• مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
جمعه 21 آذر 1404
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
ژورنال سینما
  • مرام‌نامه
  • شبکه های اجتماعی
  • سفارش آگهی
  • تماس با ما
  • درباره ما
تبلیغات
خانه رک و راست

مخالفت صد سینماگر شناخته‌شده با نشو و نمای رانت‌خواری مطبوعاتی(!) در سینما

19 اردیبهشت 1399
در رک و راست
0 0
A A
0
حسین+انتظامی

حسین+انتظامی

سینماروزان: انتشار پیش‌نویس نظام‌نامه تهیه‌کنندگی بیش از هر چیز یادآور همان نظام درجه‌بندی مطبوعات بود؛ نظامی مبتنی بر درجه‌بندی رسانه‌ها که در دوران حضور حسین انتظامی در معاونت مطبوعاتی بنیان گذاشته شد و به‌جای آن که به روزنامه‌نگار و خبرنگار مستقلا از رسانه، بها دهد تسهیلات را به مدیران مسئولی ارزانی داشت که بسیاری از آنها در تمام عمر خود حتی ده سرمقاله هم ننوشته بودند!

فقط درنظر بگیرید که‌ قبل از حضور انتظامی در معاونت مطبوعاتی، تمام خبرنگاران بعد از احراز صلاحیت کاملا الکترونیک از طریق سامانه‌ای آنلاین قادر بودند به‌راحتی هم بیمه شوند و هم از تسهیلاتی مثل عیدی یا هدیه روز خبرنگار برخوردار شوند ولی درنتیجه نظام درجه‌بندی انتظامی حتی بیمه شدن خبرنگاران هم گره خورد به خواسته مدیران مسئولی که از هر حربه‌ای استفاده می‌کنند تا خبرنگاران را بیمه نکنند!

بماند که درنتیجه این نظام مطبوعاتی تقریبا هیچ تسهیلات مستقیمی به سمت روزنامه‌نگاران و خبرنگاران نیامد و هرچه یارانه بود به مدیران مسئولی رسید که حائز درجه بالا در نظام درجه‌بندی شده بودند!
یعنی انتظامی حتی به این فکر نیفتاد که کفی از تسهیلات را به تمام رسانه‌های مجاز دهد و فقط درجه‌دارها(!!) بودند که انبوه یارانه‌ها را بردند و رسانه‌های بی‌درجه علیرغم کیفیت بالا هیچ سهمی از یارانه‌ها نداشتند.

آنچه پیش‌نویس نظام‌نامه تهیه‌کنندگی که توسط سازمان سینمایی تحت امر انتظامی ابلاغ شده را پرخطر می‌کند باز همین روند درجه‌بندی است!
در این نظام‌نامه باز امتیازدهی است که ملاک صدور مجوز تهیه‌کنندگی است و در این امتیازدهی هم اموری بی‌ربط همچون سابقه مدیریت(!) و سرمایه‌گذاری هم درشمول کسب امتیاز است!
از این پرخطرتر مستثنا کردن دفاتر تولید درجه یک از دریافت پروانه ساخت است و قرار دادن این دفاتر درجه یک در صدر الویت‌های حمایت دولتی است.

ناگفته پیداست همان طور که درجه‌بندی مطبوعات بخش عمده یارانه را به سمت رسانه‌های ارگانی سرازیر کرد و رسانه‌های مستقل را به محاق برد، این نظام‌نامه تهیه‌کنندگی هم باز بخش عمده رانت‌ها را نصیب دفاتری ارگانی می‌کند که درجه یک قلمداد می‌شوند و درنهایت سینماگران مستقل چنان له خواهند شد که نگو و نپرس.

همین روال غلط بوده که با واکنش صد سینماگر برجسته مواجه شده است. این صد سینماگر در نامه‌ای به حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی نسبت به پیش‌نویس منتشرشده از نظامنامه تهیه‌کنندگی سینما اعتراض کرده‌اند. این صد سینماگر با اعلام اینکه این نظامنامه درخدمت سرمایه‌داران رانتی و دولتی و در راستای محدودسازی و دشوار کردن شرایط تولید مستقل است، خواستار بازنگری در آن شده‌اند.

متن نامه این صد سینماگر به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر حسین انتظامی
رییس محترم سازمان سینمایی

ما سینماگران ایرانی اعتراض خود را نسبت به پیش نویس «نظامنامه تهیه‌کنندگی فیلم» اعلام می‌داریم.
متاسفانه این نظامنامه بر پایه امکانات و اقتضائات روزآمد سینما طراحی نشده و با نگاهی کهنه نه تنها خارج شدن فناوری‌های تولید و توزیع و نمایش را از انحصارهای مالی و سیاسی در نظر ندارد بلکه برعکس افقی را که پیش روی نسل جدید سینماگران گشوده شده و می‌تواند آن‌ها را در ارتباطی آسان و گسترده با مخاطبان قرار دهد و مردم را به سفارش‌دهندگان و تامین‌کنندگان اصلی سرمایه برای سینمای ایران بدل کند، نادیده گرفته است.
مبنای این نظامنامه حفظ و ایجاد انحصار و رانت برای عده‌ای خاص تحت عنوان راه‌اندازی موسسات فیلمسازی و بسترسازی برای ورود سرمایه‌های مشکوک است.
ما سینماگران معتقدیم سازمان سینمایی وظیفه دارد برخوردی روزآمد، آینده‌نگر و عادلانه با سینما و تمامی تهیه‌کنندگان و فیلمسازان داشته باشد و تقسیم‌بندی آنان بر اساس ثروت و رابطه و قدرت، موجب زوال ویژگی‌های فرهنگی و هنری و سینمایی فیلم‌های ایرانی می‌گردد که این رویکرد عملا به تقویت و بازتولید کلیشه‌های سیاسی و تجاری و حذف فیلمسازان و تهیه‌کنندگان مستقل و بخش خصوصی می‌انجامد. چنین مسیری قطعاً تضعیف و در نهایت سقوط سینمای ایران را در پی خواهد داشت.
ما از شما تقاضا داریم پشتیبان ذوق و تخصص و خلاقیت هنرمندان سینما باشید و نه حامی سرمایه‌داران رانتی و دولتی و محدودسازی و دشوار کردن شرایط تولید.
با سپاس

امضای سینماگران زیر، پای این نامه آمده است:

ابراهیم ابراهیمیان، طهورا ابوالقاسمی، علی ابراهیمی، شاهد احمدلو، احمد احمدی، حبیب اسماعیلی، دانش اقباشاوی، سیروس الوند، خسرو امیرصادقی، محسن امیریوسفی، عباس امینی، روح الله برادری، سمیرا برادری، مجید برزگر، امید بنکدار، بهنام بهزادی، حبیب الله بهمنی، کیومرث پوراحمد، حسن توکل‌نیا، علی توکل نیا، امیرحسین ترابی، مصطفی تقی زاده، علی‌اکبر ثقفی، محسن جاهد، مقصود جباری، مسعود جعفری جوزانی، منیژه حکمت، عزیزالله حمیدنژاد، سعید خانی، ادوین خاچیکیان، اکبر خامین، محسن دامادی، ابوالحسن داودی، علیرضا داوودنژاد، پوران درخشنده، سیدجلال الدین‌دری، رضا درمیشیان، کاظم راست‌گفتار، عباس رافعی، مهدی رحمانی، مسعود ردایی، سیروس رنجبر، علی زمانی عصمتی، علی ژکان، سامان سالور، ساسان سالور، رضا سبحانی، محمدعلی سجادی، کاوه سجادی حسینی، سیدامیر سیدزاده، حجت سیفی، مهدی صباغ زاده، کاوه صباغ زاده، ابوالفضل صفاری، یوسف صمدزاده، بهتاش صناعی‌ها، مرتضی علی عباس میرزایی، محمدرضا عرب، محمد عرب، پدرام علیزاده، سلیمان علی محمد، کیوان علیمحمدی، مهدی فخیم زاده، مهرداد فرید، بایرام فضلی، مجید قاری‌زاده، حجت قاسم‌زاده اصل، کامران قدکچیان، رهبر قنبری، مهرشاد کارخانی، بهرام کاظمی، بهمن کامیار، علی کریم، محمدهادی کریمی، بهمن گودرزی، منصور لشکری قوچانی، محمد متوسلانی، قربان محمدپور، علی مصفا، علیرضا معتمدی، خسرو معصومی، نادر مقدس، علی ملاقلی پور، وحید موسائیان، فرزاد موتمن، داود موثقی، فرهاد مهرانفر، تهمینه میلانی، اسماعیل میهن دوست، مهدی نادری، حسن نجفی، محمدعلی نجفی، محمد نشاط، حمید نعمت الله، عباس نظام دوست، نقی نعمتی، اصغر نعیمی، برزو نیک نژاد، سعید هاشمی و افشین هاشمی.

پیوند کوتاه: https://www.cinemaroozan.ir/?p=60309
image_print
برچسب ها: حسین انتظامیسینماروزانسینماژورنالنظام‌نامه تهیه‌کنندگی سینما
نوشته قبلی

ای کاش هیات مدیره دائم‌الاختلاف خانه سینما از جامعه صنفی تهیه‌کنندگان یا کانون کارگردانان بیاموزند

نوشته‌ی بعدی

روایت کارگردان “مسخره‌باز” از رفتن به کالبد حسین پناهی و دروغ‌گویی(!) درمحضر نجف دریابندری!

مطالب مرتبط

بنیاد سینمایی فارابی

تلاش برای همکاری با نسل‌های مختلف/اعلام فهرست تولیدات تازه‌ی فارابی+اطلاعات کامل درباره روند تولید این ۱۵ فیلم

18 آذر 1404

سینماروزان: در حالی که در سال‌های گذشته تازه بعد از اعلام اسامی فیلمهای جشنواره فیلم فجر بود که ارگانهای سینمایی،...

یزدان عشیری+جشنواره جهانی فجر

وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

18 آذر 1404

سینماروزان: اصرار مجدد بر جدایی بخش بین الملل از جشنواره اصلی فجر و برپایی آن در شیراز -علیرغم تجربیات بی...

ناصر تقوایی، داریوش مهرجویی و مسعود کیمیایی

ماجرای انتقادات ناصر تقوایی از کیمیایی و مهرجویی/در گزارش روزنامه اصلاح‌طلب آمد

17 آذر 1404

سینماروزان: مهرداد حجتی منتقد قدیمی سینما با ارائه یادداشتی در روزنامه اعتماد از خاطرات خود و تقوایی گفته و نقطه...

نوشته‌ی بعدی
نجف+دریابندری

روایت کارگردان "مسخره‌باز" از رفتن به کالبد حسین پناهی و دروغ‌گویی(!) درمحضر نجف دریابندری!

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدها

  • حامد مظفری

    به جز تراکم اکران، تهیه‌کننده‌های و پخش‌کنندگان حق‌العمل‌کار، باعث فیلمسوزی گسترده شده‌اند/گروهی از تهیه‌کنندگان طرفدار ورشکستگی در گیشه هستند!/بعضی از پخش‌کنندگان بی‌مسئولیت به عامل نابودی فیلمها بدل شده‌اند!/باید اعتبار را به پروانه‌های ارشاد برگرداند وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد/با ادامه توقیف آثار مجوزدار در شهرستان، هیچ بعید نیست که سینماداران تهرانی هم از شهرستان‌ها یاد بگیرند و اقدام به ممیزی و توقیف خودسرانه کنند!

    353 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 141 توئیت 88
  • تقابلات والد و مولود در سینمای این سالها؛ از “پیرپسر” تا “پسرکشی” 

    178 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 71 توئیت 45
  • حرفهای ده‌نمکی درباره تعدد دوست‌دختر! +فیلم

    20 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 8 توئیت 5
  • صدور پروانه نمایش برای تهیه‌کننده «داوینچیز»+صدور پروانه برای یک مدیر اسبق

    18 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 7 توئیت 5
  • معرفی یک بانوی تهیه‌کننده به‌عنوان دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ١٠٠

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • آقای نقویان!مدیر محترم سیمافیلم! به فصول دوم و سوم «مختار» و «امام علی(ع)» هم فکر کنید!

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • واکنش غیرمنتظره علیرضا قربانی به خط سفید!+ویدئو

    14 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4
  • سریال «الگوریتم» و مساله‌ی ناترازی!/ بیژن جان! یوزپلنگ ببین!

    16 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 6 توئیت 4

آخرین مطالب

دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

سُها نیاستی دربرابر مرضیه برومند؟! فیلم «دختر پری خانوم» در راه فجر۴۴ 

نقش‌آفرینی بانیپال شومون و رویا جاویدنیا در «خاکستر خیال»

بررسی توقیف و انتظار ۶ ساله اکران «قاتل و وحشی» در خانه هنرمندان ایران 

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

افتتاحیه «وحشی ۲» با هومن سیدی و جواد عزتی

رونمایی از کتاب «من شاعر نیستم» در انتشارات «گویا»

رادیو؛ رسانه تکریم مادر/ انتشار کتاب گویای فاطمیات

پیش‌تولید فیلم «دیازپام» آغاز شد

آلفرد یعقوب‌زاده نشست تخصصی «عکاسی جنگ و مستند اجتماعی» را برگزار می‌کند

تبلیغات

ویژه ها

دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ
خبر

دو سال انتظار برای دريافت مجوز “فِلفور”/واکنش پلتفرم نماوا به بلاتکلیفی برنامه‌های رپ

20 آذر 1404

سینماروزان: پلتفرم نماوا که حدود دوسال است می‌خواهد برنامه‌ای با حضور یک رپر معروف با عنوان “فلفور” ارائه دهد و...

ادامه مطلب
فیلم های کپی

فیلم «های‌کپی»؛ ملغمه‌ای low level!

19 آذر 1404
یزدان عشیری+جشنواره جهانی فجر

وقتی ده‌ها جشنواره سینمایی در کشور داریم، چرا باید حتما جشنواره فجر را تجزیه کنیم؟/ این درخت تناور ریشه‌های عمیق دارد؛ هرس اشتباه بدجوری به درخت آسیب زد/هیچ دلیل قانع‌کننده و عقلانی برای گسست بخش بین‌الملل و فاصله‌گذاری میان یک کل منسجم  نبود/اتفاقا با برگزاری بخش بین‌الملل در دهه فجر می‌شد از فضای مهیای جشنواره اصلی فجر بهره‌مند شد و میلیاردها تومان در منابع صرفه‌جویی نمود و همزمان از ظرفیت صدها رسانه استفاده کرد/اینکه بخش اصلی جشنواره فجر را در دهه فجر و نصفه‌‌ی دیگر را در اردیبهشت یا آذر و «شاید وقتی دیگر» یا در تهران، منطقه آزاد، شیراز و یا «ناکجاآباد» برگزار کرد فقط باعث بی‌هویتی، سرگردانی و ضعیف‌تر شدن جشنواره شد!/اگر واقعا به دنبال جهانی شدن هستند چرا فجر را پاره کردند و چرا مستقلا جشنواره جهانی شیراز یا قشم یا… را برگزار نمی‌کنند؟/باعث تاسف است که صدای جشنواره جهانی فجر حتی از دروازه‌ی شیراز آن سوتر نرفته است ولی جشنواره‌ی تازه‌کار دریای سرخ عربستان که عضو فیاپف هم نیست کل جریان خبری رسانه‌های خارجی را درنوردیده! 

18 آذر 1404
فیلم احمد

تازه‌ترین خروجی شورای صنفی نمایش: دستور اکران فیلم تراژدی زلزله‌ی بم+دستور نیم‌بها کردن آخرهفته فقط برای بانوان!

16 آذر 1404
اصغر سمسارزاده

احضار به ساواک به‌خاطر یک کلاه!+مواجهه با خلخالی بابتِ سرقفلی ملک نماینده‌ی خلخال!++ماجرای گریه‌ی یک‌ساعته بابت نقش پُرمویی که مهرجویی به او داد/اصغر سمسارزاده در تازه‌ترین گفتگویش مطرح کرد

15 آذر 1404
توقف «متری شش و نیم» کمی بالاتر از 27میلیارد/«تگزاس2» 17میلیاردی شد/دو فیلم حاکمیتی-مشکوک المنابع که سانسها را بلعیده‌اند بعد از دو هفته، رویهم فقط کمی بیش از 12میلیارد فروختند/«سرخپوست» 5میلیاردی شد/«زهرمار» دوروزه در مرز نیم میلیارد/«دختر شیطان» علیرغم تبعید به سانسهای کم‌مخاطب صبحگاهی(!) در آستانه میلیارد قرار گرفت+آمار کامل فروش

آقای زالو مماس با ۹۰میلیارد/قسطنطنیه ۷۴میلیارد/یوز ۷۱میلیارد/کج‌پیله ۴۵میلیارد/گوزنهای اتوبان ۱۷/۵میلیارد و مجنون ۱۶/۵میلیارد/کفایت مذاکرات ۱۵میلیارد/غریزه ۱۴میلیارد و بچه‌ی مردم ۱۲میلیارد/دوروز دیرتر ۹میلیارد/دختر برقی ۳/۵میلیارد/طهران۵۷ دوروزه دومیلیارد/آغاز سرد های‌کپی با مرتضی عقیلی+آمار کامل فروش

14 آذر 1404
سعید طالبی کارگردان رئالیتی بازمانده

واکنش کارگردان رئالیتی “بازمانده” به حواشی!+فیلم 

11 آذر 1404
سامانه جامع رسانه‌های کشور
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی

© 2023 ژورنال سینما - تمام حقوق محفوظ است طراحی سایت توسط آنیل طراح

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • خانه
  • خبر
  • رک و راست
  • شیروانی داغ
  • گزارش
  • گفتگو
  • گوناگون
  • یادداشت
  • یک سکانس سینمایی
برای ما ژورنال چیز دیگریست و برای خیلی‌ها، چیز دیگر
ما به منظور دیگری ژورنالیست شدیم و آنها به‌منظور دیگری در این حرفه‌اند...

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم