سینماروزان: هیات مدیره آکادمی اسکار با تصویب قوانین جدید اعلام کرد که فیلمهای غیرانگلیسی که جوایز برتر یکی از شش جشنواره بینالمللی را کسب کنند، بدون نیاز به تاییدیه کشور خود، واجد شرایط رقابت در بخش بهترین فیلم بینالمللی خواهند بود.
به این ترتیب فیلمسازان ایرانی که بدون مجوز و به شکل زیرزمینی فیلم ساخته اند در صورت کسب جایزه از یکی از جشنواره های ششگانه، میتوانند مستقیما کاندیدای اسکار بهترین فیلم خارجی شوند و هیچ نیازی به معرفی کمیته دولتی اسکار ندارند.
این روند البته مخل معرفی فیلم از سوی کمیته اسکار نیست و آن کمیته هم میتواند گزینهی خود را بفرستد!
اکنون برندگان نخل طلای کن، شیر طلایی ونیز، خرس طلایی برلین، جایزه بزرگ هیئت داوران (سینمای جهان) ساندنس، جایزه بهترین فیلم بوسان و جایزه پلتفرم تورنتو از طریق این شش جشنواره، واجد شرایط حضور در اسکار خواهند بود.
این تغییر قانون برای نود و نهمین دوره جوایز اسکار که در ۱۴ مارس ۲۰۲۷ برگزار میشود، به این بهانه اتخاذ شده که مسائل ژئوپلیتیکی در سالهای گذشته برای برخی فیلمسازان اخذ تأییدیه رسمی کشورشان (برای معرفی به اسکار) را دشوار کرده بود.
باید دید واکنش مدیران نظارتی سینمای ایران به این تصمیم اسکار چیست؟ اسکار این گونه خواسته آثار توقیفی بی مجوز را وارد رقابت کند؛ مدیران نظارتی چه واکنشی خواهند داشت؟

































