داشت.موسیقی فیلم نیازمند یک مقدار استعداد است که در هر کسی نیست. ممکن است کسی آهنگساز خوبی باشد اما در موسیقی فیلم استعداد نداشته باشد.استعداد موسیقی فیلم در من بد نبود. از همان ابتدا که موسیقی می‌نوشتم به من می‌گفتند که این ساخته‌ها خیلی تصویری‌اند، هم برای باله خوبند هم برای فیلم.

 

پژمان درباره فعالیت‌های خود در حیطه ساخت موسیقی متن برای آثار با رگه های ملی/ایرانی گفت: آن زمان صفحه‌هایی برای کودکان پر می‌شد. کانون پرورش فکری به من سفارش این نوع موسیقی را داد،‌ من هم یک موسیقی ساختم که در آن دو تا سنتور، دو تا تنبک و سه، چهار ساز زهی و بادی بود. صفحه‌ چهل‌وپنج دور این موسیقی پرفروش شد. چند نفر به خاطر همان صفحه سراغ من آمدند. یکی بهمن فرمان‌آرا بود برای فیلم «شازده احتجاب» و بعد هم پرویز کیمیاوی. به‌هرشکل فضای موسیقی کلاسیک به شکلی بود که عموماً موزیسین‌های این حوزه رغبتی به استفاده از سازهای ایرانی در قالب سمفونیک نداشتند و من به‌نوعی صف‌شکن بودم. مثلاً مرحوم حنانه که جای پدرم بود اما بسیار با هم دوست بودیم تا مدت‌ها مخالف استفاده از سازهای ایرانی در ارکستر سمفونیک بود.

 

او ادامه داد: یک‌روز حنانه به خانه‌ ما آمده بود و من آهنگ «گل اومد بهار اومد» را که برای بچه‌ها ساخته بودم، برایش پخش کردم و‌ حنانه مرا مسخره کرد و با ناراحتی گفت تو خجالت نمی‌کشی برای این سازها موسیقی می‌نویسی؟ اما بعدها دیدم خودش در یک برنامه‌ تلویزیونی، دستگاه‌های موسیقی ایرانی را آنالیز می‌کند! نصرالله زرین‌پنجه را هم آورده بود و با کمک ساز او نشان می‌داد که سه‌گاه چیست و چهارگاه چیست! همان زمان به ایشان گفتم بالاخره تسلیم شدید و حالا دیگر خودتان موسیقی ایرانی را تفسیر هم می‌کنید.

 

 

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=91061
image_print
برچسب ها: احمد پژماناحمد پژمان آهنگسازمرتضی حنانهواروژان
نوشته قبلی

مرد عینکی ۱۷۱میلیارد/زن و بچه مماس با صد میلیارد/عبور قسطنطنیه از ۵۱میلیارد/ناجورها ۴۷میلیارد/یوز از ۳۵میلیارد گذشت/کج‌پیله ۲۰میلیاردی شد/ناتوردشت ۱۹میلیارد/گوزنهای اتوبان ۱۲میلیارد/لاک پشت ۱۰میلیارد/بچه مردم دوروزه درمرز ۲میلیارد+آمار کامل فروش

مطالب مرتبط

مازیار سیدی و پريناز ایزدیار در فیلم زن و بچه

ماجرای خلق «آقای پرانتز» در فیلم «زن و بچه»/مازیار سیدی-بازيگر فیلم- توضیح داد+شرح تمرینات طولانی «چشم تو چشم» با پریناز ایزدیار

1 آبان 1404

سینماروزان: فیلم تازه سعید روستایی با عنوان "زن و بچه" به فروش صد میلیاردی در اکران داخلی دست یافته و...

ترکیه اولین میزبان خارجی «ایرانم» علیرضا قربانی می‌شود/ آخرین اجرای تابستانی در پایتخت

«ایرانم» علیرضا قربانی در اهواز ۳ روز دیگر تمدید شد

1 آبان 1404

سینماروزان: تورکنسرت «ایرانم» علیرضا قربانی در اهواز برای روزهای ۴ تا ۶ آبان تمدید شد. تورکنسرت «ایرانم» علیرضا قربانی در...

سفری‌ به جهان درونی هنرمند با «انعکاس خیال»/ خیال، نقطه‌ی آغاز هر آفرینش است

سفری‌ به جهان درونی هنرمند با «انعکاس خیال»/ خیال، نقطه‌ی آغاز هر آفرینش است

1 آبان 1404

سینماروزان: نمایشگاه گروهی هنرهای تجسمی و صنایع دستی «انعکاس خیال» همزمان با روز جهانی هنرمند در نگارخانه شفق فرهنگسرای خانواده...

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • فیلم قسطنطنیه

    فیلم «قسطنطنیه» و عواقبِ شیوع ویروس مردانه!؟

    157 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 63 توئیت 39
  • توقیف دو فیلم تازه‌اکران در قم!+بیانیه یک پردیس سینمایی 

    48 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 19 توئیت 12
  • خداحافظی نیکی کریمی با بازیگری!؟/توضیحات این بازیگر را بخوانید

    40 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 16 توئیت 10
  • آقایان! برائت نمی‌جویید از اینها؟

    35 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 14 توئیت 9
  • فیلم «پیر پسر»؛ نماینده‌ی کانادا در اسکار؟/بازیگر مقیم کانادا چه گفت؟ 

    32 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 13 توئیت 8
  • تغییر و تحول در اداره نظارت سینما/آقای داماد وارد شد!   

    31 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 12 توئیت 8
  • بازداشت پژمان جمشیدی و عروسی‌گیت؛ از آمریکا تا اروپا

    28 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 11 توئیت 7
  • انتقاد محمدرضا شریفی‌نیا از بی‌مهری‌های تلویزیون با شاهد مثال از “من و تو”   

    24 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 10 توئیت 6

آخرین مطالب

احمد پژمان: قبل از انقلاب خوانندگان دانشگاه نرفته بودند ولی مخاطب داشتند/دانشگاه بلای جان موسیقی شده/مگر موتزارت چقدر سواد داشت؟/ شوبرت و بتهوون چقدر سواد داشتند؟/واروژان اخراجی هنرستان بود ولی روی دستش نیامده!/مرتضی حنانه مرا تمسخر می‌کرد ولی خودش… 

مرد عینکی ۱۷۱میلیارد/زن و بچه مماس با صد میلیارد/عبور قسطنطنیه از ۵۱میلیارد/ناجورها ۴۷میلیارد/یوز از ۳۵میلیارد گذشت/کج‌پیله ۲۰میلیاردی شد/ناتوردشت ۱۹میلیارد/گوزنهای اتوبان ۱۲میلیارد/لاک پشت ۱۰میلیارد/بچه مردم دوروزه درمرز ۲میلیارد+آمار کامل فروش

مرگ در خواب! /احمد احمدپور، بازیگر فیلم «خانه‌ دوست کجاست» مرحوم شد  

درگذشت واحد خاکدان نقاش هایپررئالیست؛ فرزندِ سازنده‌ی شهرک سینمایی علی حاتمی

سریال «سووشون» و ترجمه‌ی زبان بدن!

ماجرای خلق «آقای پرانتز» در فیلم «زن و بچه»/مازیار سیدی-بازيگر فیلم- توضیح داد+شرح تمرینات طولانی «چشم تو چشم» با پریناز ایزدیار

«ایرانم» علیرضا قربانی در اهواز ۳ روز دیگر تمدید شد

سفری‌ به جهان درونی هنرمند با «انعکاس خیال»/ خیال، نقطه‌ی آغاز هر آفرینش است

توقیف دو فیلم تازه‌اکران در قم!+بیانیه یک پردیس سینمایی 

نادر سلیمانی پس از ۱۵ سال به تئاتر برمی‌گردد

تبلیغات

ویژه ها

اکران “لاک قرمز” در گروه آفریقا/”سلام بمبئی” در گروه آزاد روی پرده می رود
خبر

مرد عینکی ۱۷۱میلیارد/زن و بچه مماس با صد میلیارد/عبور قسطنطنیه از ۵۱میلیارد/ناجورها ۴۷میلیارد/یوز از ۳۵میلیارد گذشت/کج‌پیله ۲۰میلیاردی شد/ناتوردشت ۱۹میلیارد/گوزنهای اتوبان ۱۲میلیارد/لاک پشت ۱۰میلیارد/بچه مردم دوروزه درمرز ۲میلیارد+آمار کامل فروش

2 آبان 1404

سینماروزان: پیشتاز فروش هفتگی کمدی کج پیله است که نمایش آن در برخی شهرها مثل قم ممنوع شده ولی در...

ادامه مطلب
درگذشت واحد خاکدان نقاش هایپررئالیست؛ فرزندِ سازنده‌ی شهرک سینمایی علی حاتمی

درگذشت واحد خاکدان نقاش هایپررئالیست؛ فرزندِ سازنده‌ی شهرک سینمایی علی حاتمی

1 آبان 1404
سریال سووشون

سریال «سووشون» و ترجمه‌ی زبان بدن!

1 آبان 1404
مازیار سیدی و پريناز ایزدیار در فیلم زن و بچه

ماجرای خلق «آقای پرانتز» در فیلم «زن و بچه»/مازیار سیدی-بازيگر فیلم- توضیح داد+شرح تمرینات طولانی «چشم تو چشم» با پریناز ایزدیار

1 آبان 1404
فیلم غریزه

حکایت یک عطش⇐رونمایی از تیزر فیلم «غریزه» با بازی امین حیایی، پانته‌آ پناهی‌ها، ساینا روحانی و…+فیلم

28 مهر 1404
فیلم آقای زالو

بالماسکه‌ی غریب؟!/رونمایی از پوستر فیلم کمدی «آقای زالو» با بازی امین حیایی، هادی کاظمی، مونا فرجاد و…+عکس

27 مهر 1404
سعید مظفری، محمد کاسبی و ناصر تقوایی

امان از این مهر لعنتی⇐کدام ارگانی‌ساز زیرآب «چای تلخ»تقوایی را زد؟/چرا کاسبی ترجیح میداد کارمند بانک باشد؟/همه‌ی حرفِ سعید مظفری چه بود؟

26 مهر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم