• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
دوشنبه 24 شهریور 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه گفتگو

باید رو به جلو حرکت کرد…

محمود عطشانی مدیر فیلمبرداری باسابقه سینما مطرح نمود

2 اردیبهشت 1401
در گفتگو
3 0
A A
0
محمود عطشانی فیلمبردار

محمود عطشانی فیلمبردار

سینماروزان: محمود عطشانی ازجمله فیلمبرداران ایرانی است که کار خود را پله پله و به تدریج شروع کرده و ادامه داده و توانسته در آثاری به عنوان همکار حضور داشته باشد نظیر کاتیوشا، دموکراسی تو روز روشن، هفت معکوس، یادم تو را فراموش، پارادایس و… که اغلب جزو محصولات متفاوت سینمای ایران قرار میگیرند. عطشانی جزو مدیران فیلمبرداری است که هر دو ورژن نگاتیو و دیجیتال را تجربه کرده و همین باعث شده نوعی زیبایی شناسی مناسب با پرده عریض در کارهایش به چشم بخورد.

*شما در زمره فیلمبرداران هستید که بی هیاهو و در آرامش سعی کرده اید عنصری مفید برای پروژه های مختلف باشید و در عین پرکاری،کیفیت را در کارهای تان لحاظ کرده اید.

**به لطف دوستان و همکاران بنده به عنوان مدیر فیلمبرداری سینما پیشنهادهای فراوانی را دارم که مجبور هستم تمامی فیلمنامه ها و سناریوهایی که دوستان کارگردان و تهیه کننده به من پیشنهاد میدهند را بخوانم و بالا و پایین کنم و اگر در خود ببینم که میتوانم مهارت یا فنون جدیدی در آن پروژه داشته باشم انتخاب کنم و همکاری را قبول کنم و هر فیلمنامه ای را که ببینم چالشی در آن نیست با احترام رد کرده و برایشان آرزوی موفقیت میکنم. البته این ویژگی را از بزرگان حیطه فیلمبرداری سینمای ایران و افرادی همچون نعمت حقیقی، مازیار پرتو،علیرضا زرین دست و اصغر رفیعی جم آموخته ام.

*چطور تشخیص می‌دهید فیلمنامه ای قابلیت آن را دارد که به برگردان تصویری قابل قبولی بدل گردد؟

**این خیلی موضوع پیچیده ای هست و هر کسی که به صورت حرفه ای در سینما فعالیت دارد تعریف متفاوتی از یک فیلنامه خوب و بد میتواند داشته باشد اما به نظر من فیلمنامه ای خوب است که برای من به عنوان مدیر فیلمبرداری چالش جدیدی نسبت به کارهای قبلی داشته باشد، این نوع فیلمنامه ها اساسا نه تنها در موضوع فیلم بلکه در نوع ساختار هم باید چالش داشته باشند. اغلب فیلنامه هایی که میخوانم موضوع و گره های خوبی در روایت دارند اما از لحاظ بصری و تکنیک فیلمبرداری هیچ نگاه ویژه ای به آن نشده و یک روال ساده و تکراری در بحث پروداکشن طی میشود. همین امر باعث میشود که من در انتخابم کمی شک کنم و با کارگردان و تهیه کننده آن فیلم ساعتها بحث و گفتگو کنم که بار فنی این فیلمنامه پائین است. حالا اگر با تغییرات به نتیجه برسیم در آن پروژه همکاری خواهم کرد وگرنه قطع همکاری خواهم کرد. البته در اکثر مواقع دوستان عزیز کارگردان و تهیه کننده که پیشنهاد کاری میدهند به واسطه تجربیات بنده این تغییرات را اعمال کرده و با یکدیگر همکاری خواهیم کرد.

*آیا دستمزد هم برایتان عنصری جهت قبول پیشنهاد است؟ گویا جزو فیلمبرداران گران هستید که با هر پروژه ای کار نمی کنید؟

**اینکه میگویند من جزو پنج فیلمبردار برتر از لحاظ دستمزد در کشورم میباشم یک‌بحث است و کیفیت تولید، بحث دیگر. مسأله دستمزد تا به حال باعث عدم همکاری من با تهیه کنندگان محترم سینما نشده چون آنها با علم و آگاهی به این موضوع به بنده پیشنهاد همکاری میدهند و خوشبختانه تهیه کنندگانی با من همکاری میکنند که از لحاظ بودجه فیلم در درجات منطقی در سینما هستند و اساسا سینما با بودجه کم اسمش سینما نیست! و میشود تله‌فیلم! چون برای چشم بیننده باید ارزش قائل شد و این ارزش قائل شدن هم هزینه دارد. هزینه که نباید فقط صرف بازیگر گردد بلکه باید برای استانداردسازی بصری هم هزینه صرف کرد.

*همین وسواس در انتخاب پروژه های مناسب پرده عریض سینما نیست که باعث شده محمود عطشانی را فیلمبردار گران بدانند؟

** در سینما یا باید خاص باشید یا فقط اسم سینما را یدک بکشید. شما هر چه در زمینه فعالیت خود خاص و صاحب سبک باشید از هر لحاظی چه مالی و چه برند شدن، برد کرده اید. هر چقدر بر فنون جدید مسلط بوده و اهل فن باشید میتوانید خلاقیت و نوآوری جدیدتری داشته باشید و این امر شما را روی قله نگه میدارد و باعث میشود خواه ناخواه دستمزد شما هم بالا و بالاتر برود. من هم سعی خودم را کرده ام و میکنم که همیشه در کنار پرکار بودن انتخابهای خوبی داشته باشم و در کنارش بتوانم خلاقیت و نوآوری داشته باشم که به نظر خیلی از کارشناسان و منتقدان در این امر موفق ظاهر شدم.

* آینده حرفه ای خود را در ایران میبینید یا برای خود جایگاهی دیگر در تولیدات مشترک در نظر دارید ؟

**قطعا هر هنرمندی یا نخبه ای در زمینه کاری خود جایگاه بالا مرتبه در نظر دارد و من هم از این قاعده جدا نیستم. به نظرم یک هنرمند عالی مرتبه باید در سرتاسر دنیا کار کند و فعالیت داشته باشد تا هم کسب تجربه داشته باشد و هم فنون ومهارتهای فردی خود را با علاقمندان به همان رشته در میان بگذارد. قطعا من به این موضوع علاقه بسیاری دارم و هدفهای من به جز مشارکت در تولید آثار استاندارد، در اختیار گذاشتن تمام داشته هایم برای دوستداران به این رشته است تا کلاسهای ورکشاپ در سرتا سر دنیا برگزار کنم و در کنار کارم بتونم به جوانترها هم کمک کنم. سینمای دنیا پر از تجربیات مختلف هست و اگر از آنها عقب بمانی از دنیا عقب مانده ای؛ این موضوع همیشه سر لوحه زندگی من است.

محمود عطشانی مدیر فیلمبرداری باسابقه سینما مطرح نمود
محمود عطشانی مدیر فیلمبرداری باسابقه سینما مطرح نمود

*شما جوایز مختلفی در جشنواره های مختلفی کسب کرده اید. آیا هنوز اشتیاق دارید برای دریافت جوایز؟؟

**دریافت جایزه واقعا شیرین است. من هر روز صبح که از خواب بیدار میشوم و به سر کار میروم با این حس و حال شروع به کار میکنم که دارم بهترین کارم را انجام میدهم و همین اتفاق باعث میشود که این جوایز و افتخارات برای من تکرار شود و من باز هم رو به جلو حرکت کنم با اشتیاق و مهارت های جدید.

*چه سهمی از افتخارات را برای سینمای ایران می‌دانید؟

**افتخارات تکرار شدنی هستند ولی امیدوارم نام نیک از من به جا بماند و من این قول را میدهم همانگونه که تلاشم را کرده ام که در حال حاضر از بهترین های رشته خودم باشم این مسیر را در آینده ادامه دهم تا بتوانم چه در کشور خود چه در کشورهای مختلف کمک ویژه ای به فیلمبرداری در صنعت سینما داشته باشم. صدالبته که بخش عمده موفقیت یک فیلمبردار در هر نقطه دنیا به زادگاهش می‌رسد و بخش اصلی‌تر به کل صنعت سینما.

 

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=79648
image_print
برچسب ها: محمود عطشانیمحمود عطشانی فیلمبردار
نوشته قبلی

آغاز پیش فروش کمدی #انفرادی با بازی عطاران

نوشته‌ی بعدی

بازگشت عادل بعد از تأیید رهبری؟؟+توصیه به جلیلی برای پرهیز از اغراق!

مطالب مرتبط

پاسخ کوبنده رائد فریدزاده به روسای خانه سینما+اعلام برنامه‌ی انتقال جشنواره جهانی فجر به شهرستان

پاسخ کوبنده رائد فریدزاده به روسای خانه سینما+اعلام برنامه‌ی انتقال جشنواره جهانی فجر به شهرستان

13 شهریور 1404

سینماروزان: در حالی که رئوس خانه سینما در بیانیه‌ای متناقض در عین جدایی از کمیته اسکار، خواستار حضور نمایندگان خود...

فرزان دلجو: با «چارلی باستر» به ایران می‌آیم+اظهارنظر درباره‌ی«صبحانه با زرافه‌ها»، «آقازاده» و…

فرزان دلجو: با «چارلی باستر» به ایران می‌آیم+اظهارنظر درباره‌ی«صبحانه با زرافه‌ها»، «آقازاده» و…

9 شهریور 1404

سینماروزان/حامد مظفری: در دهه پنجاه در سینمای ایران ستاره‌ای متولد شد به نام فرزان دلجو محبوب مخاطبان جوان سینما. محمد(فرزان)...

سختی‌های سریال «شکارگاه» به روایت مهدی حسینی‌نیا

سختی‌های سریال «شکارگاه» به روایت مهدی حسینی‌نیا

9 شهریور 1404

سینماروزان: مهدی حسینی‌نیا ـ بازیگر نقش «بهادر» در سریال «شکارگاه» ـ درباره دشواری نزدیک شدن به فضای تاریخی، شیوه مواجهه...

نوشته‌ی بعدی
بازگشت عادل فردوسی پور به شبکه سه بعد از تأیید رهبری؟

بازگشت عادل بعد از تأیید رهبری؟؟+توصیه به جلیلی برای پرهیز از اغراق!

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویژه ها

ثبت قرارداد اکران «لاک‌پشت» و یک فیلم دیگر 
خبر

ثبت قرارداد اکران «لاک‌پشت» و یک فیلم دیگر 

23 شهریور 1404

سینماروزان: شورای صنفی نمایش در تازه‌ترین جلسه خود قرارداد اکران دو فیلم را ثبت کرد.   شورای صنفی نمایش قرارداد...

ادامه مطلب
چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

23 شهریور 1404
«پیرپسر»؛ زمینی‌ترین گزینه برای معرفی به اسکار۲۰۲۶!

«پیرپسر»؛ زمینی‌ترین گزینه برای معرفی به اسکار۲۰۲۶!

22 شهریور 1404
فقط ۴۴ سال داشت!/درگذشت امید جهان؛ خواننده‌ی خونگرم/تداعیگر سندی!

فقط ۴۴ سال داشت!/درگذشت امید جهان؛ خواننده‌ی خونگرم/تداعیگر سندی!

22 شهریور 1404
روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

21 شهریور 1404
رهبری درباره فیلم “موسی” چه گفت؟+ویدیو

رهبری درباره فیلم “موسی” چه گفت؟+ویدیو

21 شهریور 1404
مرگ ابی لیتلز؛ خواننده و نوازنده/اولین اِبی موسیقی ایران!

مرگ ابی لیتلز؛ خواننده و نوازنده/اولین اِبی موسیقی ایران!

20 شهریور 1404

پربازدیدها

  • تعیین تکلیف دو فیلم باقیمانده اکران نوروزی به هفته آینده موکول شد/تعیین قیمت بلیت سینماها در سال96 با توافق سینمادار-تهیه‌کننده-توزیع کننده/تعطیلی سینماها از چهارشنبه عصر تا جمعه صبح

    “پیرپسر” ۱۶۴میلیارد و “صددام” ۱۳۴میلیارد/”مرد عینکی” ۱۲۵میلیارد و “زن و بچه” ۸۱میلیارد/”ناجورها” ۲۲میلیارد/”ناتوردشت” ۵میلیارد+آمار کامل فروش

    620 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 248 توئیت 155
  • مرگ شهرزاد؛ بازیگر زن «قیصر» که کارتن‌خواب شده بود!

    469 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 188 توئیت 117
  • حلوا حلوای«سینمای ارگانی» توسط دو مدیر تازه‌کار ارگانی!

    390 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 156 توئیت 98
  • صدور پروانه «ماجرای نیمه‌شب»مهدویان با مضمونی درباره تخلیه بیمارستانی مجاور یک کانکس افغان!+صدور پروانه برای سازندگان «گشت ارشاد» و «علفزار» و…+صدور پروانه‌ی مادر شهید ژاپنی!

    387 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 155 توئیت 97
  • روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

    324 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 130 توئیت 81
  • چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

    285 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 114 توئیت 71
  • مرگ مهرداد فلاحتگر؛ بازیگر نقش سینوهه‌ی سریال «یوسف» و کاشفِ مصطفی زمانی!

    226 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 90 توئیت 57
  • فرزان دلجو: با «چارلی باستر» به ایران می‌آیم+اظهارنظر درباره‌ی«صبحانه با زرافه‌ها»، «آقازاده» و…

    186 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 74 توئیت 47

آخرین مطالب

سعید کنگرانی و مرگ در ۲۴ سالگی!

ثبت قرارداد اکران «لاک‌پشت» و یک فیلم دیگر 

عرفان طهماسبی از «امشب» خواند

علی عطشانی با «ماه کوچولوی من» برنده جایزه بهترین فیلم از جشنواره تگزاس شد

با یاد آرش میراحمدی؛ برگزیدگان اولین جشن ملی سینمایی «مهربانی» معرفی شدند

مسعود اطیابی: جشنواره فیلم‌های کمدی سکوی پرتاب نوآوری در سینماست

«بدون مرز» از مرز کانادا می‌گذرد

چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

«پیرپسر»؛ زمینی‌ترین گزینه برای معرفی به اسکار۲۰۲۶!

برای اولین‌بار در ایران/نسخه ترمیم شده «باشو غریبه کوچک» در فیلم‌نت منتشر شد

تبلیغات

ویژه ها

ثبت قرارداد اکران «لاک‌پشت» و یک فیلم دیگر 
خبر

ثبت قرارداد اکران «لاک‌پشت» و یک فیلم دیگر 

23 شهریور 1404

سینماروزان: شورای صنفی نمایش در تازه‌ترین جلسه خود قرارداد اکران دو فیلم را ثبت کرد.   شورای صنفی نمایش قرارداد...

ادامه مطلب
چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

چرا روسای جسور(!) خانه‌ی سینما از فروزان و طوطی سلیمی و ایرن و پوری بنایی نگفتند؟؟

23 شهریور 1404
«پیرپسر»؛ زمینی‌ترین گزینه برای معرفی به اسکار۲۰۲۶!

«پیرپسر»؛ زمینی‌ترین گزینه برای معرفی به اسکار۲۰۲۶!

22 شهریور 1404
فقط ۴۴ سال داشت!/درگذشت امید جهان؛ خواننده‌ی خونگرم/تداعیگر سندی!

فقط ۴۴ سال داشت!/درگذشت امید جهان؛ خواننده‌ی خونگرم/تداعیگر سندی!

22 شهریور 1404
روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

روز سینما؟/«هیچی‌ندار» مثل اهالی سینما!

21 شهریور 1404
رهبری درباره فیلم “موسی” چه گفت؟+ویدیو

رهبری درباره فیلم “موسی” چه گفت؟+ویدیو

21 شهریور 1404
مرگ ابی لیتلز؛ خواننده و نوازنده/اولین اِبی موسیقی ایران!

مرگ ابی لیتلز؛ خواننده و نوازنده/اولین اِبی موسیقی ایران!

20 شهریور 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم