سینماروزان: بعد از اکران آنلاین “گوزنهای اتوبان”، بدون اجازهی ما، فیلم در شبکههای مختلف ماهواره ای پخش شد. جالب اینجاست که برخی از این شبکهها نه تنها پیشنهاد خرید فیلم را ندادند بلکه به من زنگ زدند و گفتند مبلغ ۳۰۰میلیون تومان پرداخت کنید فیلمتان را دیرتر پخش کنیم!!!
ابوالفضل صفاری کارگردان فیلم “گوزنهای اتوبان” با بیان مطلب فوق به ایسنا گفت: این شرایط واقعاً وحشتناک است. در کشورهای دیگر این مشکل از طریق قانون کپیرایت قابل پیگیری است، اما در ایران و برخی کشورها قوانین مناسبی وجود ندارد. باتوجه به اینکه فیلم «گوزنهای اتوبان» محصول ایران و آلمان است من شخصاً از طریق وکیلِ شرکت آلمانی در حال پیگیری این موضوع از خارج کشور هستم تا ببینم چه میتوان کرد.
وی تأکید کرد: مسئله کپی رایت نیازمند توجه و حمایت جدی است تا تولیدکنندگان و سرمایهگذاران سینمای ایران بتوانند با آرامش به فعالیت خود ادامه دهند و حق آثارشان رعایت شود.
صفاری درباره میزان آسیبهای مالی ناشی از کپی غیرقانونی فیلمش گفت: واقعیت این است که هنوز برآورد دقیقی از عدد این خسارتها نداریم، اما بدون تردید ضربه مالی قابلتوجهی به پروژهها وارد میشود.
او با اشاره به دسترسی آسان به نسخههای غیرقانونی فیلمها افزود: وقتی فیلمها بهراحتی کپی و منتشر میشوند، عملاً چرخه اقتصادی اثر مختل میشود و بازگشت سرمایه با مشکل جدی مواجه خواهد شد. برخی تصور میکنند پخش فیلم در ماهواره و کانالهای تلگرامی و مجازی نوعی تبلیغ برای فیلم میباشد، اما در عمل چنین نیست و بیشتر به ضرر اثر تمام میشود. امیدوارم با ایجاد سازوکارهای مؤثر، امکان جبران خسارتها و جلوگیری از گسترش این پدیده فراهم شود، چراکه این مسئله لطمه زیادی به سینما وارد میکند.
صفاری تاکید کرد: بخش عمدهای از درآمد فروش سینما به سینماداران و دفترهای پخش میرسد و سود واقعی برای تهیهکننده بسیار کم است.اگر فیلم در سینما خوب بفروشد، سود محدودی به دست میآید، ولی اکران آنلاین منافع بهتری دارد و دست سرمایهگذار هم در آن بازتر است ولی با انتشار غیرقانونی فیلمها در شبکههای ماهوارهای این فرصت درآمدزایی آنلاین نیز از کف میرود!

































