سینماروزان/حامد مظفری: سریال «بدنام» تازهترین ملودرام حامد عنقا تنها پس از عرضه یک قسمت در فیلیمو گرفتار توقیف شد.
دربارهی توقیف سریال حرف و حدیث فراوان است و از همه مهمتر حضور یک بازاری زنباره در سریال-با بازی حسن پورشیرازی-!پرسوناژی که در ظاهر تابوشکنی قلمداد شده اما اتفاقا یکی از تیپهای تکرار شونده نه در سینما و تلویزیون بلکه در تاریخ هنرهای نمایشی ایران است و قدمتش به نمایش های تخته حوضی سالهای دور میرسد.
همان قدر که هَوَل بودن و هوسبازی تیپ بازاری در تخته حوضی، اسباب چوب زدن به این رفتار بوده و نه تقدیر، در بدنام هم قرار بوده این بوالهوسی به عنوان کرداری پلید، نهی شود.
به غیر از محمدرضا شریفی نیا که به کرات در آثار سینمایی-و از همه بیشتر دیدهشده «دنیا»ی منوچهر مصیری- این تیپ را بازی کرد، یکی از چهار نقطه قوت کارنامه داریوش ارجمند-به غیر از ناخدا خورشید و مالک اشتر و حشمتِ ستایش- بازی در تیپ حاجی نقدی در فیلم سگکشی بهرام بیضایی بود؛ یک دلال گور ظاهرا متشرع و باطنا هفتخط که حتی اجناس دلارزای خودش را نمیدید اما تا سر بالا آورد و گلرخ را دید، هوسبازیاش گل کرد و هم نمرهی شخصیاش را لو داد و هم آدرس باغچهی پنهانی.
در همین صداوسیما ی جمهوری اسلامی، حسن فتحی سریالی به اسم «میوه ممنوعه» را ساخت متمرکز بر بوالهوسی پیرمردی بظاهر دیندار و متاهل.
از این مصادیق فراوان است و «بدنام» در نمایش تیپ ظاهرالصلاحان منافق، تابویی نشکسته. خط و ربط داستانی سریال علیه پشت پردهی بیزنسمنهای دنیادوستی است که برای دو همت بیشتر، همه چیزشان را به حراج میگذارند و اگر نشود این کژیها را در سریالها هم نقد کرد پس چه باید کرد؟

بدنام از نظر ساختار بصری اثری قابل تامل نشان داده و تعقیب و گریز خودرویی داخل اتوبان یا خودکشی از فراز برج- را به طبیعیترین شکل ممکن و بالاتر از استانداردهای سینما و تلویزیون ایران به اجرا درآورده.
کیفیت بازیها هم قابل اعتناست و در برهوت نبود بازیگر زن یک-به دلیل ممنوعیتهای متعدد- اینکه ستایش رجایینیا بعد از نقش مکمل در «غربت» به خوبی از پس نقش اول زن «بدنام» برمیاید، یعنی نوعی حسابشدگی در کشف و تحویل استعداد.
اینکه چنین سریال استانداردی توقیف میشود چندان به نفع کلیت صنعت هنرهای نمایشی ایران نیست و فقط ریسک جاهطلبی را بالا میبرد و بقیه را به لاک تکرار میاندازد.
حامد عنقا تهیهکننده و طراح داستانی بدنام همین ایام جنگ رمضان روی آنتن صداوسیما بوده با فیلم «غریب»-درباره زندگی محمد بروجردی- که به غیر از شبکه های اصلی، مرتب از شبکه های استانی در حال پخش است و با اینکه تنها کار جنگی عنقا است ولی بهمراتب بهتر از بسیاری آثار ارگانی.
عجبا که تازهترین محصول این آدم-که اتفاقا خیلی زود علیه تجاوزگران به ایران موضع گرفت-توقیف میشود و آثار افرادی که همچنان وسط لحاف را ترجیح میدهند به موضعگیری له وطن خویش، بی یک پلان ممیزی در حال پخش از همین شبکه خانگی است…

































